SEAT Leon CUP RACER begint aan nieuw raceseizoen

SEAT Leon Eurocup trekt opnieuw naar de beste Europese circuits

Dinsdag 15 maart 2016

  • Succesvol monomerkkampioenschap staat garant voor boeiende autosport
  • CUP RACER ook aan de start van TCR International Series
  • Nog meer vermogen dankzij voorzichtige technische evolutie
  • Nieuwe CUP RACER met sequentiële versnellingsbak voor TCR-kampioenschap en uithoudingsraces
  • Meer dan 100 CUP RACERs met teams in 22 landen

 

SEAT zet zijn intense en lange traditie in de autosport verder. In het seizoen 2016 trekt de SEAT Leon Eurocup opnieuw naar enkele van de meest fascinerende circuits. Tijdens elk van de zeven raceweekends in zes Europese landen worden telkens twee sprintraces gereden.

 

Op de startgrid staat de SEAT Leon CUP RACER, een eersteklas racebolide met 243 kW (330 pk) boordevol professionele technologie. Meer dan 100 exemplaren van deze racewagen en teams uit 22 landen nemen intussen met succes deel aan verschillende kampioenschappen, inclusief het nieuwe kampioenschap TCR International Series. De CUP RACER werd voor het nieuwe seizoen in vele details verder ontwikkeld, voor nog snellere en spannendere races. Een nieuwigheid voor dit seizoen is een tweede versie van de CUP RACER, de CUP RACER TCR. Met een sequentiële in plaats van de DSG-versnellingsbak is die speciaal ontwikkeld voor deelname aan uithoudingsraces en alle TCR-kampioenschappen.

“Klantensport is extreem belangrijk voor ons. De CUP RACER is vanaf de eerste dag een uitzonderlijk performante en succesvolle racewagen. Desalniettemin hebben we hem voor dit seizoen systematisch verder ontwikkeld, om hem nog sneller te maken. En met de TCR-versie bieden we nu ook een voertuig dat geoptimaliseerd is voor uithoudingraces”, vertelt dr. Matthias Rabe, directeur onderzoek en ontwikkeling bij SEAT S.A. “We kijken uit naar het nieuwe seizoen. Het is telkens weer een fantastische ervaring om de vele enthousiaste fans langs de circuits te horen en te zien. Wij zullen hun opnieuw een prachtige en spannende competitie bieden.”

De Leon CUP RACER is nu al een van de meest succesvolle toerismeracewagens op het circuit. Vandaag zijn ongeveer 100 teams in 22 landen actief met meer dan 100 exemplaren van de CUP RACER.

 

SEAT Leon Eurocup 2016: een aantrekkelijke kalender

De SEAT Leon Eurocup kent veel bijval en behoort tot de meest aantrekkelijke monomerkkampioenschappen in Europa. In dit derde jaar waren de startplaatsen opnieuw razendsnel volgeboekt. Op de kalender voor 2016 staan zeven weekends op de beste Europese circuits:

 

•             23/24 april: Estoril, Portugal

•             14/15 mei: Silverstone, Groot-Brittannië

•             4/5 juni: Paul Ricard, Frankrijk

•             16/17 juli: Mugello, Italië

•             10/11 september: Red Bull Ring, Oostenrijk

•             17/18 september Nürburgring, Duitsland

•             29/30 oktober: Montmelo, Spanje

 

De raceweekends tellen telkens verschillende trainingssessies en twee sprintraces. Een serviceteam van SEAT Sport staat het hele weekend ter beschikking van de private klantenteams voor technische ondersteuning.

 

Ook succes in de TCR International Series

De Leon CUP RACER is echter niet alleen succesvol in de Eurocup. Zo won een SEAT-klantenteam vorig jaar ondanks stevige concurrentie het nieuwe en bijzonder aantrekkelijke TCR-kampioenschap voor toerismewagens, dat in 2015 voor het eerst georganiseerd werd. De Zwitserse piloot Stefano Comini behaalde de titel in een Leon CUP RACER.

De TCR International Series vindt in 2016 opnieuw plaats, met 24 races gespreid over twaalf weekends op drie continenten – Europa, Azië en Zuid-Amerika. Opnieuw vinden drie weekends plaats in het kader van het Formule 1-programma. De kalender omvat onder meer manches in Maleisië, Rusland, Argentinië en Spanje, thuisland van SEAT.

 

CUP RACER met racetechnologie van topklasse

Ondanks zijn volbloed racetechnologie blijft de Leon CUP RACER nauw verwant met de Leon CUPRA. Behalve een kenmerkend design biedt het koetswerk van de Leon maximale stijfheid in combinatie met een laag gewicht – twee elementen die cruciaal zijn voor snelheid en een precieze handling op het circuit. Ook de 2.0 TSI met 243 kW (330 pk) en een maximumkoppel van 400 Nm in de CUP RACER is nauw verwant met de seriemotor uit de Leon CUPRA, net zoals de DSG-versnellingsbak en het elektronisch geregelde sperdifferentieel op de vooras.

 

CUP RACER 2016 – systematische evolutie voor nog straffere prestaties

De Leon CUP RACER werd door SEAT Sport op vele vlakken verder verfijnd voor het seizoen 2016. De Eurocup-versie profiteert van een betere luchtweerstand en downforce dankzij aerodynamische aanpassingen, die hem sneller maken op rechte stukken en in bochten. De koeling en het hertekende uitlaatsysteem leveren betere prestaties, terwijl de nieuwe schokdempers in beide richtingen kunnen worden aangepast, zodat de bestuurder zijn bolide nog preciezer kan afstemmen op het circuit en de rijstijl. Tot slot wordt een nieuwe veiligheidsbrandstoftank met een inhoud van 100 l en een snelvulsysteem aangeboden – een zeer nuttige uitrusting, in het bijzonder voor de uithoudingsraces.

 

CUP RACER TCR met een nieuwe sequentiële versnellingsbak

De CUP RACER-versie voor de TCR International Series krijgt een nieuw, lichter en beter individueel aanpasbare transmissie en een robuust en lichter remsysteem. Vanaf het seizoen 2016 biedt SEAT Sport een tweede versie van de CUP RACER aan, speciaal geconfigureerd voor het TCR-kampioenschap en voor uithoudingsraces, zoals die op de Nürburgring in Duitsland. De belangrijkste wijziging is een sequentieel schakelende race-zesversnellingsbak van SADEV, die bediend wordt via schakelpeddels aan het stuur in plaats van via de klassieke schakelpook. Het pakket voor de uithoudingsraces omvat verder nog steeds een robuust mechanisch sperdifferentieel vooraan en het AP Radi-CAL-remsysteem met zes zuigers.

Behalve door zijn uitstekende prestaties onderscheidt de Leon CUP RACER zich ook door zijn bijzonder redelijke prijs, nog een typisch SEAT-kenmerk. De CUP RACER met DSG-versnellingsbak is bestelbaar bij SEAT Sport voor 85.000 euro (excl. taksen). De tweede versie van de CUP RACER, met sequentiële versnellingsbak, is beschikbaar voor de prijs van 110.000 euro (excl. taksen).

Cathy Octaef Promotion & PR Manager at D'Ieteren SA - SEAT Import