SEAT en Telefónica komen tot akkoord om digitalisering in de automobielindustrie te bevorderen

SEAT-voorzitter Luca de Meo en Telefónica España-voorzitter Luis Miguel Gilpérez hebben vandaag een overeenkomst ondertekend om samen innovatieve initiatieven in de automobielindustrie te ontwikkelen. Het bereikte akkoord, dat Telefónica tot strategisch IT-leverancier van SEAT maakt, kadert in de strategie van SEAT om zich te positioneren als een bedrijf dat de maatstaf zet op het gebied van geconnecteerde en gedigitaliseerde mobiliteitsoplossingen.

In die zin is de overeenkomst een weerspiegeling van de onderlinge samenwerking op drie belangrijke vlakken: het gedeelde gebruik van inzichten (informatie afgeleid van geanonimiseerde geaggregeerde data) om geoptimaliseerde benaderingen voor mobiliteitsoplossingen te ontwerpen; de toepassing van 5G-connectiviteit in geconnecteerde wagens en het ontwikkelen van digitale transformatieprojecten als een integraal onderdeel van het autoproductieproces.

“Met deze overeenkomst werpt SEAT zich op als een maatstaf in de digitalisering van de sector. Door de krachten te bundelen met Telefónica als strategische partner zijn we in staat om een grote stap voorwaarts te zetten in het aanbieden van mobiliteitsoplossingen die het leven gemakkelijker maken voor de bestuurders van onze voertuigen”, verzekerde SEAT-voorzitter Luca de Meo. Daar voegde hij aan toe dat “deze samenwerking ons ook in staat zal stellen om technologieën te gebruiken om projecten te ontwikkelen die onze productieprocessen en relaties met leveranciers verbeteren.”

Volgens Telefónica España-voorzitter, Luis Miguel Gilpérez, “zullen nieuwe technologieën echt een revolutie in de automobielsector teweegbrengen, en bij Telefónica willen we de leidende partner zijn om SEAT te helpen het voortouw te nemen in deze nieuwe fase. Welke invloed Big Data en Blockchains op de sector zullen hebben en hoe belangrijk 5G zal zijn voor de toekomst van autonome en geconnecteerde voertuigen: het zijn maar een paar van de vragen waar Telefónica en SEAT samen een antwoord op zullen zoeken.”

Een van de sleutelelementen in de samenwerking is de waarde die wordt gehecht aan de implementatie van nieuwe technologieën voor 5G-netwerken binnen het ecosysteem van geconnecteerde en autonome voertuigen. De uitrol van Telefónica’s vijfde generatie netwerken zal een aanzienlijke stap vooruit betekenen voor de capaciteit, de kwaliteit, de latentieduur en de snelheid van telecommunicatie zodat er voor de geconnecteerde auto nieuwe ervaringen en gebruiksscenario’s kunnen worden uitgekiend. Binnen deze context zullen beide bedrijven verschillende innovatiesessies en ideeënworkshops opzetten met als doelstelling toepassingen voor deze technologie in voertuigen voor te stellen en te evalueren. De voorstellen die de grootste meerwaarde bieden, zullen dan in reallife getest worden in specifieke gebieden waar Telefónica zijn nieuwe capaciteit al heeft uitgerold.

Bovendien zal de samenwerking ook binnen het productieproces van de auto leiden tot de ontwikkeling en implementatie van Industry 4.0-initiatieven. Zo werken Telefónica en SEAT samen aan een ‘proof of concept’ gebaseerd op Blockchain-technologie voor een betere traceerbaarheid van onderdelen binnen de toeleveringsketen van de fabriek in Martorell. Bovendien werken ze samen aan oplossingen en systemen gebaseerd op het IoT (Internet of Things) die helpen om het aankoopbeheer en de relaties met toeleveranciers te verbeteren en te stroomlijnen.

Verder voorziet het akkoord nog de implementatie van tools en gemeenschappelijke mechanismen die het verzamelen, beheren en analyseren van data vergemakkelijken en die tegelijkertijd de principes respecteren inzake privacy, vertrouwelijkheid en transparantie ten overstaan van de gebruikers en eigenaars. Tot slot zullen beide partners samen onderzoeken welke voordelen Big Data en het gedeelde gebruik van data bieden bij het ontwikkelen van nieuwe mobiliteitsoplossingen. In die zin zullen geoptimaliseerde mobiliteitsoplossingen worden ontwikkeld voor steden en stedelijke gebieden die een slimmer beheer willen invoeren van het verkeer, de parkeermogelijkheden en van de aanverwante diensten.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy