SEAT en Grupo Sesé debuteren met de duo-trailer, de langste en meest efficiënte vrachtwagen op Europese wegen

SEAT en Grupo Sesé debuteren met de duo-trailer, de langste en meest efficiënte vrachtwagen op Europese wegen

SEAT en de Spaanse transportonderneming Grupo Sesé nemen opnieuw het voortouw in het wegvervoer. Samen voerden ze een piloottest uit om de prestaties van de nieuwe duo-trailer te analyseren, de grootste en meest efficiënte vrachtwagen die vandaag op de snelwegen in een aantal Europese landen rondrijdt. De duo-trailer reed van Zaragoza naar het SEAT-hoofdkantoor in Martorell en zal de komende maanden verder worden ingezet bij het transport van auto-onderdelen.

De duo-trailer is voorzien van twee 13,6 meter lange trailers die worden getrokken door een Scania, ook een merk van de Volkswagen Groep. De combinatie heeft een totale lengte van 31,7 meter en een maximaal laadvermogen van 70 ton. De duo-trailer vermindert de CO2-uitstoot met 20% per rit en doet de logistieke kosten van het transport van onderdelen dalen met 25%. De piloottest moet deze cijfers onderschrijven. De duo-trailer is speciaal voor het gebruik op drukke wegen ontworpen. Hij verlaagt het aantal ‘gewone’ vrachtwagens dat op conventionele wegen rijdt waar het grootste aantal verkeersongevallen plaatsvindt.

Volgens Dr. Christian Vollmer, vice-president voor productie en logistiek bij SEAT, zorgt de duo-trailer ervoor dat het aantal vrachtwagens op de weg met 50% wordt verminderd. “Dit impliceert enorme voordelen op het gebied van duurzaamheid, verantwoordelijkheid voor het milieu, veiligheid en efficiëntie. Innovatie vormt de kern van SEAT. Deze tests sluiten naadloos aan bij onze kernwaarden. Het heeft ons ertoe gebracht om de mega-vrachtwagen twee jaar geleden in Spanje in gebruik te nemen in samenwerking met Grupo Sesé.”

Voorlopig wordt de pilootproef afgesloten met een rapport waarin de prestaties en voordelen van dit nieuwe voertuig - emissiereductie, efficiëntie en verkeersveiligheid - worden beschreven opdat het gebruik van de duo-trailer in de nabije toekomst in Spanje kan worden gestandaardiseerd. Wat betreft de bijkomende voordelen van dit nieuwe transportmiddel onderstreept Ángel Pueyo, managing director bij Grupo Sesé, de veelzijdigheid en de wijze waarop de duo-trailer multimodaliteit bevordert en zo efficiëntie en duurzaamheid verhoogt, naast de vermindering van wegongevallen, uitstoot en kosten.

Mega-vrachtwagen naar een hoger niveau

SEAT en Grupo Sesé hebben zich twee jaar geleden sterk geëngageerd voor duurzame mobiliteit in het wegvervoer toen zij de mega-vrachtwagen in Spanje introduceerden. De vrachtwagen van meer dan 25 meter lang was het langste, meest duurzame voertuig dat op de Spaanse wegen rondreed.

De komst van de duo-trailer zal de CO2-uitstoot in vergelijking met een conventionele vrachtwagen nog meer verlagen, van 14 naar 20%. De belangrijkste reden hiervoor is de verbeterde efficiëntie van het brandstofverbruik per gereden ton vracht, omdat de duo-trailer zes meter en tien ton meer laadcapaciteit heeft in vergelijking met een normale vrachtwagencombinatie. Bovendien is de duo-trailer efficiënter in te zetten wat betreft multimodaliteit met vervoer over spoor. De treinwagoninfrastructuur is namelijk ontworpen om maximaal 13,6 meter lange trailers te vervoeren, zoals die op de duo-trailer. Bijgevolg zou de duo-trailer het vervoer per trein naar de rest van Europa kunnen bevorderen.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy