SEAT en SNAM tekenen overeenkomst ter promotie van aardgas

SEAT en SNAM tekenen overeenkomst ter promotie van aardgas

  • SEAT en Snam ondertekenen een partnerschapsovereenkomst om aardgas en hernieuwbaar gas te promoten als voertuigbrandstof in Europa
  • De strategische overeenkomst heeft tot doel de implementatie van een cng- en bio-cng-infrastructuur en onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten te ondersteunen
  • SEAT is het merk met het ruimste cng-aanbod in Europa
  • Snam is een Europese leider op het vlak van gasinfrastructuur en ontwikkelt nieuwe tankstations
 

Luca de Meo, president van SEAT, en Marco Alverà, CEO van Snam, hebben in Milaan een strategische overeenkomst ondertekend om het gebruik van gecomprimeerd aardgas (cng) en hernieuwbaar gas (biomethaan) voor duurzame mobiliteit en gezamenlijke onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten binnen dit toepassingsgebied te promoten. SEAT en Snam zijn beide actief op strategische markten zoals Italië, Frankrijk en Oostenrijk. Dit zal de creatie van synergieën mogelijk maken om cng en bio-cng te promoten als schoon en concurrerend alternatief voor traditionele brandstoffen.

De overeenkomst, die gesloten werd in het kader van de Partners' Day van Snam, voorziet dat beide bedrijven kansen voor bedrijfs- en commerciële ontwikkeling onderzoeken die gericht zijn op zakelijke klanten, dealers en consumenten, om het netwerk van gastankstations te promoten en technologieprojecten te identificeren.

Daarnaast zullen SEAT en Snam samen mobiliteitsdiensten ontwikkelen en nieuwe producten creëren met als doel meerwaarde te bieden aan gebruikers van deze types van voertuigen. De strategische overeenkomst, die uitgebreid kan worden naar andere merken van de Volkswagen-groep, omvat ook de technologische ontwikkeling van biomethaan, een hernieuwbare energiebron die ertoe bijdraagt om de emissies nog verder te beperken.

Luca de Meo, president van SEAT, benadrukte dat “de overeenkomst met Snam ons in staat stelt stappen te ondernemen om cng te democratiseren. Italië is de toonaangevende markt voor het gebruik van deze energiebron. Deze markt vertegenwoordigt 55 % van de verkoop in Europa dit jaar van voertuigen die aangedreven worden door deze brandstof. Een op vijf SEAT-voertuigen die in Italië verkocht worden, rijdt op cng. Met deze overeenkomst willen wij de ontwikkeling van gecomprimeerd aardgas in Italië verder uitbreiden en dit succesverhaal exporteren naar andere landen.”

Marco Alverà, CEO van Snam, zei: “Dit partnerschap zal de ontwikkeling van door aardgas en biomethaan aangedreven duurzame mobiliteit zowel in Italië als in de rest van Europa versterken, omdat we de innovatieve infrastructuurontwikkeling van Snam combineren met de knowhow van SEAT inzake de uitrol van nieuwe duurzame modellen. Wij zijn ervan overtuigd dat aardgas de meest directe oplossing is om de luchtkwaliteit in onze steden te verbeteren, naast de ecologische duurzaamheid, de prestaties en de economische voordelen die het biedt. De snelle verspreiding van hernieuwbaar gas heeft dit duidelijk gemaakt. Duurzame mobiliteit is een van de speerpunten van ons plan om 200 miljoen euro te investeren in bedrijven die zich bezighouden met energietransitie.”

 

CNG, een duurzaam alternatief

Er is een opwaartse trend in het gebruik van cng-auto's in Europa. Italië is de belangrijkste markt, met een vloot van ongeveer 1 miljoen voertuigen en 1.300 tankstations. SEAT ijvert voor cng als een efficiënt, winstgevend alternatief. Het merk biedt momenteel de cng- en benzinehybridetechnologie aan op de Mii, de Ibiza, de Leon en de Arona, de enige SUV ter wereld die aangedreven wordt door cng.

Snam heeft onlangs zijn eerste L-cng-tankstation ingehuldigd in Pesaro. Daarnaast is het bedrijf momenteel bezig met de implementatie van een vijftigtal aardgas- en biomethaantankstations en heeft het een meerjarig ontwikkelingsplan voor ongeveer 300 nieuwe verdeelpunten.

Auto's die op cng rijden, stoten 75 % minder stikstofoxide uit dan een dieselauto en 25 % minder CO2 dan een benzineauto. Bovendien produceren ze zo goed als geen fijn stof. Rijden op aardgas wordt door de Europese Unie als milieuvriendelijk beschouwd. Een voordeel is dat voertuigen op aardgas toegelaten zijn in Europese steden waar verkeersbeperkingen zijn vanwege de luchtvervuiling. Aardgas draagt dus niet alleen bij tot de strijd tegen de klimaatverandering, het biedt de klant ook aanzienlijke economische voordelen, omdat het een besparing van meer dan 30 % per kilometer mogelijk maakt in vergelijking met diesel en meer dan 55 % in vergelijking met benzine.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2018 liet SEAT een nettowinst van 294 miljoen euro optekenen, verkocht het 517.600 auto’s en haalde het een recordomzet van bijna 10 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en, binnenkort, de Mii electric in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy