SEAT is klaar voor de uitdagingen van de auto van de toekomst

SEAT is klaar voor de uitdagingen van de auto van de toekomst

- Lagere CO2-uitstoot en meer connectiviteit en veiligheid zijn de nieuwe uitdagingen voor autoconstructeurs

- Vicevoorzitter voor O&O bij SEAT, dr. Matthias Rabe, onderstreept de sleutelrol die het Technical Center van SEAT speelt in de Spaanse auto-industrie

- Dit jaar viert SEAT de 40e verjaardag van het Technical Center

- SEAT sloot 2014 af met een productie van meer dan 442.000 voertuigen in Martorell (+13,5%), het hoogste cijfer sinds 2002

Vicevoorzitter voor onderzoek en ontwikkeling bij SEAT, dr. Matthias Rabe, schetste tijdens de tweede editie van ‘Encuentros SEAT’ in Madrid de uitdagingen waarmee de auto-industrie de komende jaren geconfronteerd zal worden. In zijn toespraak voor een groep van bedrijfsleiders, politici en organisaties onder de titel ‘SEAT – toekomstvisie voor de auto-industrie’ wees dr. Rabe op drie van de belangrijkste prioriteiten voor autoconstructeurs vandaag: de verlaging van de CO2-uitstoot, connectiviteit in de auto en de verhoging van de actieve en passieve veiligheid.

 

Dr. Rabe wees ook op enkele van SEAT’s verwezenlijkingen op deze gebieden. Een voorbeeld: “Tussen 2006 en 2014 heeft SEAT zijn CO2-uitstoot met 21% verlaagd, onder meer dankzij innovaties zoals geoptimaliseerde motoren, betere aerodynamica en lichtgewichtconstructie”. Verder zei hij dat het bedrijf nu al auto’s verkoopt die rijden op CNG (Leon TGI en Mii Ecofuel) en over de technologische knowhow beschikt om de elektrische auto te promoten zodra de marktomstandigheden gunstig zijn. Dr. Rabe kondigde aan dat SEAT in zijn nieuwe modellen verdere ontwikkelingen op het vlak van connectiviteit zal toepassen en gaf uitleg over de nieuwe bijstandssystemen op het vlak van veiligheid. Het hele huidige gamma van SEAT-voertuigen kreeg vijf sterren van Euro NCAP.

 

De vicevoorzitter voor O&O verklaarde dat deze technologieën ontwikkeld worden in het Technical Center van SEAT en benadrukte de rol van dat centrum in de promotie van innovatie in de Spaanse auto-industrie. SEAT ontwerpt en ontwikkelt zijn auto’s in dit centrum, dat zich op de fabriekssite van Martorell bevindt. Het Technical Center, dat het enige in zijn soort is in Spanje en heel Zuid-Europa, viert dit jaar zijn 40e verjaardag. “SEAT is de grootste industriële investeerder in O&O van Spanje en dankzij dit centrum zijn wij volledig klaar voor de uitdagingen van de auto van de toekomst”, verzekerde dr. Rabe. In de voorbije vijf jaar heeft SEAT meer dan 1,4 miljard euro geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling.

 

SEAT zal in 2015 meer dan 100 nieuwe dealerships openen

 

Tijdens de meeting beklemtoonde SEAT-voorzitter Jürgen Stackmann de resultaten van vorig jaar, met de melding dat de fabriek van Martorell 2014 heeft afgesloten met een totale productie van 442.677 voertuigen, een stijging met 13,5% ten opzichte van 2013. Dit is het vijfde jaar van groei op rij, met een meerproductie van 52.629 voertuigen tegenover 2013, en het hoogste productievolume in Martorell sinds 2002. Voorts is Martorell de fabriek die in 2014 de meeste voertuigen heeft geproduceerd in Spanje. Stackmann onderstreepte “dat wij vorig jaar dankzij de productiestijging 800 extra tijdelijke werknemers hebben aangeworven en dat sinds januari 350 van die werknemers een vast contract hebben getekend”. Verder zei hij: “We zien 2015 met optimisme tegemoet. Wij zullen meer dan 100 nieuwe dealerships openen, waarvan 90% in Europa, en onze doelstelling is om de verkoopstijging van de voorbije twee jaar te consolideren.”

 

Stackmann benadrukte ook het belang van “een aantrekkelijk en ambitieus industrieel beleid dat focust op meer innovatie, technologie en training” en pleitte voor een “solide band tussen overheden, bedrijven en vakbonden” om de uitdagingen in de autosector aan te pakken.

 

Eveneens aanwezig op de rondetafelconferentie was Miguel Sebastián, voormalig Spaans minister van Industrie, Toerisme en Handel, die een bijdrage leverde met zijn visie op de toekomst van de auto-industrie. Hij wees op de behoefte aan samenwerking tussen de publieke en privésectoren om groeiende investeringen in innovatie te verzekeren.

Contacteer ons
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2017 liet SEAT een nettowinst van 281 miljoen euro optekenen, verkocht het bijna 470.000 auto’s en haalde het een recordomzet van meer dan 9,5 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy