SEAT-fans hebben de naam van de nieuwe SEAT-SUV gekozen: Tarraco

SEAT Tarraco! 146.124 SEAT-fans, verspreid over 134 landen en deelnemers aan de laatste stap van het initiatief #SEATseekingName, hebben de naam gekozen voor het volgende SUV-model: Tarraco. Deze naam kreeg 51.903 stemmen (35,52%), gevolgd door de naam Avila, die de voorkeur kreeg van 41.993 stemmers (28,74%). De benaming Aranda strandde op de derde plaats met 39.321 stemmen (2691%) en Alboran werd hekkensluiter met 12.907 stemmen (8,83%). De stemresultaten werden gevalideerd door EY.

Net als de drie overige genomineerde benamingen uit de laatste stemronde, sluit Tarraco naadloos aan bij de waarden van SEAT en de naam past ook perfect bij de persoonlijkheid van het nieuwe model. Tarraco is de voormalige benaming van de stad die we vandaag als Tarragona kennen. Het was ook de oudste Romeinse kolonie van het Iberisch schiereiland en één van de belangrijkste Spaanse steden gedurende het Romeinse Rijk. Vandaag staat deze mediterrane stad synoniem voor cultuur, vernieuwing, maar ook geschiedenis en architectuur. SEAT kan zich perfect in deze waarden vinden en het merk wil ze ook uitdragen aan de hand van zijn modellen.

De Tarraco is het eerste SEAT-model waarvan de naam door het publiek werd gekozen en het is de veertiende keer dat SEAT een Spaanse plaatsnaam gebruikt om een model te benoemen. Precies 36 jaar geleden (1982) gebruikte SEAT voor het eerst de naam van een Spaanse stad voor de Ronda. Sindsdien heeft het gamma heel Spanje doorkruist : Ibiza, Malaga, Marbella, Toledo, Inca, Alhambra, Cordoba, Arosa, Leon, Altea. En ook voor de jongste modellen, Ateca en Arona, werd deze traditie behouden.

 

#SEATseekingName, een succesvol initiatief

Het initiatief #SEATseekingName heeft alle verwachtingen overtroffen en we willen iedereen bedanken die eraan heeft meegewerkt, in het bijzonder de steden Avila, Aranda en Alboran voor hun gewaardeerde initiatieven om stemmen te ronselen. In de eerste fase van het initiatief deden SEAT-liefhebbers uit 106 landen in totaal 133.332 voorstellen en er kwamen - conform de spelregels van de constructeur - 10.130 Spaanse plaatsnamen uit de bus.

De voorstellen werden vervolgens gescreend door linguïsten, juristen en vervolgens ook door experten om na te gaan of de namen pasten bij de waarden van het merk en het karakter van het nieuwe model. Vervolgens werd op de twee voornaamste markten van het merk een testpanel samengesteld en er volgende ook marktonderzoek in de overige landen waar SEAT actief is. Op die manier ontstond de lijst met de vier finalisten.

Op die lijst stonden de namen Alboran, Aranda, Avila en Tarraco. Vanaf het ogenblik dat de vier finalisten bekend waren, konden alle fans van het merk stemmen voor hun favoriete kandidaat. Uit die stemming is Tarraco als winnaar naar voor gekomen.

 

De nieuwe Tarraco vervolledigt het SEAT SUV-offensief

Met de lancering van de nieuwe SEAT Tarraco sluit de constructeur zijn grootste productoffensief uit de geschiedenis van het merk af en is het SUV-gamma, dat vandaag al uit de Ateca en de Arona bestaat, compleet. De nieuwe Tarraco heeft riante afmetingen en biedt plaats aan zeven inzittenden. Dit productoffensief startte in 2016 met de komst van de Ateca en ging in 2017 verder met de Leon facelift, de vijfde generatie Ibiza en de nieuwe Arona crossover. De Seat Tarraco zal eind dit jaar worden gelanceerd.

Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy