SEAT pakt uit met technologie, power en cijfers op het Salon van Genève
SEAT doet het uitstekend
De vijfde generatie van de SEAT Ibiza werd onlangs onthuld en zal officieel aan het publiek worden voorgesteld ter gelegenheid van het Autosalon van Genève, samen met de nieuwe Leon CUPRA, de krachtigste SEAT die ooit werd geproduceerd. Voor het Spaanse merk is dit eveneens de gelegenheid om de erg beloftevolle start van het jaar te vieren en terug te blikken op 2016.
De wereldwijde verkoop van SEAT blijft met dubbele cijfers groeien. Gedurende de maand februari zette het Spaanse merk andermaal een belangrijke stap voorwaarts, want er werden maar liefst 31.800 voertuigen verkocht, wat 10,8 % meer is dan in februari 2016. Voor januari en februari 2017 samen zien we een verkoopstijging met 13,6 % tot 64.000 eenheden.
Deze stijging is heel duidelijk te zien op de meest belangrijke markten voor het merk. In januari en februari stond Spanje op de eerste plaats voor wat betreft leveringen met 14.400 verkochte voertuigen (+24,5 %). Duitsland staat op de tweede plaats met een groei van 8,9 %, goed voor 11.900 wagens. Vervolgens zien we Groot-Brittannië (5.600 stuks ; +21,3 %). SEAT boekte ook een aanzienlijke vooruitgang in Mexico (4.600 stuks; +9,5 %) en in Italië (3.300 stuks; +15,8 %).
“We zijn zeer tevreden over de verkoopevolutie gedurende de eerste twee maanden van het jaar. Zowel wat betreft de hele markt als in de voor ons belangrijkste landen, noteren we een groei met dubbele cijfers en ook ons marktaandeel blijft stijgen. Met de Ibiza die we hier op de Geneva Motorshow tonen en ook de overige nieuwe modellen in onze productportfolio hebben we er alle vertrouwen in dat we ook de rest van het jaar op dit elan kunnen verdergaan”, stelt Wayne Griffiths, vice-president verkoop en marketing bij SEAT.
SEAT maakt tijdens deze Geneva Motorshow zijn resultaten bekend. Deze editie 2017 is erg bijzonder voor het merk want SEAT stelt de nieuwe Ibiza voor en dat is een erg belangrijk model. Dit is met meer dan 5,4 miljoen exemplaren het best verkochte model van het merk. “SEAT zit duidelijk in een groeifase en is goed op weg om één van de meest dynamische merken binnen de auto-industrie te worden”, bevestigt Luca de Meo, SEAT-president. “Met deze nieuwe SEAT Ibiza zal het merk een grote sprong voorwaarts maken want dit model zal een referentie binnen zijn segment worden”.
Het is bovendien een belangrijke stap in het grootste productoffensief dat SEAT ooit heeft gekend. Het eerste SUV-model van het merk, de Ateca, was de start van dit offensief. Korte tijd later kwam de facelift van de Leon en vandaag vormt de nieuwe Ibiza de derde centrale pijler van het merk. Er zitten echter nog nieuwe modellen aan te komen zoals een toekomstige compacte crossover, de Arona. Tegen het einde van dit jaar zal SEAT met al deze nieuwe producten een veel groter stuk van de Europese markt kunnen bedienen. Naast deze nieuwe modellen, komt er ook het Xcellence-afwerkingsniveau voor klanten die op zoek zijn naar een gesofisticeerd en verfijnd design in combinatie met een praktische, functionele en intelligente uitrusting.
Een beslissend model
De vijfde generatie de SEAT Ibiza werd ontwikkeld in Barcelona. Het is een beslissende fase voor de toekomst van het merk. Eerst en vooral omdat ze het MQB-A0-platform (Modular Quer Baukasten), de jongste technologie van de Volkswagen-groep, inhuldigt. De Ibiza krijgt ook de laatste technologische innovaties, hij is in staat is om topprestaties te leveren en hij komt met een grondig herwerkt interieur.
Het gaat om een volledig nieuw ontwikkeld model, dat nog steeds even verfrissend, dynamisch, functioneel en comfortabel blijft. «Met het nieuwe modulaire MQB-A0-platform wordt de SEAT Ibiza naar het technische niveau van een hoger segment getild», legt Dr. Matthias Rabe, vice-president bij SEAT voor Onderzoek en Ontwikkeling, uit. «Op vlak van comfort verbetert hij zijn interieurruimte en modulariteit aanzienlijk.»
Deze vijfde generatie van de SEAT Ibiza toont eveneens aan in welke mate het Spaanse merk gericht is op de toekomst en de technologieën van morgen. Binnenin zijn intelligente technologieën en connectiviteit de sleutelelementen. De nieuwe rijhulpsystemen (zoals Front Assist en Adaptive Cruise Control) die reeds worden gleverd op de nieuwe Leon en Ateca zijn eerder ongebruikelijk voor de klasse. De nieuwe Ibiza is eveneens uitgerust met een draadloze lader evenals een GSM-signaalversterker. Het Full Link-systeem biedt verder een 8-duims aanraakscherm met de drie opties Apple Car, Android Auto en Mirror Link zodat dit de eerste 100% geconnecteerde wagen wordt.
De nieuwe Ibiza beschikt ook over een Beats-audiosysteem, het referentiemerk op vlak van audio entertainment. Het maakt gebruik van zes speakers, een subwoofer en een 8-kanaalsversterker van 300 watt, allemaal van «topniveau».
SEAT Leon CUPRA; de krachtigste SEAT uit de merkgeschiedenis
Het snelste gehomologeerde model dat ooit door het Spaanse merk werd geproduceerd, zal eveneens te zien zijn op de SEAT-stand. De Leon CUPRA zal schitteren met zijn 300 pk sterke motor, 380 Nm aan koppel en een sprint van 0 tot 100 km/u in 4,9 seconden. De ST-gezinsversie is bovendien uitgerust met het 4Drive Total Traction-systeem en de DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling. Naast deze versie zijn eveneens de vijfdeurs- en SC coupémodellen verkrijgbaar. Op vlak van veiligheid, connectiviteit en multimediatechnologie is deze versie vergelijkbaar met de rest van het Leon-gamma.
Naast de gehomologeerde Leon CUPRA 300 pk, zal ook de CUPRACER Evo 17 raceversie, bestemd voor het internationale TCR-kampioenschap, getoond worden. Dat is een echte racebolide die 350 pk (20 meer dan de versie 2016) en 420 Nm aan koppel ontwikkelt. Hij is eveneens beschikbaar met een DSG of een manuele sequentiële versnellingsbak en hij is uitgerust met ABS, ESC, een elektro-hydraulisch VAQ-sperdifferentieel, voorremmen met zes zuigers en schijven van 378 mm…
Press Talk in een nieuw format
Voor de journalisten wordt de traditionele persconferentie vervangen door diverse Press Talks gedurende de dag. Deze spitsen zich toe op drie thema’s (huidige situatie van de onderneming en de commerciële politiek van het merk, nieuwe Ibiza en MQB-A0-platform) en laten personaliteiten aan het woord, zoals Luca de Meo (president van het uitvoerend comité), Wayne Griffiths (vice-president executive Sales and Marketing), Dr. Matthias Rabe (vice-president executive Research and Development), Dr. Andreas Tostmann (vice-president executive Production), Alejandro Mesonero-Romanos (Design Director) en Joaquin Serra (Director of Quality).