SEAT gaat voor groot met de nieuwe SEAT Tarraco

SEAT gaat voor groot met de nieuwe SEAT Tarraco

Dinsdag 18 september 2018 — De SEAT Tarraco is er! Hij is genoemd naar de mediterraanse stad Tarragona: een historisch, cultureel centrum met adembenemende architectuur maar jong en avontuurlijk van karakter. De keuze voor Tarraco kwam er nadat meer dan 140.000 liefhebbers hun stem hadden uitgebracht in de laatste fase van de #SEATseekingName-wedstrijd.

Deze nieuwkomer, die in de SEAT-fabriek in Martorell (Barcelona) werd ontworpen en ontwikkeld en die in Wolfsburg (Duitsland) wordt gebouwd, vormt de derde fase in het SUV-productoffensief van het merk. Hij geeft bovendien een vooruitblik op de toekomstige designtaal voor alle nieuwe SEAT-modellen. De Tarraco zal nieuwe klanten aanbrengen voor SEAT, het merkimago een duw in de rug geven en  duidelijk bijdragen tot de winstcijfers, want het is een model waarop hogere marges kunnen worden gehanteerd. Bovendien wordt hij het nieuwe vlaggenschip van het merk.

De nieuwe Tarraco staat helemaal bovenaan het SUV-gamma van SEAT, als grote broer van zowel de Ateca als de Arona. Die plaats verdient hij ook met zijn mix van state-of-the-arttechnologie, rijdynamiek, lichtvoetig rijgedrag, praktische inzetbaarheid en functioneel karakter gekoppeld aan elegant, vooruitstrevend design. De Tarraco combineert de vele voordelen van zijn ruimere afmetingen tot een auto die moeiteloos weg kan met alle elementen van het moderne leven.

De nieuwe SUV brengt de kerneigenschappen van ieder voertuig uit het SEAT-gamma samen: design en functioneel karakter, sportiviteit en comfort, toegankelijkheid en kwaliteit, technologie en emotie, maar vormgegeven op een manier die een brede waaier aan levensstijlen dekt. De nieuwe SEAT Tarraco is ontworpen voor bestuurders die nood hebben aan een 5- of 7-zitter en het praktische nut inzien van een hogere rijhouding, maar die zich tegelijkertijd bewust zijn van de look van een auto en die de Tarraco's evenwicht  tussen zelfvertrouwen en elegantie weten te smaken. En dat evenwicht is terug te vinden in de beide beschikbare uitrustingsniveaus: Style en Xcellence.

Vermits de SUV-markt blijft groeien zal de Tarraco van bij zijn introductie begin 2019 een sleutelrol spelen voor SEAT. Hij zal het merk versterken en verdere groei creëren op een ogenblik dat de verkoop van het merk al in stijgende lijn is. Tussen januari en augustus leverde SEAT wereldwijd 383.900 voertuigen, een stijging van 21,9% ten opzichte van dezelfde periode in 2017.

“SEAT onderneemt zijn grootste productoffensief sinds jaren. De introductie van de SEAT Tarraco, onze eerste grote SUV, maakt deel uit van onze investering van 3,3 miljard euro die we tussen 2015 en 2019 doen in de toekomst van het merk en in het modelaanbod dat we commercialiseren”, zegt SEAT-voorzitter Luca de Meo. “Hij vervolledigt onze SUV-familie waarmee we alle mogelijke klantennoden afdekken.”

 

Hoogstaand technisch vernuft

De SEAT Tarraco werd ontworpen voor bestuurders die rijsensaties en een functioneel karakter in één auto willen combineren. Mensen die nood hebben aan tot zeven zitplaatsen en aan ruimte om familie en vrienden te vervoeren, maar die tegelijkertijd naar waarde weten te schatten hoe een auto reageert op input van de bestuurder en onversneden rijdynamiek biedt.

De sleutel in deze uitgekiende aanpak van praktisch nut en dynamisch rijgedrag is de nieuwste technologie van de Volkswagen-groep en het MQB-A-platform met lange wielbasis waarop deze grote SUV is gebouwd.

Zijn Dynamic Chassis Control (DCC) vindt het perfecte evenwicht tussen een sportief rijgevoel voor de bestuurder en een comfortabeler karakter wanneer het erop aankomt lange afstanden te overbruggen over allerhande types wegen. De bestuurder kan de afstelling kiezen die hij wil, maar het systeem kan zich ook automatisch aanpassen en het rijgedrag bijsturen in functie van het wegdek en de rijstijl.

De soepelheid van het rijcomfort staat op hetzelfde peil als de prestaties, de efficiëntie en de betrouwbaarheid van het beschikbare motorenpalet. Alle motoren krijgen directe injectie mee, drukvoeding en stop-starttechnologie. Hun vermogen ligt tussen 150 en 190 pk.

Er zullen twee benzinemotoren worden aangeboden: een viercilinder 1.5 TSI met een vermogen van 150 pk die gekoppeld wordt aan een manuele zesversnellingsbak en voorwielaandrijving, en een 2.0 die zijn 190 pk vermogen via een DSG 7-versnellingsbak en 4Drive-vierwielaandrijving overbrengt. Er zijn ook twee dieselopties, allebei 2.0 TDI’s, met respectievelijk 150 en 190 pk. De versie met 150 pk kan gekoppeld worden aan voorwielaandrijving en een manuele zesversnellingsbak of aan een DSG 7-versnellingsbak met 4Drive-systeem. De krachtigste dieseluitvoering kan enkel besteld worden in combinatie met 4Drive en DSG 7-versnellingsbak. Op een later tijdstip zal de Tarraco ook worden aangeboden met alternatieve aandrijftechnologie.

“De SEAT Tarraco is een meesterwerkje van functionaliteit en flexibiliteit want hij biedt de ruimte en flexibiliteit die klanten verwachten van een grote SUV. Hij vormt het meest sportieve aanbod in zijn segment omwille van zijn design maar ook dankzij de Dynamic Chassis Control waarmee het rijgedrag kan worden aangepast aan de omstandigheden”, zei uitvoerend vicevoorzitter voor onderzoek en ontwikkeling, Dr. Matthias Rabe.

De nieuwe SEAT Tarraco heeft alle rijhulpsystemen in huis die het rijden comfortabeler en veiliger maken, zelfs in de meest veeleisende omstandigheden. Bekende systemen zoals Lane Assist en Front Assist inclusief voetganger- en fietserdetectie zijn standaard in Europa, terwijl systemen als Blind Spot Detection, verkeersbordenherkenning, Traffic Jam Assist, Adaptive Cruise Control (ACC), Light Assist en Emergency Assist op de optielijst staan.

Verder tilt de Tarraco de veiligheid bij SEAT naar een hoger peil door uit te pakken met Emergency Call, Pre-crash Assist en koproldetectie. Kortom, hij is ontworpen om te voldoen aan de hoogste veiligheidsnormen ongeacht de omstandigheden en om zich op te werpen als de maatstaf in het segment van de grote SUV’s.

 

Ontworpen voor het leven

Zijn groter formaat zette het designteam ertoe aan een nog verfijnder evenwicht te vinden tussen esthetische integriteit en doelgerichte verhoudingen. Want hoewel de Tarraco SUV 4.735 mm lang en 1.658 mm hoog is, een zee van binnenruimte biedt en imposant groot is, oogt het design tegelijkertijd helder en lichtvoetig, maar ook robuust en ruim.

Het ontwerp van de voorzijde verwijst naar de nieuwe designtaal van SEAT met een opvallender radiatorrooster voor meer uitstraling en karakter. De strakke full-ledkoplampen hebben nog altijd de driehoekige vorm die zo typisch is voor het merk, maar ze liggen dieper in het koetswerk verzonken voor een strakker voorkomen.

Verlichtingstechnologie als belangrijk aspect voor de Tarraco. De SUV maakt in beide uitrustingsniveaus Xcellence en Style standaard enkel en alleen gebruik van ledtechnologie, voor zowel de binnen- als de buitenverlichting. Dit biedt de ontwerpers meer creatieve vrijheid terwijl de klant kan rekenen op strakke, heldere verlichting.

“Ik denk dat de nieuwe Tarraco vanwege zijn uitstekende verhoudingen en elegant maar tegelijkertijd sportief design een sterke eerste indruk nalaat. Hij geeft een gevoel van trots dankzij zijn assertieve voorzijde die een vooruitblik biedt op hoe SEAT’s er in de toekomst zullen gaan uitzien”, zegt Alejandro Mesonero, designdirecteur bij SEAT. “En zoals voor iedere auto die we ontwikkelen, hebben we ook bij de Tarraco ontzettend veel liefde en passie gestoken in de details. Onze filosofie is daarbij onveranderd: Als het er goed uitziet, dan is het ook goed.”

Achteraan de auto, waar het functionele karakter ontzettend belangrijk is, ligt de nadruk op een lage laaddrempel ook al hebben we met het ontwerp van de lichten willen benadrukken hoe breed en praktisch deze SUV wel is. De ledtechnologie maakt bovendien het gebruik van dynamische richtingaanwijzers mogelijk.

De SEAT Tarraco zal beschikbaar zijn in acht verschillende kleuren: Dark Camouflage, Oryx White, Reflex Silver, Atlantic Blue, Indium Grey, Titanium Beige, Deep Black en Urano Grey.

Aan de binnenzijde hebben de designers er nadrukkelijk werk van gemaakt om een interieur te tekenen dat de inzittenden omhult. Een horizontale lijn over de volledige breedte van het dashboard benadrukt hoe breed de Tarraco is, creëert een gevoel van ruimte aan boord en ademt tegelijkertijd vertrouwen uit, veiligheid en een kwaliteitspeil dat normaal voorbehouden is voor premiummodellen.

En vermits onze eigen wereld steeds digitaler wordt, krijgt het interieur van de Tarraco de SEAT Digital Cockpit (10,25”) mee waar de belangrijke informatie voor de bestuurder wordt gestroomlijnd. Er is ook een 8” groot, zwevend HMI-display waarmee de inzittenden zich toegang kunnen verschaffen tot het SEAT-aanbod aan connectiviteitsopties. Tot slot wat betreft de infotainmentsystemen wordt de Tarraco de eerste SEAT met gebarenbediening (indien voor het 8 duim groot Navigation Plus-systeem wordt gekozen).

De voorverkoop van de SEAT Tarraco start in december.

Dries De Weert D'Ieteren NV