SEAT Live Store: de eerste virtuele showroom

SEAT Live Store: de eerste virtuele showroom

Maandag 6 juni 2016

  • Het merk biedt zijn klanten voor de eerste keer een online productdemonstratie aan
  • SEAT-experts begeleiden gebruikers via een videogesprek, zetten de kenmerken van het voertuig in de verf en beantwoorden onmiddellijk alle vragen
  • Nieuw initiatief volgt op de lancering van de Ateca, die vanaf juni beschikbaar is bij de dealers
Voor de eerste keer biedt SEAT zijn potentiële klanten een virtuele showroomervaring aan. Via het innoverende platform 'SEAT Live Store' geven SEAT-experts stap voor stap een persoonlijke, visuele rondleiding zodat gebruikers alle kenmerken van de nieuwe SEAT Ateca kunnen ontdekken, waar ze zich op dat moment ook bevinden. Met dit innovatieve online communicatiesysteem tilt het merk de ervaring van de klant naar een hoger – digitaal – niveau om de keuze van een wagen voor de klant makkelijker te maken. Dit project maakt deel uit van de digitale transformatie die het bedrijf momenteel ondergaat.

Tijdens het videogesprek toont een SEAT-expert aan de gebruiker het interieur en exterieur van de modellen via twaalf vaste en vier mobiele camera's en beantwoordt hij tegelijk vragen over de uitrusting, de technologie en het design van de Ateca, de Leon en de Ibiza, de drie beschikbare modellen op het platform. Bovendien kunnen specifieke kenmerken benadrukt worden, zijn online productvideo's direct beschikbaar, is het mogelijk de wagen in real time samen te stellen en kan de dichtstbijzijnde dealer worden gelokaliseerd. De online showroom bevindt zich in Barcelona en werd ontwikkeld voor de Spaanse en Duitse markt.

Gert-Jan Geerse, hoofd van Retail Development en Customer Experience bij SEAT, aan het woord: "Dit is een nieuwe manier om in contact te treden met onze klanten; ze hebben toegang tot onze virtuele showroom vanop hun tablet, mobiele telefoon of computer." En hij vervolgt: "De SEAT Live Store is een nieuwe manier voor klanten om kennis te maken met onze modellen. Voor een testrit of de afronding van hun aankoop verwijzen we ze door naar een verdeler."

In die zin vervangt de SEAT Live Store op geen enkele manier de verdelers van het merk, maar is het een innovatief communicatiemiddel dat verdelers met hun klanten verbindt via een enkele muisklik en bovendien een unieke ervaring biedt. Na het videogesprek neemt de verdeler binnen 48 uur contact op met de klant om een bezoek of testrit te regelen.

SEAT innoveert op het gebied van klantenservice

Het productdemonstratiesysteem is geïntegreerd in een multikanaal-platform dat het telefonisch contact synchroniseert met de live videotransmissie via internet. De SEAT-expert en de online gebruiker kunnen ter ondersteuning van de online productpresentatie surfen op het internet, specifieke afbeeldingen en video's bekijken en documenten doorsturen tijdens de sessie.

De SEAT Live Store bestaat al in Spanje en Duitsland en is daar toegankelijk via de website van het merk. Een kort filmpje over het SEAT Live Store concept is terug te vinden op het YouTube-kanaal van SEAT Belgium: https://youtu.be/VnPwKNxrb1k.

Cathy Octaef PR Manager at D'Ieteren NV,D'Ieteren NV