SEAT introduceert zijn Digital Cockpit in de Arona en Ibiza

SEAT introduceert zijn Digital Cockpit in de Arona en Ibiza

Vrijdag 3 augustus 2018 — SEAT breidt zijn veelzijdige en configureerbare Digital Cockpit uit naar de Arona en Ibiza zodat ook de bestuurders van deze modellen kunnen rekenen op heldere informatie die beter aansluit op hun individuele noden.

De SEAT Arona is de eerste cross-over op de markt die kan bogen op het 10,25 duim grote interactieve, configureerbare display dat al sinds januari 2018 wordt aangeboden in de SEAT Leon en Ateca.

Het digitale wijzerplatengeheel met hoge resolutie oogt niet alleen modern en veelzijdig, het is ook erg functioneel omdat bestuurders kunnen kiezen voor dezelfde klassieke informatie als bij analoge wijzerplaten zoals de snelheidsmeter en toerenteller of (optioneel) voor kaarten en navigatie in kleur.

“Wij stellen alles in het werk om onze klanten het best mogelijke design te bieden door de precisie van een klassieke wijzerplaat naar de digitale wereld te vertalen waar iedere pixel met dezelfde nauwkeurigheid werd ontworpen”, zegt SEAT-designdirecteur Alejandro Mesonero-Romanos. “Door volop voordeel te puren uit deze baanbrekende digitale wereld kunnen we het interieurdesign van onze auto naar een hoger peil tillen.”

De aangeboden informatie beheren is eenvoudig en vraagt van de bestuurder niet meer dan een druk op de View-knop op het stuur. Daarmee kan hij door de drie verschillende weergavemogelijkheden scrollen zonder dat zijn aandacht te veel wordt afgeleid en de helderheid van de aangeboden informatie maximaal wordt afgestemd op de noden van de bestuurder. Dankzij een vernieuwingsfrequentie van 75 Hz is de overgang tussen de informatieschermen op het display van 1.280 x 480 pixels naadloos en kan de informatie makkelijker worden afgelezen.

Weergavemogelijkheden

De Digital Cockpit van SEAT voorziet drie hoofdmodi voor de weergave van informatie: Classic, Digital en Dynamic.

Classic geeft de welbekende analoge informatie weer zoals een snelheidsmeter en toerenteller, maar tussen deze twee digitale wijzerplaten kan extra informatie worden weergegeven zoals voor navigatie, muziek, telefoon, rijgegevens en rijhulpsystemen (Lane Assist, Blind Spot Detection en Front Assist ACC) maar ook de voertuigstatus kan er worden opgeroepen. Centraal in de wijzerplaten zelf kan ook bijkomende informatie worden weergegeven.

De modus Digital puurt het beste uit het pixelrijke display van 10,25 duim dat gedetailleerde kaartinformatie over de omgeving biedt wat het makkelijker maakt om parkeergelegenheden of garages te vinden en aanwijzingen op te volgen. De kaart kan in- en uitgezoomd worden zodat de bestuurder zich makkelijk kan oriënteren. Op het scherm wordt alle menu-informatie weergegeven zoals telefoon, rijgegevens, rijhulpinformatie en voertuigstatus.

In Dynamic-modus wordt belangrijke informatie uitgelicht. Denk maar aan stapsgewijze aanwijzingen, doorgedreven informatie over de rijhulpsystemen zoals Lane Assist, Blind Spot Detection en Front Assist, maar ook de voertuigstatus kan worden opgeroepen.

In de drie modi kunnen altijd de rijgegevens worden opgeroepen zoals het brandstofverbruik, de afgelegde afstand en het totaal afgelegde kilometers. Het systeem kan ook de muziek weergeven die op dat moment wordt afgespeeld terwijl de bestuurder bijna zonder zijn blik van de weg af te halen doorheen zijn muziekbibliotheek kan scrollen.

En zoals het in een volledig geconnecteerde wereld past, wordt een ontvangen oproep die op het display wordt weergegeven automatisch gekoppeld aan het ID van de beller waarbij die persoon als een ‘pop-up’ op het scherm verschijnt.

Flexibiliteit

De configuratiemogelijkheden van de Digital Cockpit houden in dat wie ook aan het stuur zit, de beste informatie, afgestemd op die bestuurder, krijgt weergegeven. Twee van de belangrijkste weergavemodi, Classic en Dynamic, kunnen worden aangepast om specifieke informatie weer te geven.

Als de bestuurder dus zin heeft om navigatieaanwijzingen te mengen met de klassieke snelheidsmeter en toerenteller of als hij het volledige scherm wil benutten om een gedetailleerde kaart op te roepen, dan kan die voorkeur worden opgeslagen in een gebruikersprofiel dat makkelijk geselecteerd kan worden iedere keer die bestuurder plaatsneemt achter het stuur. Per stijl kunnen er tot drie profielen worden gecreëerd en opgeslagen in het systeem.

Bovendien is de Digital Cockpit uitgerust met sensoren die afhankelijk van het omgevingslicht op basis van een algoritme de helderheid van het display aanpassen.

De Digital Cockpit is een instrumentengeheel dat werd opgevat als een interactief display en kan om die reden worden afgestemd op de noden van de bestuurder. Met een resolutie van 133 dpi, het hoge leescomfort en de verregaande informatieverstrekking heeft de bestuurder hiermee alle touwtjes in handen.

Notities

De SEAT Digital Cockpit werd begin dit jaar geïntroduceerd in de Ateca en Leon en werd in de kijker gesteld tijdens het autosalon van Genève in 2018. Daar waren de CUPRA Ateca, de SEAT Leon CUPRA R ST en de SEAT Leon 1.5 TSI EVO FR allemaal voorzien van de Digital Cockpit.

Dries De Weert D'Ieteren NV