SEAT maakt voor het eerst sinds 2008 winst

Woensdag 16 maart 2016 — SEAT zette vorig jaar een grote stap voorwaarts op weg naar duurzame rentabiliteit. De onderneming sloot 2015 af met een winst na belasting van 6 miljoen euro, tegenover een verlies van 66 miljoen euro in 2014. Hogere verkoopcijfers en een productmix met een hogere winstmarge waren de twee voornaamste factoren in deze verandering. SEAT realiseerde een omzet van 8,3 miljard euro, 11% meer dan het jaar voordien. Dit was het beste resultaat ooit van de onderneming en het dubbele van de inkomsten in 2009. De gemiddelde winst per wagen steeg met 3,5%.

 

"De vooruitgang van SEAT in 2015 was dubbel – we behaalden niet alleen voor het eerst sinds 2008 een positief resultaat, we deden dat bovendien in een jaar met grote uitdagingen. We volgen de juiste strategie om met vertrouwen de uitdaging voor duurzame rentabiliteit op lange termijn aan te gaan. We hebben een schitterende toekomst voor ons, dankzij de lancering van nieuwe producten en de integratie van nieuwe technologieën, zowel op het vlak van mobiliteit als van connectiviteit", vertelde Luca de Meo, voorzitter van de raad van bestuur van SEAT, bij de voorstelling van de jaarresultaten van 2015.

 

Het derde opeenvolgende jaar met een stijging van de verkoop, die nu de kaap van 400.000 verkochte wagens in een jaar overschrijdt, was het resultaat van een heropleving in Zuid-Europese markten zoals Spanje en Italië, van het vijfde opeenvolgende groeijaar in Duitsland, de voornaamste markt voor SEAT, en van het succes van het merk in Mexico.

 

Het aanhoudende verkoopsucces van de Leon en Ibiza, met in 2015 een totaal leveringsvolume van respectievelijk 160.900 (+4,4%) en 153.600 (+2,4%) exemplaren, de sterke stijging van de Alhambra (+17,2%) en het succes van de Audi Q3 hadden een gunstig effect zowel op het volume als op de inkomsten van SEAT, die voor het zesde jaar op rij een toename kenden. 

 

Dankzij deze sterke prestaties kon SEAT antwoorden op de extra uitgaven voor reclame en marketing om de bekendheid van het merk te vergroten, op de hogere personeelskost voor de verloning van extra medewerkers en de gevoelige toename van investeringen in onderzoek en ontwikkeling voor de lancering van nieuwe modellen, zoals de aanpassing van productielijn 1 in Martorell aan het nieuwe MQB A0-platform. SEAT investeerde in 2015 586 miljoen euro in onderzoek en ontwikkeling, 28% meer dan het jaar voordien. Over de voorbije vijf jaar realiseerde SEAT in dit domein een totaal investeringsvolume van ongeveer 2,7 miljard euro.

 

Globaal verbeterde het operationele resultaat met 96% tot -7 miljoen euro, tegenover -167 miljoen een jaar eerder*. 

 

SEAT verhoogde zijn capaciteit om winst te genereren via zijn kernactiviteiten. De onderneming verbeterde haar ebitda (resultaat vóór belastingen, interesten, waardeverminderingen en afschrijvingen) met 30% tot 391 miljoen euro en de cashflow met bijna 50% tot 781 miljoen euro. Holger Kintscher, vicevoorzitter voor financiën, IT en organisatie, benadrukte het feit dat "SEAT zijn vermogen blijft verhogen om investeringen zelf te financieren en de onderneming op financieel vlak te verstevigen. Na verschillende jaren van verbetering was vorig jaar een echte mijlpaal op de weg naar duurzame rentabiliteit." 

 

Tewerkstelling

De toename in verkoop en productie leidde tot de creatie van 350 nieuwe jobs in de volledige SEAT-groep, inclusief 100 ingenieurs in het Technical Center, dat vorig jaar zijn 40e verjaardag vierde, en 48 jong afgestudeerden uit het duale opleidingsprogramma van de onderneming. In totaal investeerde de onderneming vorig jaar 14 miljoen euro in de opleiding van werknemers.

 

Toekomst

SEAT verwacht zijn groei te kunnen voortzetten in 2016. Tot de hoogtepunten van dit jaar behoren de lancering van de Ateca, de allereerste SUV van het merk, die recent werd voorgesteld op het autosalon van Genève. Het nieuwe model is een wagen die volledig in het SEAT Technical Center gecreëerd werd, hij zal vanaf deze zomer gecommercialiseerd worden. 

 

En de Ateca is pas het begin van het meest ambitieuze productoffensief in de geschiedenis van SEAT. De onderneming zal haar engagement in het SUV-segment nog verder versterken en zal in 2017 een nieuw model aan zijn gamma toevoegen met de lancering van een kleinere allroad-crossover, die eveneens in Martorell zal worden ontwikkeld en gebouwd. "Dit is uitstekend nieuws, zowel voor ons merk als voor onze voornaamste fabriek, aangezien dit het snelst groeiende segment is; het betekent ook een belangrijke stap vooruit om van dit model onze derde pijler te maken, naast de Ibiza- en Leon-reeks", benadrukte Luca de Meo.

 

De onderneming wil in de auto-industrie de referentie zijn op het vlak van connectiviteit en is daartoe een stevig partnerschap aangegaan met toonaangevende technologiebedrijven zoals mobieletelefoniegigant Samsung en SAP, de wereldleider in bedrijfstoepassingen en -netwerken en in het internet der dingen.

 

Het merk boekt zo verdere vooruitgang naar het volgende niveau van de geconnecteerde auto. Het engagement van SEAT focust op de ontwikkeling en uitrusting van zijn wagens met de nieuwste technologie op het vlak van connectiviteit en uiterste bescherming van gebruikers en klantengegevens. Zo zijn sinds de zomer van 2015 met de lancering van de nieuwe Ibiza in Europa de SEAT CONNECT-versies beschikbaar. Die CONNECT-versies zijn verkrijgbaar doorheen het hele SEAT-gamma en vertegenwoordigen intussen 15% van de totale verkoop.

 

Connectiviteit is de sleutel tot de toekomst, en SEAT wil in die technologie een voortrekkersrol spelen. De aanwezigheid van de onderneming op het Mobile World Congress voor het tweede jaar op rij, samen met Samsung, SAP en Accenture, is een duidelijk bewijs van de ambities die SEAT op het vlak van connectiviteit koestert.

 

* SEAT stelt zijn individuele jaarrekening op volgens het Spaanse Algemene Boekhoudsysteem, zonder zijn dochterondernemingen mee op te nemen. De Volkswagen-groep past de internationale boekhoudkundige normen (IAS/IFRS) toe en consolideert de cijfers van het merk SEAT.

Cathy Octaef Promotion & PR Manager at D'Ieteren SA - SEAT Import