SEAT Fast Lane, de kortste tijd tussen bestelling en levering
SEAT heeft de Fast Lane-service geïntroduceerd, waarmee het mogelijk is om leveringstermijnen in te korten tot slechts twee à drie weken. Dit innovatieve proces vereenvoudigt de aankoopervaring van gebruikers aanzienlijk. Ze kunnen hun voertuig eenvoudig configureren en binnen de 14 à 21 dagen in ontvangst nemen in een concessie naar keuze en zonder rekening te houden met regionale administratieve verplichtingen.
Dankzij dit initiatief wordt SEAT de eerste autoconstructeur ter wereld die deze baanbrekende service aanbiedt die leveringstermijnen drastisch verlaagt tot ruim onder het standaardgemiddelde van ongeveer 90 dagen. Sinds de service begin 2017 als proefproject in Oostenrijk werd gelanceerd, verkocht het merk meer dan 300 exemplaren via een aanbod waarmee klanten hun auto kunnen personaliseren en kunnen kiezen uit meer dan 100 configuraties van de SEAT Leon of Ibiza.
Nu wordt de Fast Lane-service in Duitsland en Spanje gelanceerd. Het zal op de Duitse markt worden aangeboden voor de SEAT Leon en Ibiza, en in Spanje enkel voor de Leon. Met deze service anticipeert het merk op nieuwe gebruikerseisen en consumentengewoonten door hun inkoopervaring te personaliseren en deze steeds eenvoudiger, sneller en toegankelijker te maken. Vicevoorzitter voor verkoop en marketing bij SEAT, Wayne Griffiths, benadrukt dat “SEAT op zoek is naar nieuwe oplossingen om van de levertijden aan klanten een concurrentievoordeel van het merk te maken. Fast Lane is het antwoord op een samenleving in verandering waarin leveringstermijnen een sleutelrol spelen in de aankoopbeslissing van de consument.”
In dit nieuwe scenario speelt het dealernetwerk een cruciale rol in het proces, aangezien zij verantwoordelijk zijn voor de orderverwerking, het sluiten van de deals en het afleveren van de modellen aan de eindklanten.
Fast Lane valt binnen het kader van de Order to Delivery 4.0-strategie, een project dat werd opgezet om met behulp van geavanceerde nieuwe technologieën meer snelheid en betrouwbaarheid in te bouwen in de aankoop- en leveringsprocessen. Zoals uitgelegd door SEAT-voorzitter voor productie dr. Andreas Tostmann “zal het initiatief ons in staat stellen om nieuwe logistieke oplossingen te onderzoeken en zullen we met onze opgedane ervaring het concept van Fast Lane-verkoop in andere markten kunnen introduceren, met een duidelijke focus op Duitsland. Door middel van voorspellende bestelsystemen, efficiënte productie en anticiperende verzending, zet de flexibiliteit van het SEAT Fast Lane-proces wereldwijd een nieuwe maatstaf op het vlak van autolevering.”