SEAT bereikt hoogste bedrijfswinst in zijn geschiedenis
SEAT zette in 2017 de beste resultaten neer in zijn geschiedenis nadat het zijn bedrijfswinst zag toenemen met 24,8% tot een totaal van 191 miljoen euro (2016: 153 miljoen euro). Op basis van de resultaten die de Volkswagen-groep gisteren vrijgaf, sloot SEAT het jaar af met een recordomzet van 9,892 miljard euro: 11,2% meer dan in 2016 (8,894 miljard euro).
De hogere verkoopcijfers gaven de bedrijfswinst en de inkomsten van SEAT een boost. Ook de positieve resultaten voor wat betreft de verkoopmix – SEAT verkocht meer modellen met een hogere winstmarge – hadden een positief effect op de inkomsten. In 2017 leverde SEAT 468.400 voertuigen af aan klanten. Dat is 14,6% meer dan het vorige jaar en het beste resultaat voor het merk sinds 2001. Het maakt van SEAT een van de snelst groeiende merken in Europa.
SEAT-voorzitter Luca de Meo: “alle leden van het SEAT-team mogen terecht trots zijn op deze resultaten. In 2017 kenden onze verkoop en omzet een duidelijke groei en die heeft zich vertaald in een forse toename van onze bedrijfswinst. Wij zijn erg tevreden dat we de beste resultaten in de geschiedenis van het merk hebben behaald, maar tegelijkertijd blijven we mikken op een sterke uitbreiding van onze business.”
SEAT zette in 2017 zijn grootste productoffensief ooit verder met de Leon facelift, de lancering van de vijfde Ibiza-generatie en de nieuwe crossover Arona. De Ateca betekende een stimulans voor de SEAT-verkoop en hielp het merk aan historische verkoopresultaten in markten zoals Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk en Zwitserland. Over zijn eerste volledige verkoopjaar verkocht het merk 78.700 exemplaren van de nieuwe compacte SUV. SEAT zet deze groeicijfers overigens verder aan het begin van 2018, want in januari en februari van dit jaar nam de wereldwijde verkoop toe met 23,1%, goed voor een totaal van 78.800 auto’s.
Bovendien nam ook de totale productie van SEAT-voertuigen toe met 14,9% om uit te komen op 479.300 exemplaren. In 2017 bouwde SEAT voertuigen in Martorell, Kvasiny en Mladá Boleslav (Tsjechië), Palmela (Portugal) en Bratislava (Slovakije).
SEAT in België
Ook in ons land heeft SEAT het voorbije jaar bijzonder mooie groeicijfers laten optekenen. Met 7.461 inschrijvingen sloot het merk 2017 maar liefst 14,77% hoger af dan 2016 toen er 6.501 inschrijvingen werden geregistreerd. Daarmee is SEAT voor 2017 het snelst groeiende merk uit de top 20, op een Belgische markt die er in totaal 2,7% op vooruitging. Bovendien nam het merk in België een veelbelovende start in 2018 met een erg succesvol autosalon. Zo liet SEAT over de eerste twee maanden van dit jaar een verkoopgroei van maar liefst 30% noteren, waarmee het merk perfect op koers ligt om zijn ambitieuze doelstelling te behalen om dit jaar de kaap van 10.000 verkochte voertuigen te ronden.