SEAT bespaart 12,6 miljoen euro dankzij programma Ideas for Improvement

SEAT bespaart 12,6 miljoen euro dankzij programma Ideas for Improvement

Meer dan tien jaar moedigde SEAT met zijn programma Ideas for Improvement zijn werknemers aan mee te werken aan het verbeteren van processen en zo te besparen. Dit leverde het bedrijf vorig jaar een besparing op van 12,6 miljoen euro. Het bedrijf behaalde dit cijfer dankzij de voorstellen van de werknemers die 11.200 ideeën voor verbetering aanbrachten.

SEAT werknemers deden suggesties voor het optimaliseren van processen en deelden zo hun visie op het efficiënter maken van het bedrijf. Bijna de helft van de voorstellen verdiende een prijs voor originaliteit, geschikt om te implementeren of nuttig voor het bedrijf. In totaal schonk SEAT 2.123.000 euro aan prijzengeld aan zijn arbeiders voor hun bijdrage aan tien categorieën: Product, Faciliteiten, Ergonomie, Energiebesparingen, Gemakkelijke Ideeën, Procesverbeteringen, Kwaliteit, Milieu en Innovatie.

Uitschieters onder de meest originele ideeën zijn initiatieven die geleid hebben tot energiebesparingen en efficiëntie van de faciliteiten. Bijvoorbeeld wat betreft de toepassing van de lijm die gebruikt wordt om de ruiten op voertuigen te kleven. Dit idee dat door een arbeider van de assemblagelijn naar voor was gebracht, bleek succesvol: de gebruikte lijm is geschikt voor twee verschillende geometrieën die zowel op de laatste versie van de SEAT Ibiza als de vorige kunnen worden gebruikt. Deze suggestie vermeed dat er in de facility een bijkomende investering moest gebeuren tijdens de duur dat beide versies op dezelfde assemblage lijn zaten.

Het Ideas for Improvement-programma heeft werknemers aangezet om mee te werken aan kosten- en energiebesparingen. Het bestudeert algemene suggesties ter verbetering van de werkomgeving. Naast kostenbesparingen beoogt het ook creativiteit als een kerncompetentie te inspireren. Tijdens de eerste zes maanden van 2018 werden 7.381 ideeën ingestuurd, een hoger cijfer dan dat uit dezelfde periode in 2017. Het programma wordt onafgebroken bijgewerkt naar de laatste bedrijfsinnovatieconcepten, gamificatie en sociaal partnerschap. Voortaan zal het SEAT IDEAS heten. SEAT IDEAS wordt in 2019 gelanceerd.

Xavier Ros, vicepresident human resources, benadrukte de hoge deelname en “de wijze waarop we bij SEAT-werknemers een mentaliteitswijziging teweegbrengen, zodat zij niet alleen gewaarworden dat hun mening telt maar dat ze zich ook bewust worden van de nood aan een visie voor het milieu en de verbeterde processen en hierbij betrokken worden.”

SEAT’s engagement naar zijn werknemers

SEAT rekent niet alleen op de mening van zijn medewerkers maar het bedrijf rolt ook verschillende activiteiten uit om de vaardigheden van zijn werknemers te ontwikkelen en hen te inspireren tot ononderbroken leren. Het programma Always Learning dat hier een aanduiding van is, zal weldra door het merk gelanceerd worden.

Op het ogenblik van grote technologische verandering wat een wijziging in de werkwijze van mensen inhoudt, zijn de verschillende afdelingen van het bedrijf bezig met het identificeren van hun toekomstige trainingbehoeften. Zo kunnen trainingprogramma’s ontwikkeld worden die de arbeiders de nodige kennis zullen verschaffen.

Elke werknemers zal de kans krijgen om een training naar keuze te volgen, ook al is die niet meteen gelinkt aan zijn job. Alle training wordt gesponsord en zal buiten de werkuren zowel in het bedrijf als online doorgaan. Elke gevolgde cursus wordt automatisch toegevoegd aan het professionele profiel van de werknemer in een proces van wederzijds voordeel waar werknemers training genieten in eendert welk onderwerp en SEAT toegang tot deze informatie krijgt om inhouse talent te vinden en te promoten.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen. In 2017 boekte SEAT een bedrijfswinst na belastingen van 281 miljoen euro en verkocht het merk wereldwijd 470.000 wagens.

De SEAT-groep stelt meer dan 14.700 personen te werk in zijn drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de succesvolle Ibiza, Leon en Arona worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.


D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.  

Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  

Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy