SEAT Leon CUPRA 290: perfecte combinatie van sportiviteit, comfort en stijl

Donderdag 18 februari 2016  

  • Compromisloze mix van prestaties en dagelijkse bruikbaarheid
  • Consequente evolutie tot in de kleinste details
  • Maximaal prestatiepotentieel en overtuigende energetische efficiëntie
  • Hightechpakket met sperdifferentieel, progressieve stuurinrichting en adaptieve onderstelregeling DCC
  • Exclusieve uitrusting, talrijke personaliseringsmogelijkheden

 

Een van de beste sportwagens voor dagelijks gebruik biedt voortaan nog meer vermogen en emoties. De CUPRA 290, de bijzonder succesvolle topversie van de Leon-modelreeks, levert nu 213 kW (290 pk) en garandeert indrukwekkende prestaties in combinatie met een uitstekende energetische efficiëntie. Een verbluffend design, individuele uitrustingsopties en een uitstekende kwaliteit zijn andere elementen die van de Leon CUPRA een buitengewone bolide maken. En zoals dat hoort voor SEAT biedt hij uiteraard een uitzonderlijke prijs-kwaliteitverhouding.

De SEAT Leon CUPRA, verkrijgbaar als driedeurs SC, als vijfdeurs en als break, wordt alom gewaardeerd door journalisten en klanten. In de Europese vakpers groeide de CUPRA meteen uit tot een winnaar in vergelijkende tests; zijn bezitters houden van zijn design en weggedrag, net als van zijn hoogwaardige uitstraling en afwerking.

“De CUPRA staat voor de essentie van het merk SEAT, we blijven dit icoon verder koesteren en verfijnen”, vertelt Luca de Meo, voorzitter van SEAT S.A. “De nieuwe CUPRA 290 demonstreert de expertise van SEAT op alle vlakken. Het is een verfijnde en ultraperformante wagen die zijn expressieve dynamiek combineert met ontspannen comfort op lange ritten en een overtuigend kwaliteitsniveau."

Achter het enorme prestatiepotentieel van de nieuwe Leon CUPRA 290 schuilt een waaier aan hightechoplossingen. De voornaamste is de 2.0 TSI-motor met dubbele injectie en variabele klepsturing, met een vermogen van 213 kW (290 pk). De adaptieve onderstelregeling DCC, het sperdifferentieel tussen de voorwielen, de progressieve stuurinrichting, het CUPRA Drive Profile en de standaard full-ledkoplampen zijn nog meer voorbeelden van zijn ultramoderne technologie.

Het nieuwe uitlaatsysteem dat voor de drie- en vijfdeurs CUPRA 290 ontwikkeld werd, is niet alleen gevoelig lichter, maar reduceert ook de tegendruk, wat bijdraagt aan het toegenomen vermogen. Het staat echter vooral borg voor een volle en krachtige sound, perfect afgestemd op het motortoerental. Zo wordt rijden met de CUPRA nog sensationeler.

“De CUPRA 290 biedt een optimale combinatie van sportieve dynamiek, ontspannen comfort en uniek design”, verklaart dr. Matthias Rabe, directeur onderzoek en ontwikkeling bij SEAT S.A. “De constante ontwikkeling en verbetering van onze topmodellen toont hoe belangrijk de CUPRA-rijders voor ons zijn. Ze krijgen een wagen die nog rijker is aan emoties, met betere prestaties en een gloednieuwe sound.”

 

Krachtig design rijk aan emoties

van de highlights daarin is het CUPRA-sportstuur met zijn specifieke design met afgevlakte onderkant. De uiterst kwalitatieve afwerking, gedeeltelijk in geperforeerd leder, zorgt voor een uitstekende grip en een nog sportievere uitstraling. Nog een exclusiviteit voor de CUPRA zijn de top-sportzetels in donkergrijs alcantara met witte stiksels. Als optie zijn ook kuipzetels met extreem goede zijdelingse steun leverbaar. De pedalen en drempellijsten zijn in aluminium afgewerkt. De decoratieve elementen in de cockpit zijn afgewerkt in glanzend zwart (of in klassiek chroom).

Verfijnde details benadrukken het vakmanschap in de afwerking van de Leon CUPRA – zoals de precieze contrasterende stiksels aan het stuur en de schakelpook, de overzichtelijke bediening van de klimaatregeling en de driedimensionale vormgeving van de decoratieve elementen. Alle oppervlakken zijn afgewerkt in zacht materiaal, wat voor een fijn gevoel zorgt bij iedere aanraking. Een bijzonder element in het interieur van de CUPRA is de sfeerverlichting. Leds in de deurpanelen beklemtonen de contouren van het interieurdesign en zorgen zo voor een extra hoogwaardige uitstraling.

 

Aandrijving – topprestaties standaard

CUPRA staat voor vermogen, prestaties, rijdynamiek, en de nieuwe Leon CUPRA maakt die belofte helemaal waar. De CUPRA 290 met manuele versnellingsbak of optionele DSG heeft een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Het maximumkoppel van 350 Nm, voortaan beschikbaar over een nog breder bereik van 1.700 tot 5.800 t/min., garandeert krachtige acceleraties in alle omstandigheden. Toch is de nieuwe Leon CUPRA 290 verbazend zuinig. Het gemiddelde verbruik bedraagt slechts 6,5 l/100 km met de DSG en 6,7 l/100 km in combinatie met de manuele versnellingsbak (driedeurs SC). Dat resulteert in een CO2-uitstoot van respectievelijk slechts 149 en 156 g/km (Leon SC).

De performante uitstraling van de Leon CUPRA 290 kan nog verder verfijnd worden met het optionele Performance-pack, dat Brembo-remklauwen, exclusieve velgen en speciale banden omvat.

 

Hoogtechnologische motorcomponenten

Als een echte sportmotor reageert de 2.0 TSI spontaan op iedere beweging van het gaspedaal en klimt hij gretig in de toeren. De krachtbron met een bijzonder snel aanslaande turbo is een waar hightechpakket met innoverende kenmerken. Een daarvan is de dubbele injectie, waarbij de directe FSI-brandstofinspuiting bij deellast wordt aangevuld met een (indirecte) injectie in het inlaatspruitstuk. Dat verlaagt het verbruik en de uitstoot van schadelijke deeltjes. Bij het starten en bij vollast werkt enkel de FSI-injectie.

 

Manuele of DSG-versnellingsbak

Standaard wordt de motorkracht van de nieuwe Leon CUPRA overgedragen via een manuele zesversnellingsbak met een lichtgewichtbehuizing in magnesium. Als alternatief biedt SEAT ook de geautomatiseerde DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling aan. Net als bij de manuele versnellingsbak hebben de lage versnellingen een korte overbrengingsverhouding en heeft de zesde versnelling een langere verhouding om het brandstofverbruik te beperken. Beide versnellingsbakken onderscheiden zich door een uitstekende energetische efficiëntie.

 

Hightech onderstel voor precisie en dynamiek

CUPRA staat van oudsher voor uitstekende dynamiek, precieze handling en opwindende sportiviteit. De nieuwe Leon CUPRA legt ook op dat vlak de lat nog een stukje hoger, en wel in alle opzichten.

 

Dynamic Chassis Control DCC

De speciaal voor de CUPRA geperfectioneerde adaptieve onderstelregeling DCC werkt in de nieuwste generatie nog gevoeliger en sneller en past de karakteristiek van het onderstel in milliseconden aan de omstandigheden aan.

 

Sperdifferentieel tussen de voorwielen

Het nieuwe sperdifferentieel tussen de voorwielen verbetert de trekkracht en de rijdynamiek van de voorwielaangedreven Leon CUPRA gevoelig. Het systeem maakt gebruik van lamellenpakketten die hydraulisch bediend en elektronisch gestuurd worden. Het zorgt niet alleen voor een betere tractie, maar gaat ook onderstuur bij het accelereren tegen. Door de fijngevoelige regeling heeft het geen negatieve invloed op het stuurgevoel.

 

Progressieve stuurinrichting

De eveneens standaard progressieve stuurinrichting verbetert de pittige handling van de nieuwe Leon CUPRA nog verder. De bestuurder ervaart een precies en ontspannen stuurgevoel, maar heeft, vooral bij het parkeren of manoeuvreren aan lage snelheid, minder stuuromwentelingen nodig. De stuurinrichting van de nieuwe Leon CUPRA werkt immers met een progressieve overbrengingsverhouding dankzij de variabele vertanding van de tandheugel.

 

Perfecte controle

De elektronische stabiliteitscontrole ESC werd specifiek voor de CUPRA verder ontwikkeld en maakt een zeer sportieve rijstijl in alle veiligheid mogelijk. In extreem dynamische situaties, bijvoorbeeld op het circuit, kan het echter ook in twee stappen uitgeschakeld worden.

 

CUPRA Drive Profile

Met het CUPRA Drive Profile kan de karakteristiek van de nieuwe Leon CUPRA over een breed bereik aan de persoonlijke voorkeuren van de bestuurder worden aangepast. Behalve aan de Comfort- en Sport-modus besteedden de ingenieurs in Martorell – uiteraard – bijzondere aandacht aan de CUPRA-modus. Deze setting wordt gekenmerkt door een bijzonder gevoelige respons van het gaspedaal, terwijl ook de DSG-versnellingsbak, de adaptieve onderstelregeling DCC, de progressieve stuurinrichting en het sperdifferentieel tussen de voorwielen in hun sportiefste stand werken .

 

Technologie en bijstandssystemen

De SEAT-ingenieurs brachten in de nieuwe Leon CUPRA een reeks ultramoderne technologieën samen. Daartoe behoren de full-ledkoplampen, net zoals de anti-multicrashremfunctie, die bij een ongeval vervolgaanrijdingen helpt te voorkomen. Eveneens standaard is het SEAT Media System Plus-infotainmentsysteem. Tot de opties behoren de adaptieve snelheidsregelaar ACC inclusief Front Assist en City-noodremfunctie, vermoeidheidsdetectie en het koerscorrectiesysteem Lane Assist.

 

Full-ledkoplampen

De full-ledkoplampen inclusief leddagrijlichten en ledachterlichten zijn standaard voor de SEAT Leon CUPRA. Behalve hun expressieve design hebben de ledkoplampen talrijke andere voordelen: ze verlichten de rijbaan met een kleurtemperatuur van 5.500 Kelvin. Daarmee sluiten ze nauw aan bij natuurlijk daglicht, waardoor ze de ogen minder vermoeien.

 

ACC en Front Assist

Bij de bijstandssystemen in de nieuwe SEAT Leon CUPRA is een belangrijke rol weggelegd voor de adaptieve snelheidsregelaar ACC. Dit radargestuurde systeem houdt een vooraf ingestelde snelheid en afstand tot voorliggers aan en doet de wagen automatisch versnellen en vertragen in functie van het verkeer. Front Assist, inclusief de City-noodremfunctie, maakt gebruik van een radarsensor om het verkeer voor de Leon te monitoren en biedt zo bescherming tegen kop-staartaanrijdingen.

 

Infotainment van de jongste generatie

De nieuwe SEAT Leon CUPRA beschikt standaard over een ultramoderne infotainmentoplossing. Met het SEAT Easy connect-besturingssysteem kunnen alle entertainment- en communicatiefuncties, alsook talrijke voertuiggerelateerde functies, via een aanraakscherm bediend worden. Het optionele navigatiesysteem biedt dezelfde functies als het Media System Plus, maar omvat daarnaast ook navigatie met spraakbediening.

 

Connectiviteit van het hoogste niveau

Voor veel mensen maakt connectiviteit, het constant verbonden zijn met de digitale wereld, deel uit van een moderne, stedelijke levensstijl. De Leon CUPRA 290 biedt connectiviteit van het hoogste niveau. MirrorLink is de perfecte technologie om smartphones en vele van hun functies en apps veilig te bedienen via het infotainmentsysteem. Het werkt eenvoudig en soepel met een permanent stijgend aantal MirrorLink-compatibele Android-smartphones.

 

Nieuwe SEAT Connect App: spreken in plaats van typen

De nieuwe SEAT Connect App maakt perfect gebruik van de integratie met MirrorLink. De bestuurder is altijd geconnecteerd maar kan toch ten volle op de weg geconcentreerd blijven. Tot de centrale functies behoren de ‘Read to me’- en ‘Voice Reply’-functies De voorleesfunctie zet inkomende berichten zoals e-mails, sms-berichten of posts op Facebook en Twitter om in gesproken berichten, die luid en duidelijk worden voorgelezen.

 

SEAT Full Link garandeert maximale connectiviteit

De nieuwe wereld van de connectiviteit bij SEAT reikt echter veel verder dan enkel de gebruikers van MirrorLink-compatibele smartphones. De SEAT Full Link-connectiviteitsoplossing integreert ook de functies van Android Auto en Apple CarPlay – in de landen waar die technologieën beschikbaar zijn.

 

Exclusieve en individuele uitrusting

De Leon CUPRA demonstreert zijn positie als topmodel in het SEAT-gamma ook met de progressieve stuurinrichting, de adaptieve onderstelregeling, het sperdifferentieel vooraan, het CUPRA Drive Profile, het ultraperformante remsysteem en de 19-duimsvelgen. De CUPRA 290 staat op 19-duimswielen en is meteen herkenbaar aan de zwarte buitenspiegelbehuizingen en rode remklauwen met CUPRA-opschrift. De full-ledkoplampen en ledachterlichten 

zijn zoals gezegd standaard. Een regen- en lichtsensor en een automatisch dimmende binnenspiegel zijn eveneens standaard voor de Leon CUPRA, net zoals de snelheidsregelaar, de Climatronic-klimaatregeling en dynamische grootlichtregeling. De top-sportzetels in alcantara, het CUPRA-stuur en het Media System Plus met een groot aanraakkleurenscherm van 6,5 duim behoren tot de standaarduitrusting in het interieur, bovenop de omvangrijke basisuitrusting die van de Leon FR werd overgenomen.

Dankzij de opties White Line, Black Line en Orange Line kan de look van de Leon CUPRA nog verder gepersonaliseerd worden. In dat geval worden de omlijsting van het radiatorrooster, de buitenspiegelbehuizingen en bepaalde delen van de tweekleurige lichtmetalen velgen in wit, zwart of Cup Racer Orange gelakt.