SEAT CUPRA: 20 jaar intense emoties

"Dit is een auto die doet dromen. Je zegt tegen jezelf: Ik heb een CUPRA." Zo omschrijft SEAT Sport-directeur Jaime Puig het CUPRA-gamma, en ter gelegenheid van de 20e verjaardag van de reeks vertelt hij: "we hebben een wens vervuld, met een wagen die topprestaties neerzet en tegelijk perfect geschikt is voor dagelijks gebruik."

Het jongste model in de reeks illustreert die filosofie perfect: in de Leon CUPRA 290 volstaat een druk op de knop om het weggedrag aan te passen middels een van de rijprofielen CUPRA, Sport, Comfort en Individual. "Toen het eerste model op de markt kwam, was die technologie enkel in de meest geavanceerde videogames denkbaar", zegt Isidre López, die verantwoordelijk is voor de SEAT Vintage Car Collection. Hij gelooft dat de sleutel tot succes van de CUPRA ligt in de intelligente combinatie van "technologie en de passie van onze ingenieurs en rijders".

Het CUPRA-gamma zag het licht in 1996, nadat de Ibiza Kit Car het Wereldkampioenschap Rally won in de tweeliterklasse. "Het was een speciaal eerbetoon aan de winnende wagen", aldus Isidre López. SEAT heeft in de voorbije 20 jaar 15 CUPRA-versies ontwikkeld, elk met dezelfde typische eigenschappen: "een highend auto met een bijzonder sportief karakter en een goed uitgerust interieur voor ultiem rijplezier", garandeert Jaime Puig. "We zijn erin geslaagd een wagen te ontwikkelen die een glimlach op je gezicht tovert", besluit Isidre López 

De CUPRA-modellen zetten in de afgelopen 20 jaar bijzonder straffe prestaties neer, met als uitschieters enkele snelste rondetijden op het Nürburgring-circuit in Duitsland. In oktober 2014 verpulverde de Leon CUPRA Performance Pack het ronderecord voor voorwielaangedreven productiemodellen met een tijd van 07:58,44. Kort nadien, in mei 2015, ging de Leon ST CUPRA nog sneller rond de Nürburgring. Jaime Puig geeft toe dat het met prestaties als deze niet verwonderlijk is dat "we op bepaalde momenten hoopten om eerst de CUPRA en dan pas de racewagen te hebben, in plaats van andersom".

De eerste CUPRA mikte op een jong publiek, op zoek naar een performante wagen die in alle omstandigheden reageert met het vermogen en de handling van een sportwagen. In de voorbije twee decennia evolueerde en verbeterde het originele concept constant. Daardoor oogt de toekomst mooier dan ooit, en zelfs "boordevol verrassingen die zullen blijven zorgen voor een glimlach en plezier bij onze klanten achter het stuur", besluit Isidre López. 

Contacteer ons
Cathy Octaef Promotion & PR Manager, D'Ieteren SA - SEAT Import
Cathy Octaef Promotion & PR Manager, D'Ieteren SA - SEAT Import
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2017 liet SEAT een nettowinst van 281 miljoen euro optekenen, verkocht het bijna 470.000 auto’s en haalde het een recordomzet van meer dan 9,5 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy