SEAT Metropolis: Lab Barcelona, nieuwe toekomstprojecten

Het SEAT Metropolis: Lab Barcelona is al sinds april vorig jaar operationeel maar werd pas gisteravond officieel ingehuldigd in het kader van het Smart City Expo World Congress 2017 dat momenteel in Barcelona plaatsvindt. Dit digitale expertisecentrum staat volledig onder de hoede van SEAT, maar het is ook onderdeel van het IT-Labs-netwerk van de Volkswagen Groep. Dit digitale kenniscentrum wil data analyseren en intelligente oplossingen vinden voor de mobiliteitsproblemen van morgen. Het SEAT Metropolis: Lab Barcelona wil de autofabrikant ook positioneren als de referentie voor de geconnecteerde auto.

De oprichting van dit laboratorium is het resultaat van een akkoord dat SEAT met de burgemeester van Barcelona sloot om innovatie en duurzame mobiliteit te promoten en nieuw talent aan te trekken. Luca de Meo, SEAT-ceo, was aanwezig bij de officiële opening. “In het labo gebruikt men een combinatie van mobiele technologieën en Big Data om de samenwerking tussen de inwoners, de ‘smart city’ en de verschillende mobiliteitsaanbieders te optimaliseren. We willen de mobiliteit in de steden verbeteren en het leven van de bevolking veiliger, duurzamer en vooral efficiënter maken.”

Het SEAT-labo stelde meteen zijn eerste project voor: de ‘About it’-app waarmee men de mobiliteit in Barcelona wil verbeteren. Het brengt de plaatsen in kaart waar wegenwerken worden uitgevoerd en waar de kans op vertraagd verkeer groot is. Ook de meest ongevalsgevoelige zones van de stad worden aangeduid.

Er werden ook nog twee andere projecten voorgesteld. Het gaat om een carpool-app waarmee men een community wil maken voor trajecten in de stad. Er wordt ook gedacht aan een project met een belbus. Het is de bedoeling om de bestaande buslijnen te optimaliseren door er - onmiddellijk beschikbare - flexibele routes aan toe te voegen op momenten dat die worden gevraagd. In de Duitse stad Wolfsburg loopt momenteel al een vergelijkbaar pilootproject en dit zal in een tweede fase worden aangepast aan de context van Barcelona.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2018 liet SEAT een nettowinst van 294 miljoen euro optekenen, verkocht het 517.600 auto’s en haalde het een recordomzet van bijna 10 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en, binnenkort, de Mii electric in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy