SEAT lanceert tot 2020 om de zes maanden een nieuw model en komt met een elektrisch offensief

SEAT zal tot 2020 om de zes maanden één nieuw model op de markt brengen. De eerste twee voertuigen zijn de SEAT Tarraco en de CUPRA Ateca, waarvan de verkoop eind 2018 zal worden opgestart. Volgend jaar zal de nieuwe generatie SEAT Leon beschikbaar zijn bij de SEAT-verdelers.  Er volgen twee versies: het vijfdeurs model en de ST-versie, op maat van gezinnen. In 2020 wordt de eerste volledig elektrisch aangedreven SEAT gebouwd. Dit model zal het MEB-platform van de Volkswagen Groep gebruiken en zal een actieradius van 500 kilometer bieden. SEAT zal ook voor het eerst de benaming CUV (Crossover Utility Vehicle) gebruiken.

Dit werd vandaag aangekondigd door SEAT-president Luca de Meo tijdens de voorstelling van jaarresultaten aan de media in Madrid. SEAT zal vanaf 2020 een belangrijke stap voorwaarts zetten op vlak van elektrische mobiliteit, want er komt ook een hybride versie van de nieuwe generatie Leon. Verder zal het merk blijven inzetten op voertuigen die door CNG-motoren (Compressed Natural Gas) worden aangedreven en ook verbrandingsmotoren zullen een rol blijven spelen.

De SEAT-voorzitter zei "We kunnen tevreden zijn over de resultaten van 2017, maar we mogen niet op onze lauweren rusten. We hebben een periode van consolidatie kunnen afsluiten en nu is het tijd om naar de toekomst te kijken met de ambitie om te groeien."

 

2017, een recordjaar

SEAT heeft 2017 succesvol afgesloten. Nadat SEAT in 2016 de beste resultaten uit zijn geschiedenis behaalde, steeg het resultaat na belastingen in 2017 tot 281* miljoen euro, 21,3% meer dan vorig jaar (2016: 232 miljoen). In dit cijfer werd geen rekening gehouden met de uitzonderlijke opbrengst van de verkoop van de dochteronderneming VW Finance N.V. aan Volkswagen AG. Verder bedroeg het bedrijfsresultaat 116 miljoen euro (2016: 143) als gevolg van de hogere volumes en de grotere investeringen in nieuwe producten met de bijbehorende hogere afschrijvingen.

SEAT realiseerde in 2017 een recordomzet van 9,552 miljard euro, 11,1% meer dan het jaar ervoor (2016: 8,597). Dit bedrag werd gerealiseerd door de uitstekende verkoopresultaten van het bedrijf, dat het hoogste volume boekte sinds 2001. Er werden 468.400 voertuigen geleverd, waardoor SEAT één van de snelst groeiende merken in Europa is. SEAT heeft ook een betere voertuigmix sinds de lancering van de Ateca, een model met een grotere winstmarge. Sinds 2013 is de omzet van SEAT met bijna 50% gestegen.

Volgens Luca de Meo was 2017 een nieuw recordjaar voor SEAT. “Vanuit commercieel oogpunt hebben we deze resultaten te danken aan de evenwichtige ontwikkeling van ons gamma. Vandaag hebben we één van de jongste modelgamma’s op de markt. Onze modellen zijn gemiddeld iets meer dan drie jaar oud, en we zijn in alle belangrijke segmenten van de Europese markt aanwezig met toonaangevende producten.” De Meo voegde eraan toe dat SEAT op enkele jaren tijd een belangrijk merk is geworden voor de meerderheid van de Europese klanten”.

Aan het huidige modellenoffensief ging de grootste investering sinds de bouw van de Martorell-fabriek in 1992 vooraf. Vorig jaar investeerde SEAT 962 miljoen euro in R&D. Dat is 11,6% meer dan in 2016 (862), en het gaat om 10,1% van de totale omzet van het merk. 464 miljoen ging rechtstreeks naar R&D, een bedrag dat bijna 3% van de totale R&D-investeringen op de hele Spaanse markt vertegenwoordigt, waardoor SEAT de belangrijkste Spaanse industriële investeerder is.

Tussen 2013 en 2017 investeerde SEAT al ruim 3,3 miljard euro in zijn toekomst. Het leeuwenaandeel werd gereserveerd voor het grootste productoffensief ooit, maar er werd eveneens geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe diensten, zodat het bedrijf een voortrekkersrol kan spelen op vlak van digitalisering, connectiviteit en slimme mobiliteit.

Holger Kintscher, vicevoorzitter van SEAT en verantwoordelijk voor Financiën, IT en Organisatie benadrukte dat het merk in 2017 alle belangrijke financiële indicatoren heeft verbeterd. De constructeur blijft investeren in de toekomst en dit levert uitstekende resultaten op. “We hebben de grootste investeringen van de voorbije 25 jaar doorgevoerd en dankzij deze inspanning hebben we ons gamma vernieuwd en uitgebreid. We hebben ook historische records gevestigd op vlak van netto-omzet, winst na belastingen (vóór uitzonderlijke resultaten) en cashflow. Kintscher voegde eraan toe: “De strategie van SEAT werkt en we hebben ons doel bereikt, want SEAT maakt winst. We zijn een duurzame onderneming die klaar is om toekomstige uitdagingen aan te gaan en groeiplannen te financieren.”

In 2017 was SEAT ook in staat om zijn activiteiten met eigen middelen te financieren. Zo steeg de cashflow met 24,4% tot een recordbedrag van 947 miljoen euro (2016: 761), wat bijna drie keer meer is dan in 2013. Dit is een perfecte barometer voor de financiële draagkracht van de onderneming. SEAT beschikt over de nodige middelen om de technologische transformatie die zich in de autosector afspeelt, aan te pakken en daarbij financieel stabiel te blijven.

In 2017 voerde SEAT 81,1% van zijn productievolume uit en zo werd het de belangrijkste Spaanse industriële exporteur, goed voor bijna 3% van het totale resultaat van het land. In de komende jaren wil SEAT deze internationalisering van het merk nog versterken door vooral buiten Europa te blijven groeien.

Op industrieel vlak startte SEAT in 2017 in Martorell met de implementatie van het nieuwe MQB A0-platform, dat voor de Ibiza en de Arona wordt gebruikt. Beide modellen hebben, samen met de Leon en de Audi Q3 (die in de tweede helft van 2018 wordt vervangen door de Audi A1), de productie in Martorell opgevoerd tot 95% van de huidige capaciteit. Bovendien zorgt het MQB A0-platform ook voor stabiliteit, want het garandeert een hoog productievolume voor de volgende 10 jaar.

De productietoename en de ambitieuze toekomstplannen van de onderneming vertalen zich ook in extra werkgelegenheid. Het personeelsbestand van de SEAT Groep groeide in 2017 met 185 medewerkers en ook dit jaar zijn er al 265 werknemers bijgekomen. Bovendien zal elke werknemer - zoals vastgelegd in de statuten van SEAT -  dit jaar een bonus als deelname in de winst ontvangen van 700 euro. Dat is bijna 50% meer dan het bedrag dat de medewerkers het jaar voordien ontvingen.

 

Meer merken, meer markten, meer auto's en meer diversiteit

Tijdens zijn presentatie over de toekomstplannen van het bedrijf gaf Luca de Meo aan dat de groei van SEAT gebaseerd zal zijn op vier pijlers: meer merken, meer markten, meer auto's en meer diversiteit qua brandstoffen. “Daarom heeft SEAT in het eerste kwartaal van dit jaar het merk CUPRA gelanceerd, dat de klemtoon legt op sportiviteit. CUPRA zal een merk worden dat extra inkomsten genereert en nieuwe klanten aantrekt. CUPRA zal ook actief zijn in de autosport en zal eveneens nieuwe technologieën integreren zoals elektrische- en hybride aandrijving, connectiviteit en rijhulpsystemen. Dankzij deze aanpak zal het imago, de geloofwaardigheid en de reputatie van de hele SEAT-organisatie verbeteren", legt Luca de Meo uit.

SEAT heeft onlangs ook XMOBA opgericht. Dit jonge bedrijf moet nieuwe projecten spotten die de mobiliteit van de toekomst kunnen verbeteren. Er is ruimte om in deze projecten te investeren zodat men ze kan testen en mogelijk verkopen. XMOBA en CUPRA werken ook nauw samen met het SEAT Metropolis:Lab Barcelona. Dit is SEAT's digitale labo dat in 2017 werd ingehuldigd en het is een onderdeel van het wereldwijde netwerk van IT-Labs binnen de Volkswagen Groep. Deze drie nieuwe bedrijven zullen samen met SEAT een holding  vormen. Elk lid heeft zijn kernactiviteiten en de kleine bedrijven werken binnen één grotere structuur. Op die manier kunnen ze de voordelen van een degelijke bedrijfsstructuur combineren met de alerte aanpak, de flexibiliteit en de snelheid van een start-up.

Luca de Meo had het ook over het engagement van SEAT om het digitale ecosysteem rond de auto te ontsluiten en verder uit te bouwen. Daarvoor werkt SEAT al samen met bedrijven als Amazon Alexa, Shazam, Waze, Telefónica en Saba. "We willen een belangrijke speler zijn in de revolutie van de geconnecteerde auto. Het is onze ambitie om koploper te worden".

Luca de Meo wees ook op de globalisering van SEAT als bijkomende pijler van de strategie. Het bedrijf is vandaag al actief in meer dan 80 landen, maar slechts 15% van de omzet wordt buiten Europa gerealiseerd. Daarom is Noord-Afrika een belangrijke groeimarkt. SEAT heeft de leiding over het voertuigassemblageproject van de Volkswagen Groep in Algerije. Ook de haalbaarheid van productiemogelijkheden in Latijns-Amerika en Mexico worden onderzocht. Sinds kort is SEAT ook actief in Noorwegen en Nieuw-Zeeland, waardoor het bedrijf nu op de vijf de continenten aanwezig is. SEAT participeert ook in de joint venture tussen Volkswagen Group China en JAC door zijn technische ondersteuning en knowhow op vlak van R&D en design.

Om nog verder te groeien, zal SEAT zijn modellenaanbod blijven uitbreiden. Luca de Meo kondigde aan dat SEAT tot 2020 om de zes maanden een nieuw model op de markt zal brengen. De Meo gaf ook aan dat 2020 voor SEAT de start van elektrische aandrijving wordt.  In 2020 zal het merk een plug-in hybride versie van de nieuwe SEAT Leon lanceren. Dat model zal worden gebouwd in de fabriek van Martorell en het zal een bijkomende elektrische actieradius van minstens 50 kilometer bieden. In het zelfde jaar komt ook de eerste volledig elektrisch aangedreven SEAT op de markt. Dat model krijgt een elektrische autonomie van 500 km en zal op het MEB-platform van de Volkswagen Groep worden gebouwd. Deze versie zal de meest geavanceerde technologie krijgen op vlak van connectiviteit en infotainment en het zal ook over een autonome rijfunctie beschikken van (ten minste) niveau 2.

De voorzitter van SEAT bevestigde andermaal dat het merk ook inzet op voertuigen met CNG-motorisaties (gecomprimeerd aardgas). “Binnen de Volkswagen Groep staan wij aan het hoofd van de technische ontwikkeling van CNG-motorisaties. We lanceren nog dit jaar de Arona TGI, en dat wordt dan de enige SUV ter wereld die op aardgas rijdt”.

 

SEAT in België

Ook in ons land heeft SEAT het voorbije jaar bijzonder mooie groeicijfers laten optekenen. Met 7.461 inschrijvingen sloot het merk 2017 maar liefst 14,77% hoger af dan 2016 toen er 6.501 inschrijvingen werden geregistreerd. Daarmee is SEAT voor 2017 het snelst groeiende merk uit de top 20, op een Belgische markt die er in totaal 2,7% op vooruitging. Bovendien nam het merk in België een veelbelovende start in 2018 met een erg succesvol autosalon. Zo liet SEAT over de eerste twee maanden van dit jaar een verkoopgroei van maar liefst 30% noteren, waarmee het merk perfect op koers ligt om zijn ambitieuze doelstelling te behalen om dit jaar de kaap van 10.000 verkochte voertuigen te ronden.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.seat.be.


D'Ieteren Group

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.
Meer informatie over de Groep D'Ieteren.


D'Ieteren

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan.

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV. Alle rechten voorbehouden. Wettelijke bepalingen