SEAT bespaart 12,6 miljoen euro dankzij programma Ideas for Improvement

SEAT bespaart 12,6 miljoen euro dankzij programma Ideas for Improvement

Meer dan tien jaar moedigde SEAT met zijn programma Ideas for Improvement zijn werknemers aan mee te werken aan het verbeteren van processen en zo te besparen. Dit leverde het bedrijf vorig jaar een besparing op van 12,6 miljoen euro. Het bedrijf behaalde dit cijfer dankzij de voorstellen van de werknemers die 11.200 ideeën voor verbetering aanbrachten.

SEAT werknemers deden suggesties voor het optimaliseren van processen en deelden zo hun visie op het efficiënter maken van het bedrijf. Bijna de helft van de voorstellen verdiende een prijs voor originaliteit, geschikt om te implementeren of nuttig voor het bedrijf. In totaal schonk SEAT 2.123.000 euro aan prijzengeld aan zijn arbeiders voor hun bijdrage aan tien categorieën: Product, Faciliteiten, Ergonomie, Energiebesparingen, Gemakkelijke Ideeën, Procesverbeteringen, Kwaliteit, Milieu en Innovatie.

Uitschieters onder de meest originele ideeën zijn initiatieven die geleid hebben tot energiebesparingen en efficiëntie van de faciliteiten. Bijvoorbeeld wat betreft de toepassing van de lijm die gebruikt wordt om de ruiten op voertuigen te kleven. Dit idee dat door een arbeider van de assemblagelijn naar voor was gebracht, bleek succesvol: de gebruikte lijm is geschikt voor twee verschillende geometrieën die zowel op de laatste versie van de SEAT Ibiza als de vorige kunnen worden gebruikt. Deze suggestie vermeed dat er in de facility een bijkomende investering moest gebeuren tijdens de duur dat beide versies op dezelfde assemblage lijn zaten.

Het Ideas for Improvement-programma heeft werknemers aangezet om mee te werken aan kosten- en energiebesparingen. Het bestudeert algemene suggesties ter verbetering van de werkomgeving. Naast kostenbesparingen beoogt het ook creativiteit als een kerncompetentie te inspireren. Tijdens de eerste zes maanden van 2018 werden 7.381 ideeën ingestuurd, een hoger cijfer dan dat uit dezelfde periode in 2017. Het programma wordt onafgebroken bijgewerkt naar de laatste bedrijfsinnovatieconcepten, gamificatie en sociaal partnerschap. Voortaan zal het SEAT IDEAS heten. SEAT IDEAS wordt in 2019 gelanceerd.

Xavier Ros, vicepresident human resources, benadrukte de hoge deelname en “de wijze waarop we bij SEAT-werknemers een mentaliteitswijziging teweegbrengen, zodat zij niet alleen gewaarworden dat hun mening telt maar dat ze zich ook bewust worden van de nood aan een visie voor het milieu en de verbeterde processen en hierbij betrokken worden.”

SEAT’s engagement naar zijn werknemers

SEAT rekent niet alleen op de mening van zijn medewerkers maar het bedrijf rolt ook verschillende activiteiten uit om de vaardigheden van zijn werknemers te ontwikkelen en hen te inspireren tot ononderbroken leren. Het programma Always Learning dat hier een aanduiding van is, zal weldra door het merk gelanceerd worden.

Op het ogenblik van grote technologische verandering wat een wijziging in de werkwijze van mensen inhoudt, zijn de verschillende afdelingen van het bedrijf bezig met het identificeren van hun toekomstige trainingbehoeften. Zo kunnen trainingprogramma’s ontwikkeld worden die de arbeiders de nodige kennis zullen verschaffen.

Elke werknemers zal de kans krijgen om een training naar keuze te volgen, ook al is die niet meteen gelinkt aan zijn job. Alle training wordt gesponsord en zal buiten de werkuren zowel in het bedrijf als online doorgaan. Elke gevolgde cursus wordt automatisch toegevoegd aan het professionele profiel van de werknemer in een proces van wederzijds voordeel waar werknemers training genieten in eendert welk onderwerp en SEAT toegang tot deze informatie krijgt om inhouse talent te vinden en te promoten.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy