SEAT breekt alle records in eerste jaarhelft 2018

SEAT breekt alle records in eerste jaarhelft 2018

SEAT heeft de eerste jaarhelft afgesloten met het beste verkoopresultaat ooit voor het merk. In de eerste zes maanden van 2018 stegen de wereldwijde leveringen van de autoconstructeur met 17,6% tot een totaal volume van 289.900 voertuigen (2017: 246.500). Deze groei met meer dan 43.000 auto's in vergelijking met dezelfde periode in 2017 verpulvert het record dat in 2000 gevestigd werd (278.500).

In juni verkocht SEAT opnieuw meer dan 50.000 voertuigen in één maand (51.400). Dat is 13,7% meer dan in dezelfde periode in 2017 (45.200). Dit cijfer duidt op de beste maand juni in de geschiedenis van SEAT en overtreft het recordaantal dat in 2000 verkocht werd (48.900 stuks).

Volgens Wayne Griffiths, vicevoorzitter marketing en verkoop van SEAT, “zagen we in de eerste zes maanden van 2018 een recordgroei die onze oorspronkelijke verwachtingen overtrof. Na een groei van bijna 15% in 2017 doen we dit jaar nog beter dankzij de boost die de nieuwe Arona gegeven heeft. Bovendien kijken we met vertrouwen de tweede jaarhelft tegemoet. We lanceren dan de CUPRA Ateca en de SEAT Tarraco die ons aanbod komen uitbreiden en ons in staat stellen om nieuwe klanten te bereiken. Bovendien zullen we, net als iedere andere autobouwer, rekening moeten houden met de mogelijke gevolgen van de nieuwe WLTP-typegoedkeuringsnorm."

Van januari tot juni steeg de verkoop van SEAT dankzij de uitstekende resultaten die behaald werden in de grootste Europese landen, met overal een groei met dubbele cijfers. Spanje staat qua SEAT-verkoop bovenaan met 62.000 geleverde auto's (+14,9%). Daarmee is SEAT het grootste merk op de Spaanse markt. Met dank aan onder meer de Leon en Ibiza die de Spaanse verkoopstatistieken aanvoeren. In Duitsland steeg de verkoop nog sterker. Het is de op een na grootste markt voor SEAT, met 57.200 verkochte voertuigen (+17,7%). Het VK ging meer dan 20% vooruit (35.900; +21,7%) en wordt zo de op twee na grootste markt voor SEAT. Met deze cijfers overtreft het land bovendien zijn hoogste verkoopresultaat voor de eerste jaarhelft (29.500 auto's vorig jaar). Frankrijk (15.800; +18,7%) en Italië (12.800; +21,6%), de landen waar SEAT het beste resultaat voor de eerste jaarhelft sinds respectievelijk 2011 en 2009 liet optekenen, vervolledigen de top vijf van markten met een heel gezonde omzetgroei.

SEAT boekt ook vooruitgang in de overige Europese landen, met name in Oostenrijk (11.700; +23,0%), waar SEAT het op twee na bestverkopende merk is en zijn beste eerste jaarhelft ooit heeft afgesloten, Portugal (5.700; +18,1%) en Nederland (5.100; +27,6%).

Voor België staat de teller momenteel op 6.184 voertuigen, wat maar liefst 43,9 procent beter is dan in 2017. Het leeuwendeel van de Belgische verkoop (55,6%) staat op naam van de twee SUV’s in het gamma: de Ateca en (vooral) de Arona die in zijn eentje goed is voor 35% van de volledige SEAT-verkoop in ons land. Dat hoofdzakelijk de meest recente modellen – Arona, Ateca, New Ibiza en Leon - de sterkhouders in de Belgische SEAT-cijfers zijn, bewijst dan weer dat het productoffensief van het merk aanslaat. Ook in landen buiten Europa werd een sterke groei opgetekend, zoals Algerije, waar de verkoop van SEAT in de eerste jaarhelft verelfvoudigde (11.400 auto's; 1.000 in de eerste zes maanden van 2017) doordat de nieuwe Ibiza in de fabriek van Relizane geassembleerd wordt.

 

Een tweede jaarhelft boordevol nieuwigheden

SEAT brengt in de tweede helft van dit jaar twee nieuwe modellen op de markt. Op 18 september wordt de nieuwe Tarraco voorgesteld. Dit model vervolledigt het SUV-gamma van SEAT, dat momenteel bestaat uit de Arona en de Ateca. Tarraco, de Latijnse naam van de stad Tarragona, werd bij stemming gekozen door de meer dan 140.000 enthousiastelingen die deelnamen aan de laatste fase van de #SEATseekingName-wedstrijd. Heel toepasselijk zal de nieuwe SUV van SEAT voorgesteld worden in de Tarraco Arena in de stad Tarragona.

Naast de Tarraco zijn er nog twee andere nieuwigheden - de CUPRA Ateca, het eerste nieuwe model van het merk CUPRA, en de Arona TGI, de eerste SUV op de markt die aangedreven wordt door cng. Voor het einde van het jaar zal de duurzaamste versie van de Arona deel uitmaken van het cng-aanbod van SEAT, dat momenteel de Mii, de Ibiza en de Leon omvat.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy