SEAT Leon X-PERIENCE – rijplezier op alle wegen

SEAT Leon X-PERIENCE – rijplezier op alle wegen

Zondag 22 juni 2014 — - Permanente vierwielaandrijving en allroad-uitrusting

- TDI- en TSI-motoren van 81 kW (110 pk) tot 135 kW (184 pk)

- Robuust en tegelijk elegant design, hoogwaardig interieur

- Ultramoderne bijstandssystemen: ACC met Front Assist, SEAT Drive Profile

De mooiste break in zijn klasse is klaar voor een nieuwe episode. De nieuwe SEAT Leon X-PERIENCE met permanente vierwielaandrijving en allroad-uitrusting biedt onbegrensd rijplezier, welke weg je ook kiest. Het nieuwste lid in de Leon-reeks combineert een emotioneel design met ultramoderne technologie en perfecte dagelijkse bruikbaarheid met een verrassende veelzijdigheid. Krachtige en tegelijk uiterste efficiënte TDI- en TSI-motoren met een vermogen tot 135 kW (184 pk), vierwielaandrijving van de jongste generatie en een compleet gamma aan innovatieve bijstandssystemen  zorgen voor uitzonderlijke prestaties en een haast ongezien veiligheidsniveau. De Leon X-PERIENCE wordt voorgesteld op het autosalon van Parijs in oktober 2014 en wordt in België gecommercialiseerd tijdens het autosalon van Brussel in januari 2015.

 

De nieuwe Leon X-PERIENCE vervolledigt het aanbod van de SEAT Leon. Naast de dynamische driedeurs Leon SC, de elegante vijfdeurs Leon, de veelzijdige break Leon ST en de topatleet Leon CUPRA is de Leon X-PERIENCE de perfecte partner voor een gevarieerde en actieve levensstijl. En uiteraard biedt hij de voor SEAT typische kwaliteit en uitmuntende prijs-kwaliteitverhouding.

 

"De nieuwe Leon X-PERIENCE geeft een gloednieuwe interpretatie aan onze emotierijke designtaal. Zijn functionele esthetiek, elegante robuustheid en veiligheid geven blijk van een openheid voor nieuwe ideeën. We combineren de jeugdige spirit met een uitgesproken feeling voor de praktische dingen in het leven", verklaart Jürgen Stackmann, voorzitter van SEAT S.A. "De Leon X-PERIENCE is een echte SEAT. Als volgende stap in onze merkstrategie zal hij het succes van de Leon uitbreiden en versterken."

 

De Leon X-PERIENCE is gebaseerd op de Leon ST en deelt daarmee het algemene design, het dynamische karakter en de dagelijkse bruikbaarheid. Met zijn elektronisch geregelde vierwielaandrijving, zijn verhoogde en verstevigde ophanging, zijn specifieke offroadlook en interieur biedt hij een extra dimensie op het vlak van rijplezier.

 

"De nieuwe Leon X-PERIENCE is een echte allrounder en een voertuig voor alle wegen. Met zijn vierwielaandrijving van de jongste generatie is hij quasi niet te stoppen en brengt hij je waar je maar wilt – over asfalt en onverharde wegen, bij zonneschijn zowel als bij regen of sneeuw. De Leon X-PERIENCE garandeert rijplezier rijk aan emoties en een optimale dagelijkse bruikbaarheid. Hij demonstreert zijn superieure dynamiek in alle omstandigheden, zonder de minste toegeving op het vlak van comfort of veelzijdigheid", vertelt dr. Matthias Rabe, vicevoorzitter voor onderzoek en ontwikkeling bij SEAT S.A. "Bovendien biedt de Leon X-PERIENCE een uitmuntend veiligheidsniveau dankzij zijn sublieme tractie, uitstekende remmen en geïntegreerde bijstandssystemen, zoals de adaptieve snelheidsregelaar ACC met Front Assist en noodremfunctie."

 

Design met een tikkeltje meer – de specifieke look van de Leon X-PERIENCE

 

De fel bejubelde designtaal van de Leon-familie werd voor de X-PERIENCE verder in de verf gezet. Ook hier zorgen de als het ware gebeeldhouwde zijdelingse lijnen voor een knap spel van licht en schaduw. De scherpe lijnen en precieze naden bezorgen de break voor alle wegen een verbluffende indruk van energie en vitaliteit. Met zijn langgerekte en slanke dynamische silhouet biedt de Leon X-PERIENCE een maximale bruikbaarheid voor werk en vrije tijd, voor gezin en sport. Zijn laadvolume van 587 l kan worden uitgebreid tot 1.470 l door de rugleuning van de achterzetels neer te klappen. Zo vinden zelfs grotere voorwerpen moeiteloos een plaats in de Leon X-PERIENCE.

 

Het specifieke karakter van de van de Leon X-PERIENCE vloeit voort uit de robuuste beschermlijsten aan de deurdrempels en wielkasten en uit de krachtige voorzijde met grote luchtinlaten, geïntegreerde mistlichten met statische bochtenverlichting en de frontspoiler in aluminiumlook. Ook de achterzijde onderscheidt zich door de nieuwe bumper met een aluminiumlijst en de verchroomde uitlaatpijpen, die standaard zijn op de TSI-benzineversie van 180 pk en de TDI van 184 pk. In de grote wielkasten is ruimte voor 17- of optionele 18-duimsvelgen met een specifiek design met vijf dubbele spaken. De dakrailing is zwart geanodiseerd.

 

Hoogwaardig interieur

 

De Leon X-PERIENCE beklemtoont zijn toppositie in de Leon-familie met zijn unieke aankleding. Deze Leon is niet alleen sportief en elegant, met zijn offroadkarakter garandeert hij ook spanning en avontuur en past hij toch perfect in het dagelijkse gezinsleven. De nieuwe materialen, de aandacht voor het detail en de combinatie van sterke kleuren in het interieur  verlenen deze wagen zijn verbluffende persoonlijkheid. De hoogwaardige stoffen bekleding in grijs en zwart straalt sportieve elegantie uit, optioneel kan ook gekozen worden voor zetels in bruin alcantara of in volledig zwart leder. Op de deurdrempels en het stuur prijkt het X-PERIENCE-logo, oranje stiksels beklemtonen de avontuurlijke spirit en het jeugdige karakter van de wagen.

 

"De Leon X-PERIENCE breidt de mogelijkheden voor het leven van iedere dag uit. Zijn look combineert hoogwaardige elegantie met sportieve dynamiek", zegt SEAT-designdirecteur Alejandro Mesonero-Romanos.

 

Krachtige en efficiënte motoren

 

Passend bij het dynamische karakter van de Leon X-Perience is het motorenaanbod, met koppelrijke TDI- en TSI-motoren. De topversie is de 2.0 TDI-dieselmotor van 135 kW (184 pk). Met zijn maximumkoppel van 380 Nm en de standaard DSG-versnellingsbak staat hij garant voor uiterst dynamische prestaties, die slechts gedeeltelijk tot uiting komen in de sprint van 0 tot 100 km/u in 7,1 s en de topsnelheid van 224 km/u. Tegelijk is hij bijzonder energie-efficiënt, met een gemiddeld verbruik van slechts 4,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 129 g/km. Ook de 2.0 TDI met 110 kW (150 pk) en 320 Nm koppel, gecombineerd met een manuele zesversnellingsbak, bezorgt de Leon X-PERIENCE een opmerkelijk potentieel. Net zoals alle andere versies is hij uitgerust met een stop-start- en recuperatiesysteem, waardoor hij gemiddeld slechts 4,9 l/100 km verbruikt (129 g CO2/km). De 1.6 TDI levert 81 kW (110 pk) en een koppel van 250 Nm. Zijn gemiddelde verbruik bedraagt 4,8 l/100 km (125 g CO2/km).

 

Het benzineaanbod beperkt zich tot de 1.8 TSI van de jongste generatie, die 132 kW (180 pk) ontwikkelt. Met zijn combinatie van directe en indirecte injectie levert deze turbomotor een maximumkoppel van 280 Nm. Hij is net zoals de topdiesel gekoppeld aan de geautomatiseerde DSG-zesversnellingsbak en beschikt over schakelpeddels aan het stuur. Zijn gemiddelde verbruik bedraagt 6,6 l/100 km (152 g CO2/km).

 

Vierwielaandrijving van de jongste generatie

 

De permanente vierwielaandrijving van de Leon X-PERIENCE is een van de modernste en meest efficiënte systemen in zijn soort wereldwijd. SEAT maakt gebruik van een nieuw ontwikkelde hydraulisch bediende en elektronisch geregelde Haldex-meerschijvenkoppeling van de vijfde generatie. Die reageert bliksemsnel op alle mogelijke rijomstandigheden en verhoogt zo aanzienlijk de actieve veiligheid en het prestatiepotentieel.

 

Voor een optimale aslastverdeling is de Haldex-koppeling aan het uiteinde van de cardanas geplaatst, voor het achterasdifferentieel. In de koppeling schuilt een lamellenpakket in een oliebad. De metalen frictieringen liggen per paar achter elkaar. Er is telkens één ring vast verbonden met de behuizing van de koppeling, die met de cardanas meedraait, terwijl de andere met de aandrijfas naar het achterdifferentieel verbonden is.

 

In normale rijomstandigheden wordt het grootste deel van de aandrijfkracht naar de voorwielen gestuurd. Indien daar een verlies aan trekkracht optreedt, wordt het koppel in enkele milliseconden traploos naar achteren geleid door de lamellenpakketten samen te persen. De daartoe benodigde druk wordt geleverd door een geregelde zuigerpomp. De nieuwe generatie van de Haldex-koppeling heeft geen drukaccumulator meer nodig. Ze is gevoelig compacter en lichter (-1,4 kg) dan de vorige generatie.

 

Dynamiek en veiligheid op iedere ondergrond – het onderstel

 

Het zorgvuldig uitgebalanceerde onderstel versterkt het dynamische karakter van de nieuwe Leon ST. De ophanging filtert moeiteloos alle oneffenheden in de weg, terwijl de stuurinrichting garant staat voor een rustig en verfijnd stuurgedrag en een uitstekende feedback.

 

In vergelijking met de Leon ST staat de Leon X-PERIENCE ongeveer 15 mm hoger, wat hem net dat tikkeltje extra bodemvrijheid geeft. De ophanging vooraan maakt gebruik van een McPherson-constructie met een hulpframe. De Leon X-PERIENCE reageert spontaan en precies op iedere stuurinput en stuurt beheerst stabiel door alle bochten. Achteraan wordt een beroep gedaan op een ophanging met vier armen per wiel, die de langs- en dwarskrachten afzonderlijk verwerken. De gescheiden dempers en veren garanderen een uitzonderlijk verfijnde respons. Ook het remsysteem van de nieuwe SEAT Leon X-PERIENCE is afgestemd op het ruige werk.

 

In combinatie met de TDI van 135 kW en de TSI van 132 kW kan het karakter van de Leon X-PERIENCE op de omstandigheden worden afgestemd. Via het standaard SEAT Drive Profile kan de bestuurder de eigenschappen van de stuurinrichting, het gaspedaal en de DSG-versnellingsbak in drie modi – eco, comfort en sport – aan zijn wensen aanpassen. Daarnaast is er ook een individueel configureerbare modus 'individual'. Het SEAT Drive Profile-systeem is uitgerust met een geluidsactuator nabij de motor, voor een nog verfijnder motorgeluid.

 

Maximale veiligheid dankzij geavanceerde bijstandssystemen

 

De nieuwe SEAT Leon X-PERIENCE beschikt standaard over een hele reeks geavanceerde bijstandssystemen. Dynamische regelsystemen zoals het antislipsysteem EDS, dat ingrijpt op de vier wielen, de elektronische antislipregeling XDS die werkt als een zelfsperrend differentieel tussen de wielen en de tractie in snel genomen bochten verbetert, de elektronische stabiliteitscontrole ESC en de anti-multicrashremfunctie zorgen voor een maximale veiligheid.

 

Tot de optionele hightechelementen behoren full-ledkoplampen, de adaptieve snelheidsregelaar ACC met noodremfunctie voor de stad, vermoeidheidsdetectie en de rijstrookassistent Heading Control.

 

Vooruitziende blik: ACC en Front Assist

 

De adaptieve snelheidsregelaar ACC houdt – binnen een bereik van 30 tot 160 km/u – de ingestelde snelheid aan en bewaart steeds een vooraf bepaalde veilige afstand tegenover de voorliggende voertuigen, waarbij hij automatisch remt en weer versnelt. De ACC werkt zowel met een manuele als met de DSG-versnellingsbak. In combinatie met de DSG kan het systeem de wagen volledig tot stilstand afremmen indien de voorligger stopt.

 

De Front Assist inclusief noodremfunctie voor de stad helpt kop-staartaanrijdingen te vermijden. Met behulp van een radarsensor wordt het verkeer voor de Leon X-PERIENCE gecontroleerd. Indien het systeem bij snelheden van 30 tot ca. 210 km/u een risico op een kop-staartaanrijding detecteert, dan waarschuwt het de bestuurder visueel en akoestisch en bereidt het de remmen voor. Zo heeft de bestuurder de mogelijkheid om zelf op de kritische situatie te reageren. Indien nodig remt het systeem automatisch en beperkt het zo de mogelijke impact bij een aanrijding. Front Assist helpt de bestuurder ook tijdens het remmen door de remdruk te maximaliseren en levert zo een belangrijke bijdrage tot de bescherming van de inzittenden en de wagen.

 

De noodremfunctie voor de stad is een uitbreiding van de Front Assist voor zogenaamd 'stop&go'-verkeer. Bij snelheden van 5 tot 30 km/u kan het op het allerlaatste ogenblik voor een dreigende kop-staartaanrijding nog reageren met een noodremmanoeuvre, om de aanrijding te vermijden of de impact ervan te beperken.

 

Helder als daglicht: full-ledkoplampen

 

De nieuwe SEAT Leon X-PERIENCE kan worden uitgerust met innovatieve full-ledkoplampen, gecombineerd met ledachterlichten. Behalve hun specifieke design hebben de ledkoplampen ook een aantal andere voordelen. Ze verlichten de weg met een kleurtemperatuur van 5.300 Kelvin, vergelijkbaar met die van daglicht, waardoor ze de ogen minder vermoeien. Ook op het vlak van energetische efficiëntie scoren de leds bijzonder goed; het dimlicht verbruikt bijvoorbeeld slechts 20 watt per eenheid.

 

De karakteristieke look van de dagrijlichten op de nieuwe SEAT Leon X-PERIENCE wordt bepaald door twee witte leds per eenheid. Negen gele leds aan iedere kant vormen de richtingaanwijzers, die eveneens in de behuizing van de koplampen geïntegreerd zijn. Het dimlicht bestaat uit zes modules aan iedere zijde. Voor het grootlicht worden drie extra modules ingeschakeld en wordt de intensiteit van het dimlicht verhoogd. De sturingseenheid van de lichten maakt daarbij gebruik van een niveausensor om verblinding van tegenliggend verkeer te voorkomen. De nieuwe full-ledkoplampen zijn volledig onderhoudsvrij en gaan de volledige levensduur van de wagen mee.

 

Ultramoderne infotainmentsystemen

 

Ook op het vlak van infotainment is de nieuwe SEAT Leon X-PERIENCE helemaal mee met zijn tijd. De basis voor optimaal entertainment aan boord vormt het SEAT Easy Connect-besturingssysteem, dat het mogelijk maakt om via een aanraakscherm in de cockpit alle entertainment- en communicatiefuncties, alsook talrijke voertuigfuncties te bedienen.

 

Het aanraakscherm is voorzien van nabijheidssensoren. Zodra de gebruiker met zijn vinger het aanraakscherm nadert, schakelt het systeem automatisch over van de weergave- naar de bedieningsmodus, waarbij de 'toetsen' op het aanraakscherm duidelijk zichtbaar worden, voor een intuïtieve bediening. Ook 'swipen' en 'zoomen' is mogelijk, net zoals op een smartphone. In weergavemodus worden de bedieningselementen verborgen. In beide modi beantwoordt de weergave perfect aan de sportieve uitstraling van het SEAT-design.

 

Het optionele SEAT Sound System met een uitgaand vermogen van 135 watt en tien luidsprekers staat voor een heldere en krachtige klankbelevenis op alle vijf de zitplaatsen. De indrukwekkende luisterervaring is in grote mate te danken aan een bijkomende geïntegreerde centrale speaker in het instrumentenbord en een subwoofer in de koffer.