SEAT gaat de Arona en Leon assembleren in de fabriek van Relizane (Algerije) om zijn globaliseringsstrategie een boost te geven

SEAT gaat de Arona en Leon assembleren in de fabriek van Relizane (Algerije) om zijn globaliseringsstrategie een boost te geven

Dinsdag 24 juli 2018 — SEAT blijft groeien buiten Europa. De ambitieuze globaliseringsstrategie van de onderneming schakelt een versnelling hoger met de eindassemblage van de Arona en Leon in de fabriek van Relizane. Die fabriek is eigendom van de Volkswagen-groep en SOVAC, de invoerder van de groep in Algerije, en is gevestigd in Relizane, 280 kilometer ten zuidwesten van Algiers. Beide modellen zijn nu te koop bij SEAT-dealers in Algerije.

De Arona en Leon hebben alles om in de voetsporen van de succesvolle Ibiza te treden. Net als die laatste worden beide modellen geproduceerd in de fabriek van Martorell, waarna de eindassemblage voor de Algerijnse markt uitgevoerd wordt in de fabriek van Relizane. De Ibiza, die in Algerije wordt gebouwd sinds de fabriek een jaar geleden ingehuldigd werd, heeft de verkoop van SEAT in het land gevoelig opgedreven. In de eerste zes maanden van 2018 leverde Seat 11.400 wagens in Algerije, dat daardoor een van de grootste markten van het merk is geworden.

Wayne Griffiths, vicevoorzitter marketing en verkoop voor SEAT, legt uit “dat het voor de globaliseringsstrategie van het merk essentieel is om modellen buiten Europa te bouwen, net zoals andere autoconstructeurs dat doen. Algerije is onze eerste stap in die richting: het is een van de kernmarkten in de regio en biedt tastbare groeiopportuniteiten voor SEAT. Dat geldt overigens ook voor de andere landen in Noord-Afrika, waar SEAT de expansie van de Volkswagen-groep aanvoert. Met de Arona en Leon breiden we ons productgamma voor Algerije uit om onze positie in het land te consolideren. We behoren tot de snelst groeiende merken van Europa en willen dat ook blijven, maar tegelijkertijd willen we die groei ook in de rest van de wereld doorzetten.”

In die optiek heeft SEAT vorige week een samenwerkingsovereenkomst ondertekend met de joint venture JAC-Volkswagen waar het merk ook aandeelhouder van is geworden. Die overeenkomst omvat tevens de introductie van SEAT in China tegen 2020-2021 en maakt SEAT tot het voornaamste merk van de Volkswagen-groep in dit project.

Recordsemester

De uitstekende resultaten van SEAT in Algerije zijn een van de voornaamste drijfveren achter de wereldwijde verkoopstijging in de eerste helft van 2018. SEAT bevestigt zijn recordvolume en heeft zijn hoogste verkoopcijfer ooit overtroffen met 289.900 auto’s wereldwijd. Dat is 17,6 procent meer dan in dezelfde periode van 2017 (246.500).

Dat succes uit zich ook in de fabriek van Martorell, die een van haar beste eerste semesters ooit heeft neergezet. Het productievolume van 283.312 wagens ligt 20,6 procent hoger dan in het eerste halfjaar van 2017, en de fabriek draaide op 95 procent van haar huidige maximumcapaciteit: zo'n 2.300 auto’s per dag. In de tweede helft van het jaar zal de Audi A1 de Audi Q3 vervangen op lijn 3, die naar verwachting haar volle capaciteit zal bereiken tegen het einde van dit jaar.

Dries De Weert D'Ieteren NV