SEAT CUPRA: 20 jaar intense emoties
"Dit is een auto die doet dromen. Je zegt tegen jezelf: Ik heb een CUPRA." Zo omschrijft SEAT Sport-directeur Jaime Puig het CUPRA-gamma, en ter gelegenheid van de 20e verjaardag van de reeks vertelt hij: "we hebben een wens vervuld, met een wagen die topprestaties neerzet en tegelijk perfect geschikt is voor dagelijks gebruik."
Het jongste model in de reeks illustreert die filosofie perfect: in de Leon CUPRA 290 volstaat een druk op de knop om het weggedrag aan te passen middels een van de rijprofielen CUPRA, Sport, Comfort en Individual. "Toen het eerste model op de markt kwam, was die technologie enkel in de meest geavanceerde videogames denkbaar", zegt Isidre López, die verantwoordelijk is voor de SEAT Vintage Car Collection. Hij gelooft dat de sleutel tot succes van de CUPRA ligt in de intelligente combinatie van "technologie en de passie van onze ingenieurs en rijders".
Het CUPRA-gamma zag het licht in 1996, nadat de Ibiza Kit Car het Wereldkampioenschap Rally won in de tweeliterklasse. "Het was een speciaal eerbetoon aan de winnende wagen", aldus Isidre López. SEAT heeft in de voorbije 20 jaar 15 CUPRA-versies ontwikkeld, elk met dezelfde typische eigenschappen: "een highend auto met een bijzonder sportief karakter en een goed uitgerust interieur voor ultiem rijplezier", garandeert Jaime Puig. "We zijn erin geslaagd een wagen te ontwikkelen die een glimlach op je gezicht tovert", besluit Isidre López
De CUPRA-modellen zetten in de afgelopen 20 jaar bijzonder straffe prestaties neer, met als uitschieters enkele snelste rondetijden op het Nürburgring-circuit in Duitsland. In oktober 2014 verpulverde de Leon CUPRA Performance Pack het ronderecord voor voorwielaangedreven productiemodellen met een tijd van 07:58,44. Kort nadien, in mei 2015, ging de Leon ST CUPRA nog sneller rond de Nürburgring. Jaime Puig geeft toe dat het met prestaties als deze niet verwonderlijk is dat "we op bepaalde momenten hoopten om eerst de CUPRA en dan pas de racewagen te hebben, in plaats van andersom".
De eerste CUPRA mikte op een jong publiek, op zoek naar een performante wagen die in alle omstandigheden reageert met het vermogen en de handling van een sportwagen. In de voorbije twee decennia evolueerde en verbeterde het originele concept constant. Daardoor oogt de toekomst mooier dan ooit, en zelfs "boordevol verrassingen die zullen blijven zorgen voor een glimlach en plezier bij onze klanten achter het stuur", besluit Isidre López.