SEAT introduceert zijn Digital Cockpit in de Arona en Ibiza

SEAT introduceert zijn Digital Cockpit in de Arona en Ibiza

SEAT breidt zijn veelzijdige en configureerbare Digital Cockpit uit naar de Arona en Ibiza zodat ook de bestuurders van deze modellen kunnen rekenen op heldere informatie die beter aansluit op hun individuele noden.

De SEAT Arona is de eerste cross-over op de markt die kan bogen op het 10,25 duim grote interactieve, configureerbare display dat al sinds januari 2018 wordt aangeboden in de SEAT Leon en Ateca.

Het digitale wijzerplatengeheel met hoge resolutie oogt niet alleen modern en veelzijdig, het is ook erg functioneel omdat bestuurders kunnen kiezen voor dezelfde klassieke informatie als bij analoge wijzerplaten zoals de snelheidsmeter en toerenteller of (optioneel) voor kaarten en navigatie in kleur.

“Wij stellen alles in het werk om onze klanten het best mogelijke design te bieden door de precisie van een klassieke wijzerplaat naar de digitale wereld te vertalen waar iedere pixel met dezelfde nauwkeurigheid werd ontworpen”, zegt SEAT-designdirecteur Alejandro Mesonero-Romanos. “Door volop voordeel te puren uit deze baanbrekende digitale wereld kunnen we het interieurdesign van onze auto naar een hoger peil tillen.”

De aangeboden informatie beheren is eenvoudig en vraagt van de bestuurder niet meer dan een druk op de View-knop op het stuur. Daarmee kan hij door de drie verschillende weergavemogelijkheden scrollen zonder dat zijn aandacht te veel wordt afgeleid en de helderheid van de aangeboden informatie maximaal wordt afgestemd op de noden van de bestuurder. Dankzij een vernieuwingsfrequentie van 75 Hz is de overgang tussen de informatieschermen op het display van 1.280 x 480 pixels naadloos en kan de informatie makkelijker worden afgelezen.

Weergavemogelijkheden

De Digital Cockpit van SEAT voorziet drie hoofdmodi voor de weergave van informatie: Classic, Digital en Dynamic.

Classic geeft de welbekende analoge informatie weer zoals een snelheidsmeter en toerenteller, maar tussen deze twee digitale wijzerplaten kan extra informatie worden weergegeven zoals voor navigatie, muziek, telefoon, rijgegevens en rijhulpsystemen (Lane Assist, Blind Spot Detection en Front Assist ACC) maar ook de voertuigstatus kan er worden opgeroepen. Centraal in de wijzerplaten zelf kan ook bijkomende informatie worden weergegeven.

De modus Digital puurt het beste uit het pixelrijke display van 10,25 duim dat gedetailleerde kaartinformatie over de omgeving biedt wat het makkelijker maakt om parkeergelegenheden of garages te vinden en aanwijzingen op te volgen. De kaart kan in- en uitgezoomd worden zodat de bestuurder zich makkelijk kan oriënteren. Op het scherm wordt alle menu-informatie weergegeven zoals telefoon, rijgegevens, rijhulpinformatie en voertuigstatus.

In Dynamic-modus wordt belangrijke informatie uitgelicht. Denk maar aan stapsgewijze aanwijzingen, doorgedreven informatie over de rijhulpsystemen zoals Lane Assist, Blind Spot Detection en Front Assist, maar ook de voertuigstatus kan worden opgeroepen.

In de drie modi kunnen altijd de rijgegevens worden opgeroepen zoals het brandstofverbruik, de afgelegde afstand en het totaal afgelegde kilometers. Het systeem kan ook de muziek weergeven die op dat moment wordt afgespeeld terwijl de bestuurder bijna zonder zijn blik van de weg af te halen doorheen zijn muziekbibliotheek kan scrollen.

En zoals het in een volledig geconnecteerde wereld past, wordt een ontvangen oproep die op het display wordt weergegeven automatisch gekoppeld aan het ID van de beller waarbij die persoon als een ‘pop-up’ op het scherm verschijnt.

Flexibiliteit

De configuratiemogelijkheden van de Digital Cockpit houden in dat wie ook aan het stuur zit, de beste informatie, afgestemd op die bestuurder, krijgt weergegeven. Twee van de belangrijkste weergavemodi, Classic en Dynamic, kunnen worden aangepast om specifieke informatie weer te geven.

Als de bestuurder dus zin heeft om navigatieaanwijzingen te mengen met de klassieke snelheidsmeter en toerenteller of als hij het volledige scherm wil benutten om een gedetailleerde kaart op te roepen, dan kan die voorkeur worden opgeslagen in een gebruikersprofiel dat makkelijk geselecteerd kan worden iedere keer die bestuurder plaatsneemt achter het stuur. Per stijl kunnen er tot drie profielen worden gecreëerd en opgeslagen in het systeem.

Bovendien is de Digital Cockpit uitgerust met sensoren die afhankelijk van het omgevingslicht op basis van een algoritme de helderheid van het display aanpassen.

De Digital Cockpit is een instrumentengeheel dat werd opgevat als een interactief display en kan om die reden worden afgestemd op de noden van de bestuurder. Met een resolutie van 133 dpi, het hoge leescomfort en de verregaande informatieverstrekking heeft de bestuurder hiermee alle touwtjes in handen.

Notities

De SEAT Digital Cockpit werd begin dit jaar geïntroduceerd in de Ateca en Leon en werd in de kijker gesteld tijdens het autosalon van Genève in 2018. Daar waren de CUPRA Ateca, de SEAT Leon CUPRA R ST en de SEAT Leon 1.5 TSI EVO FR allemaal voorzien van de Digital Cockpit.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen. In 2017 boekte SEAT een bedrijfswinst na belastingen van 281 miljoen euro en verkocht het merk wereldwijd 470.000 wagens.

De SEAT-groep stelt meer dan 14.700 personen te werk in zijn drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de succesvolle Ibiza, Leon en Arona worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.


D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.  

Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  

Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy