SEAT breekt in 2018 zijn historisch verkooprecord

SEAT breekt in 2018 zijn historisch verkooprecord

  • Het merk levert in totaal 517.600 voertuigen, 10,5% meer dan in 2017 en beter dan het vorige recordjaar 2000
  • Sinds 2012 is de verkoop van het merk met meer dan 60% gestegen
  • SEAT is marktleider in Spanje en behaalt zijn hoogste verkoopvolumes ooit in Duitsland, het VK, Oostenrijk, Zwitserland, Israël en Marokko
  • CUPRA-verkoop groeit met 40% tijdens het eerste jaar van dit nieuwe merk op de markt
  • De Tarraco, de grote groeipool voor 2019
 

Een historisch record. Ook in 2018 kenden de verkoopcijfers van SEAT een steile groei om uit te komen op een totaal van 517.600 voertuigen, wat 10,5% meer is dan in 2017 (468.400). Dit resultaat is het grootste verkoopvolume ooit in de 68-jarige geschiedenis van SEAT en overschrijdt het volume van het vorige recordjaar 2000 (514.800 voertuigen). In 2018 zette SEAT zijn zesde groei-jaar op rij neer en blijft het merk een ongeziene positieve tendens verderzetten. Sinds 2012 steeg de SEAT-verkoop met meer dan 60%. In december leverde SEAT 25.300 auto’s af, een daling met 23,1% ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder (33.000).

Arona stuwt SEAT-verkoop in 2018. Tijdens zijn eerste volledige verkoopjaar verkocht het merk 98.900 exemplaren van zijn stads-SUV, wat hem tot het derde populairste model uit het merkgamma maakt. De Arona is succesvol uitgegroeid tot een van de vier belangrijkste pijlers van het merk, samen met de Ibiza, Leon en Ateca. De SEAT Leon, die binnenkort een update te beurt valt, is nog altijd het best verkopende SEAT-model (158.300 eenheden, -6,8%) en zet een van zijn beste resultaten ooit neer. Van de Ibiza werden 136.100 modellen afgeleverd (-10,7%) terwijl de Ateca met 78.200 exemplaren (-0,6%) in 2018 het vierde best verkochte model was. Daarnaast kende het nieuwe merk CUPRA in 2018 een succesvolle start en tekende het een groei op van 40%. Het merk verkocht 14.300 auto’s, wat 4.100 meer is dan in 2017 (nota: dit resultaat werd geïntegreerd in de totaalcijfers van SEAT).

Luca de Meo, voorzitter van SEAT benadrukte dat “het verkooprecord het succes bewijst van onze strategie en van de modellen die het productoffensief vormen dat we in 2016 lanceerden. Voor het tweede jaar op rij laten we dubbele groeicijfers noteren, een uitzonderlijke prestatie in de automotive industrie. Het klantenvertrouwen en de positieve financiële resultaten die we behalen stemmen ons optimistisch over de uitdagingen die ons binnen de sector te wachten staan. SEAT wil uitgroeien tot een toonaangevende speler in een nieuw tijdperk voor de automotive industrie.”

Verder onderstreepte Wayne Griffiths, SEAT’s vicevoorzitter voor verkoop en marketing, dat “2018 een historisch jaar was voor SEAT. Wij zijn een van de snelst groeiende merken in Europa en halen een historisch verkooprecord dankzij de dubbele groeicijfers in belangrijke markten als Duitsland, het Verenigd Konikrijk en Frankrijk. In Spanje nam de verkoop eveneens toe met meer dan 10% en we zijn hier de afgetekende marktleider, ook op de particuliere markt. Daarbovenop kenden we ook overzees een groei in belangrijke markten als Algerije. Het voorbije jaar was een op de drie verkochte SEAT’s een SUV, wat ons in staat stelde om de rentabiliteit van zowel het merk als het netwerk van concessiehouders te verhogen. 2018 was ook het jaar waarin CUPRA succesvol werd gelanceerd. Het leidde tot een toename van de verkoop met 40%. Alles bij elkaar beschikken we vandaag over een uitgebreid, up-to-date gamma in de meeste segmenten en in 2019 zal de nieuwe Tarraco een extra boost geven zodat we onze groei kunnen verderzetten.”

 

Ongeziene resultaten op belangrijke markten

De motor voor het historische verkooprecord van SEAT wordt gevormd door de dubbele groeicijfers in de vijf belangrijkste Europese markten. Duitsland is koploper in de SEAT-verkoop met 114.200 verkochte eenheden (+11,8%) en behaalde voor het tweede jaar op rij een nieuw recordcijfer. In Spanje noteerde SEAT stabiele groeicijfers want het aantal leveringen steeg met 13,2% tot 107.800 exemplaren, waardoor het merk zijn positie van marktleider kon versterken. Bovendien zijn de Leon en Ibiza de twee meest verkochte modellen op de Spaanse markt. In het VK, de derde grootste markt die het merkvolume hielp uitbreiden, behaalde de autobouwer eveneens zijn beste verkoopresultaat ooit: een groei van 12,0% (62.900 verkochte voertuigen).

In Frankrijk (31.800, +31,3%) waren de groeicijfers nog indrukwekkender. Het is zelfs een van de hoogste groeipercentages van alle landen samen. In Italië, waar het Spaanse merk blijft groeien, nam de verkoop met 10,9% toe in vergelijking met 2017, goed voor een totaalvolume van 20.000 voertuigen over heel 2018.

Naast Duitsland en het VK zette SEAT ook in Oostenrijk (verkooptoename met 5,3% tot 18.400 voertuigen, goed voor een vijfde plaats in de merkenrangschikking), Zwitserland (10.700, +3,3%), Israël (9.000, +2,2%) en Marokko (2.100, +5,2%) zijn beste resultaten ooit neer. In Europa scheerde de SEAT-verkoop nog hoge toppen in markten als Portugal (9.600 auto’s, +16,7%), België (9.500, +24,4%) en Nederland (8.900, 16,3%). In Algerije ging de SEAT-verkoop er het voorbije jaar met 18.500 voertuigen het sterkste op vooruit (2017: 5.100). In 2018 begon SEAT in de Relizane-fabriek in Algerije met de assemblage van de Leon, Arona en Ateca die de Ibiza kwamen vervoegen die er al sinds midden 2017 wordt gebouwd.

 

2019, het jaar van Tarraco en CUPRA

De belangrijkste nieuwe ontwikkeling binnen het SEAT-gamma voor 2019 is de nieuwe Tarraco die over de komende weken van wal zal steken bij de concessiehouders. De Tarraco komt het SUV-gamma van het merk, dat al bestaat uit de Arona en de Ateca, uitbreiden. Daarnaast zal SEAT ook beginnen met de verkoop van de nieuwe Arona TGI, de aardgasuitvoering van SEAT’s cross-over en na de Mii, Ibiza en Leon het vierde model in het merkgamma aangedreven door cng. Tot slot wordt 2019 ook het eerste volledige verkoopjaar voor de CUPRA Ateca die tijdens het laatste kwartaal van 2018 werd gecommercialiseerd. De CUPRA Ateca is het eerste model van dit nieuwe Spaanse merk dat nieuwe klanten zal aanspreken.

Tot slot heeft 2019 ook nog andere nieuwigheden in petto - zoals de vierde generatie SEAT Leon - die het merk de komende maanden zal onthullen.

 

 
Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2018 liet SEAT een nettowinst van 294 miljoen euro optekenen, verkocht het 517.600 auto’s en haalde het een recordomzet van bijna 10 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en, binnenkort, de Mii electric in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy