SEAT CUPRA: 20 jaar intense emoties

"Dit is een auto die doet dromen. Je zegt tegen jezelf: Ik heb een CUPRA." Zo omschrijft SEAT Sport-directeur Jaime Puig het CUPRA-gamma, en ter gelegenheid van de 20e verjaardag van de reeks vertelt hij: "we hebben een wens vervuld, met een wagen die topprestaties neerzet en tegelijk perfect geschikt is voor dagelijks gebruik."

Het jongste model in de reeks illustreert die filosofie perfect: in de Leon CUPRA 290 volstaat een druk op de knop om het weggedrag aan te passen middels een van de rijprofielen CUPRA, Sport, Comfort en Individual. "Toen het eerste model op de markt kwam, was die technologie enkel in de meest geavanceerde videogames denkbaar", zegt Isidre López, die verantwoordelijk is voor de SEAT Vintage Car Collection. Hij gelooft dat de sleutel tot succes van de CUPRA ligt in de intelligente combinatie van "technologie en de passie van onze ingenieurs en rijders".

Het CUPRA-gamma zag het licht in 1996, nadat de Ibiza Kit Car het Wereldkampioenschap Rally won in de tweeliterklasse. "Het was een speciaal eerbetoon aan de winnende wagen", aldus Isidre López. SEAT heeft in de voorbije 20 jaar 15 CUPRA-versies ontwikkeld, elk met dezelfde typische eigenschappen: "een highend auto met een bijzonder sportief karakter en een goed uitgerust interieur voor ultiem rijplezier", garandeert Jaime Puig. "We zijn erin geslaagd een wagen te ontwikkelen die een glimlach op je gezicht tovert", besluit Isidre López 

De CUPRA-modellen zetten in de afgelopen 20 jaar bijzonder straffe prestaties neer, met als uitschieters enkele snelste rondetijden op het Nürburgring-circuit in Duitsland. In oktober 2014 verpulverde de Leon CUPRA Performance Pack het ronderecord voor voorwielaangedreven productiemodellen met een tijd van 07:58,44. Kort nadien, in mei 2015, ging de Leon ST CUPRA nog sneller rond de Nürburgring. Jaime Puig geeft toe dat het met prestaties als deze niet verwonderlijk is dat "we op bepaalde momenten hoopten om eerst de CUPRA en dan pas de racewagen te hebben, in plaats van andersom".

De eerste CUPRA mikte op een jong publiek, op zoek naar een performante wagen die in alle omstandigheden reageert met het vermogen en de handling van een sportwagen. In de voorbije twee decennia evolueerde en verbeterde het originele concept constant. Daardoor oogt de toekomst mooier dan ooit, en zelfs "boordevol verrassingen die zullen blijven zorgen voor een glimlach en plezier bij onze klanten achter het stuur", besluit Isidre López. 

Contacteer ons
Cathy Octaef Promotion & PR Manager, D'Ieteren SA - SEAT Import
Cathy Octaef Promotion & PR Manager, D'Ieteren SA - SEAT Import
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen. In 2017 boekte SEAT een bedrijfswinst na belastingen van 281 miljoen euro en verkocht het merk wereldwijd 470.000 wagens.

De SEAT-groep stelt meer dan 14.700 personen te werk in zijn drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de succesvolle Ibiza, Leon en Arona worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.


D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.  

Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  

Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy