SEAT en Grupo Sesé debuteren met de duo-trailer, de langste en meest efficiënte vrachtwagen op Europese wegen

SEAT en Grupo Sesé debuteren met de duo-trailer, de langste en meest efficiënte vrachtwagen op Europese wegen

Donderdag 9 augustus 2018 — SEAT en de Spaanse transportonderneming Grupo Sesé nemen opnieuw het voortouw in het wegvervoer. Samen voerden ze een piloottest uit om de prestaties van de nieuwe duo-trailer te analyseren, de grootste en meest efficiënte vrachtwagen die vandaag op de snelwegen in een aantal Europese landen rondrijdt. De duo-trailer reed van Zaragoza naar het SEAT-hoofdkantoor in Martorell en zal de komende maanden verder worden ingezet bij het transport van auto-onderdelen.

De duo-trailer is voorzien van twee 13,6 meter lange trailers die worden getrokken door een Scania, ook een merk van de Volkswagen Groep. De combinatie heeft een totale lengte van 31,7 meter en een maximaal laadvermogen van 70 ton. De duo-trailer vermindert de CO2-uitstoot met 20% per rit en doet de logistieke kosten van het transport van onderdelen dalen met 25%. De piloottest moet deze cijfers onderschrijven. De duo-trailer is speciaal voor het gebruik op drukke wegen ontworpen. Hij verlaagt het aantal ‘gewone’ vrachtwagens dat op conventionele wegen rijdt waar het grootste aantal verkeersongevallen plaatsvindt.

Volgens Dr. Christian Vollmer, vice-president voor productie en logistiek bij SEAT, zorgt de duo-trailer ervoor dat het aantal vrachtwagens op de weg met 50% wordt verminderd. “Dit impliceert enorme voordelen op het gebied van duurzaamheid, verantwoordelijkheid voor het milieu, veiligheid en efficiëntie. Innovatie vormt de kern van SEAT. Deze tests sluiten naadloos aan bij onze kernwaarden. Het heeft ons ertoe gebracht om de mega-vrachtwagen twee jaar geleden in Spanje in gebruik te nemen in samenwerking met Grupo Sesé.”

Voorlopig wordt de pilootproef afgesloten met een rapport waarin de prestaties en voordelen van dit nieuwe voertuig - emissiereductie, efficiëntie en verkeersveiligheid - worden beschreven opdat het gebruik van de duo-trailer in de nabije toekomst in Spanje kan worden gestandaardiseerd. Wat betreft de bijkomende voordelen van dit nieuwe transportmiddel onderstreept Ángel Pueyo, managing director bij Grupo Sesé, de veelzijdigheid en de wijze waarop de duo-trailer multimodaliteit bevordert en zo efficiëntie en duurzaamheid verhoogt, naast de vermindering van wegongevallen, uitstoot en kosten.

Mega-vrachtwagen naar een hoger niveau

SEAT en Grupo Sesé hebben zich twee jaar geleden sterk geëngageerd voor duurzame mobiliteit in het wegvervoer toen zij de mega-vrachtwagen in Spanje introduceerden. De vrachtwagen van meer dan 25 meter lang was het langste, meest duurzame voertuig dat op de Spaanse wegen rondreed.

De komst van de duo-trailer zal de CO2-uitstoot in vergelijking met een conventionele vrachtwagen nog meer verlagen, van 14 naar 20%. De belangrijkste reden hiervoor is de verbeterde efficiëntie van het brandstofverbruik per gereden ton vracht, omdat de duo-trailer zes meter en tien ton meer laadcapaciteit heeft in vergelijking met een normale vrachtwagencombinatie. Bovendien is de duo-trailer efficiënter in te zetten wat betreft multimodaliteit met vervoer over spoor. De treinwagoninfrastructuur is namelijk ontworpen om maximaal 13,6 meter lange trailers te vervoeren, zoals die op de duo-trailer. Bijgevolg zou de duo-trailer het vervoer per trein naar de rest van Europa kunnen bevorderen.

Dries De Weert D'Ieteren NV