SEAT bereikt hoogste bedrijfswinst in zijn geschiedenis

SEAT zette in 2017 de beste resultaten neer in zijn geschiedenis nadat het zijn bedrijfswinst zag toenemen met 24,8% tot een totaal van 191 miljoen euro (2016: 153 miljoen euro). Op basis van de resultaten die de Volkswagen-groep gisteren vrijgaf, sloot SEAT het jaar af met een recordomzet van 9,892 miljard euro: 11,2% meer dan in 2016 (8,894 miljard euro).

De hogere verkoopcijfers gaven de bedrijfswinst en de inkomsten van SEAT een boost. Ook de positieve resultaten voor wat betreft de verkoopmix – SEAT verkocht meer modellen met een hogere winstmarge – hadden een positief effect op de inkomsten. In 2017 leverde SEAT 468.400 voertuigen af aan klanten. Dat is 14,6% meer dan het vorige jaar en het beste resultaat voor het merk sinds 2001. Het maakt van SEAT een van de snelst groeiende merken in Europa.

SEAT-voorzitter Luca de Meo: “alle leden van het SEAT-team mogen terecht trots zijn op deze resultaten. In 2017 kenden onze verkoop en omzet een duidelijke groei en die heeft zich vertaald in een forse toename van onze bedrijfswinst. Wij zijn erg tevreden dat we de beste resultaten in de geschiedenis van het merk hebben behaald, maar tegelijkertijd blijven we mikken op een sterke uitbreiding van onze business.”

SEAT zette in 2017 zijn grootste productoffensief ooit verder met de Leon facelift, de lancering van de vijfde Ibiza-generatie en de nieuwe crossover Arona. De Ateca betekende een stimulans voor de SEAT-verkoop en hielp het merk aan historische verkoopresultaten in markten zoals Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk en Zwitserland. Over zijn eerste volledige verkoopjaar verkocht het merk 78.700 exemplaren van de nieuwe compacte SUV. SEAT zet deze groeicijfers overigens verder aan het begin van 2018, want in januari en februari van dit jaar nam de wereldwijde verkoop toe met 23,1%, goed voor een totaal van 78.800 auto’s.

Bovendien nam ook de totale productie van SEAT-voertuigen toe met 14,9% om uit te komen op 479.300 exemplaren. In 2017 bouwde SEAT voertuigen in Martorell, Kvasiny en Mladá Boleslav (Tsjechië), Palmela (Portugal) en Bratislava (Slovakije).

 

SEAT in België

Ook in ons land heeft SEAT het voorbije jaar bijzonder mooie groeicijfers laten optekenen. Met 7.461 inschrijvingen sloot het merk 2017 maar liefst 14,77% hoger af dan 2016 toen er 6.501 inschrijvingen werden geregistreerd. Daarmee is SEAT voor 2017 het snelst groeiende merk uit de top 20, op een Belgische markt die er in totaal 2,7% op vooruitging. Bovendien nam het merk in België een veelbelovende start in 2018 met een erg succesvol autosalon. Zo liet SEAT over de eerste twee maanden van dit jaar een verkoopgroei van maar liefst 30% noteren, waarmee het merk perfect op koers ligt om zijn ambitieuze doelstelling te behalen om dit jaar de kaap van 10.000 verkochte voertuigen te ronden.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen. In 2017 boekte SEAT een bedrijfswinst na belastingen van 281 miljoen euro en verkocht het merk wereldwijd 470.000 wagens.

De SEAT-groep stelt meer dan 14.700 personen te werk in zijn drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de succesvolle Ibiza, Leon en Arona worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.


D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.  

Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  

Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy