SEAT en Ducati samen voluit in het MotoGP-wereldkampioenschap

Partnerschap tussen merken van de Volkswagen-groep

  • De SEAT Leon CUPRA, die vandaag werd voorgesteld in Bologna, wordt de officiële auto voor het Ducati Team in de MotoGP

  • Kampioenschapsrijders Jorge Lorenzo en Andrea Dovizioso achter het stuur van de Leon CUPRA

  • Krachtigste model van SEAT reist met het team mee langs de 18 MotoGP-races

SEAT en Ducati hebben een partnerschap van een jaar afgesloten voor het MotoGP-wereldkampioenschap. De SEAT Leon CUPRA, met 300 pk het krachtigste model ooit in de geschiedenis van het Spaanse merk, wordt tijdens het komende MotoGP-seizoen de officiële wagen van het Ducati Team, bestaande uit drievoudig wereldkampioen Jorge Lorenzo uit Spanje en de Italiaan Andrea Dovizioso.

Behalve het gebruik van de Leon CUPRA als officiële teamauto, een primeur, omvat de overeenkomst ook de plaatsing van het SEAT-logo vooraan op de moto's van de Italiaanse constructeur en op de raceoveralls van de piloten en de uniforms van de andere teamleden.

"SEAT en Ducati behoren allebei tot de Volkswagen-groep en delen waarden als dynamisme, passie voor design en engagement op het vlak van innovatie en technologie", zegt Antonino Labate, hoofd van de afdeling Strategy, Business Development & Operations bij SEAT Sport. "Deze waarden vormen ook een pijler van de SEAT Leon CUPRA, die in maart zijn debuut maakt als officiële auto van het Ducati Team bij de nachtelijke race op het Losail-circuit in Qatar", voegt hij eraan toe.

Nog een gemeenschappelijk punt tussen beide merken is hun succesvolle palmares in de racecompetitie. Sinds 1970 behaalde het Spaanse merk onder de deskundige leiding van SEAT Sport twee titels in het wereldkampioenschap voor toerismewagens (WTCC, 2008 en 2009) en meer dan 25 rallyzeges en organiseerde het met succes verschillende monomerkkampioenschappen wereldwijd. Het Italiaanse motormerk neemt sinds 14 jaar deel aan het MotoGP-kampioenschap met intussen 33 zeges, en is al 24 seizoenen actief in het Superbike World Championship, waar het liefst 17 titels won bij de constructeurs. Daarnaast verschijnt het merk aan de start in verschillende nationale kampioenschappen. In 2007 won het team het MotoGP-wereldkampioenschap met de Australische piloot Casey Stoner.

Paolo Ciabatti, sportief directeur van Ducati MotoGP-team, zei: "Wij zijn verheugd om SEAT te kunnen verwelkomen als officiële teamauto voor het MotoGP-kampioenschap van 2017, dat voor Ducati een bijzonder boeiend seizoen belooft te worden met Jorge Lorenzo en Andrea Dovizioso. De SEAT Leon CUPRA is een zeer sportief model en we zijn er zeker van dat onze piloten en teamleden al staan te popelen om binnenkort met deze nieuwe auto te kunnen rijden."

De officiële auto van het Ducati Team, de SEAT Leon CUPRA met 300 pk, is het krachtigste model uit de geschiedenis van het merk. Hij is ook de snelste, met een sprint van 0 tot 100 km/u in slechts 4,9 s. Met zijn combinatie van aantrekkelijk design en ultramoderne technologie staat het nieuwe model, dat in maart bij de dealers komt, symbool voor de waarden van SEAT.

Het MotoGP-wereldkampioenschap, dat van start gaat op 23 maart in Qatar, telt in totaal 18 races in 15 verschillende landen op 4 continenten. Het zal bekeken worden door meer dan 2,6 miljoen toeschouwers langs de circuits wereldwijd.

Contacteer ons
Veronique Martin D'Ieteren NV
Veronique Martin D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2018 liet SEAT een nettowinst van 294 miljoen euro optekenen, verkocht het 517.600 auto’s en haalde het een recordomzet van bijna 10 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en, binnenkort, de Mii electric in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy