SEAT neemt het voortouw in de groei van de Volkswagen-groep in Noord-Afrika

SEAT neemt het voortouw in de groei van de Volkswagen-groep in Noord-Afrika

SEAT is door Volkswagen AG aangeduid als het merk dat de groei van de groep in Noord-Afrika zal trekken. Het Spaanse merk zal nu starten met het coördineren van de groepsstrategie en de merken ter plaatse. SEAT zal ook op zoek gaan naar synergieën en partnerships met andere bedrijven versterken. De beslissing maakt deel uit van de strategie van de Volkswagen-groep om organisatorisch te decentraliseren om zo aan snelheid en efficiëntie te winnen.

SEAT-voorzitter Luca de Meo verduidelijkte: “Na het succesvolle project dat vorig jaar in Algerije werd opgezet met de assemblagefabriek in Relizane, die momenteel op volle capaciteit draait, heeft de Volkswagen-groep SEAT de rol van voortrekker toevertrouwd voor de regio van Noord-Afrika. De strategie van de groep leiden in een groeiende markt als Noord-Afrika is een belangrijke verantwoordelijkheid en we zetten alles op alles om dit te doen slagen.”

Noord-Afrika is een van de belangrijkste regio’s in de wereldwijde strategie van SEAT. Het merk wil immers zijn internationale aanwezigheid buiten Europa uitbouwen en zijn aanwezigheid op de vijf continenten versterken. Binnen deze strategie speelt Algerije een cruciale rol omdat het wereldwijd een van de grootste SEAT-markten is in 2018, samen met Duitsland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Bovendien neemt het aantal afleveringen in dit land het snelste toe. Tussen januari en mei werden er 10.700 voertuigen verkocht tegenover 1.000 voertuigen over dezelfde periode een jaar geleden. Bovendien heeft SEAT ook al stevig voet aan de grond in andere landen uit deze regio zoals Marokko en Tunesië.

 

De Relizane-fabriek: SEAT’s pijler in Noord-Afrika

De Volkswagen-groep en SOVAC, de invoerder voor Algerije voor de groep, hebben in juli 2017 in de stad Relizane, 280 kilometer ten zuidwesten van Algiers, een multimerkenassemblagefabriek ingewijd. SEAT had van bij het begin de leiding over dit project en die verantwoordelijkheid wordt nu uitgebreid tot de volledige regio.

De lancering van de productie in de Relizane-fabriek heeft de SEAT-verkoop het voorbije jaar spectaculair doen toenemen dankzij de assemblage van de jongste Ibiza-generatie. Bovendien start het merk over een paar weken met de verkoop van de Leon en de Arona op de Algerijnse markt. De drie modellen worden in Martorell gebouwd, terwijl hun eindassemblage in de Relizane-fabriek plaatsvindt. In diezelfde fabriek worden ook verscheidene modellen van Volkswagen, ŠKODA en Volkswagen Commercial Vehicles geassembleerd, allemaal bestemd voor de Algerijnse markt. Bovendien wil SEAT bijdragen tot de uitbouw van een netwerk met automotive toeleveranciers in Algerije om zo nieuwe modellen in het land te kunnen ontwikkelen en assembleren.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2018 liet SEAT een nettowinst van 294 miljoen euro optekenen, verkocht het 517.600 auto’s en haalde het een recordomzet van bijna 10 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en, binnenkort, de Mii electric in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy