Nieuwe SEAT Ibiza

Nieuwe SEAT Ibiza

De beste Ibiza ooit

Dinsdag 31 januari 2017

  • Een belangrijke stap voorwaarts in de vernieuwing van het gamma van het merk

  • Compacter vanbuiten en veel meer ruimte vanbinnen

  • Voorzien van de nieuwste connectiviteits-, comfort- en veiligheidstechnologie

  • De vijfde generatie van de Ibiza debuteert met het nieuwste innovatieve MQB A0-platform

De nieuwe SEAT Ibiza is er, overladen met de nieuwste technologieën, een uitstekende rijdynamiek en een indrukwekkende verbetering van de interieurruimte en het comfort. Het belangrijkste model van het Spaanse merk pakt uit met een volledig nieuwe styling, met behoud van dezelfde jeugdige, functionele, sportieve en comfortgerichte geest als altijd. En het doet dit met een fris design dat de nieuwste onderscheidende kenmerken van SEAT weerspiegelt, door het DNA van het merk te respecteren, maar dan met een scherper en sportiever design, met meer gesculpteerde, geaccentueerde, opwindende en gestroomlijnde oppervlakken. De vijfde generatie van de SEAT Ibiza maakt zijn publieke debuut op het komende autosalon van Genève en de verkoop gaat van start in juni 2017.

De nieuwe SEAT Ibiza is dus een compleet nieuw model dat werd ontworpen met zeer ambitieuze doelen voor ogen: een belangrijke stap voorwaarts te zetten op het vlak van veiligheid, design, prestaties en comfort. Deze enorme vooruitgang in kwaliteit werd bereikt dankzij het nieuwe modulaire MQB A0-platform. De nieuwe SEAT Ibiza is het eerste model van de Volkswagen-groep dat dit platform mag gebruiken, wat het belang van SEAT binnen de groep benadrukt en talloze voordelen biedt.

De Ibiza, die voor het eerst werd gecommercialiseerd in 1984, is uitgegroeid tot een icoon van SEAT. Hij kan niet alleen prat gaan op het langste bestaan in de geschiedenis van het merk, maar is ook het best verkochte model, met meer dan 5,4 miljoen exemplaren. De Ibiza is een van de drie pijlers van de onderneming, samen met de Leon en Ateca, waarop SEAT vertrouwt om voort te bouwen aan het succes voor de toekomst.

 

Compacter, ruimer, efficiënter

De nieuwe SEAT Ibiza heeft op indrukwekkende wijze zijn interieurruimte vergroot, maar is ook veel robuuster en een stuk veiliger. Hij groeide liefst 87 mm in de breedte, terwijl hij 2 mm korter en 1 mm lager is dan het vorige model. Maar meer dan wat dan ook resulteren deze nieuwe afmetingen in een krachtig beeld van een auto die dicht tegen de grond staat. En dat is vooral te danken aan het nieuwe MQB A0-platform.

De spoorbreedte groeide met 60 mm aan de vooras en 48 mm achteraan, terwijl de wielbasis voortaan 2.564 mm bedraagt, 95 mm meer dan vroeger. Het resultaat is een veel comfortabeler voertuig, want de nieuwe SEAT Ibiza is niet alleen groter vanbuiten, maar ook ruimer vanbinnen. Zo hebben de achterste inzittenden 35 mm extra beenruimte, terwijl de hoofdruimte op de voorzetels met 24 mm en achterin met 17 mm is gegroeid. De zetels zijn een verbazingwekkende 42 mm breder, waardoor de nieuwe SEAT Ibiza op dit gebied tot de top van zijn klasse behoort. De koffer werd bovendien 63 liter groter en is daarmee de grootste in zijn klasse, met een totale inhoud van 355 liter. Tegelijk werd de laaddrempel verlaagd, het bewijs dat SEAT design en functionaliteit perfect weet te combineren.

Alle motoren die beschikbaar zijn voor de nieuwe SEAT Ibiza, voldoen aan de Euro 6-emissienormen en onderscheiden zich met dynamische prestaties, uitstekende eigenschappen, een groot rijbereik en een lage uitstoot. Er is de keuze uit drie benzinemotoren met een motorblok en cilinderkop uit aluminium. De eerste optie is de 1.0 TSI-driecilinder met 95 of 115 pk, een turbocompressor, een intercooler en directe injectie. Een nieuwe 1.5 TSI met vier cilinders en 150 pk zal beschikbaar zijn in het najaar van 2017. Efficiënte 1.6 TDI-dieselmotoren zullen beschikbaar zijn in varianten met 80, 95 en 115 pk. Dankzij het nieuwe MQB A0-platform kan de nieuwe Ibiza ook uitpakken met een 90 pk sterke TSI-motor die draait op aardgas (CNG). Daarmee is SEAT de eerste constructeur die in deze klasse een motor van dit type aanbiedt. De beschikbare versnellingsbakken zijn een handgeschakelde 5-versnellingsbak voor de motoren met 95 pk of minder en een 6-versnellingsbak voor de krachtigere motoren. Een andere optie voor de nieuwe SEAT Ibiza is de DSG 7-versnellingsbak met dubbele koppeling.

De dynamische capaciteiten, de rijkwaliteit en het rijcomfort van de auto zijn uitzonderlijk dankzij het nieuwe MQB A0-platform, maar ook dankzij de 30 % hogere torsiestijfheid. De nieuwe SEAT Ibiza is alleen beschikbaar als 5-deursversie, die nog functioneler is en tegelijk de sportievere look van een 3-deursmodel biedt. Ook op kwaliteitsvlak werden sprongen voorwaarts gemaakt, met name op het gebied van akoestische isolatie, trillingen en rijcomfort. De nieuwe SEAT Ibiza biedt de kwaliteit van een luxueuzere auto. Hij is ook wendbaar in de stad, efficiënt op bochtige wegen en biedt een uitstekend comfort tijdens lange ritten.

 

Vier uitrustingsvarianten en de meest geavanceerde technologie

De nieuwe SEAT Ibiza biedt keuze uit vier uitrustingsniveaus, te beginnen bij Reference, gevolgd door het niveau Style. De topversies heten FR en Xcellence.

De FR pakt uit met de meest dynamische en technologische uitrusting om de beste prestaties te leveren. Speciaal voor deze uitrustingsversie werden exclusieve dynamische designelementen gecreëerd, zoals een diffusor achteraan, een exclusieve voorbumper, een sportophanging en een exclusief zwart exterieurpack.

De uitrustingsversie Xcellence is gericht op nieuwe klanten die op zoek zijn naar een meer verfijnd en kenmerkend design, gecombineerd met meer praktische en slimme functionele uitrustingselementen.

Beide uitrustingsversies zullen evenveel kosten en zijn bedoeld om de beste opties te bieden aan verschillende bestuurderstypes: FR is bedoeld voor mensen die op zoek zijn naar een sportievere auto, terwijl Xcellence zich richt op comfort, elegantie en technologie.

De sfeerverlichting met ledtechnologie in de FR- en Xcellence-versies wordt aangeboden in twee kleuren: rood en wit. Het gebruik van ledtechnologie voor de binnen- en buitenverlichting is geen esthetisch gadget. Leds bieden een veel hogere verlichtingskwaliteit en besparen tegelijk energie, wat bijdraagt tot een lager brandstofverbruik. De full-ledverlichting op de Ibiza (koplampen, instrumentenbord, richtingaanwijzers en mistachterlichten) is nieuw in deze klasse.

De uitrustingsversie FR is voorzien van een stuggere ophanging en biedt twee rijmodi, Normal en Sport, die instelbaar zijn naargelang van de voorkeur van de bestuurder of van de rijomstandigheden. De uitrustingsversie Xcellence zal deze mogelijkheid later ook aanbieden, maar dan met een zachtere instelling.

De rijbijstandssystemen in de nieuwe Ibiza omvatten elementen die ook al te vinden zijn in de Leon en Ateca, maar wel vrij ongebruikelijk zijn in deze klasse. De nieuwe SEAT Ibiza is voorzien van Front Assist, Traffic Jam Assist, Adaptive Cruise Control, Keyless Entry System met 'Heartbeat'-motorstartknop, een nieuwe generatie van parkeersensoren voor- en achteraan en een achteruitrijcamera waarvan de hogere kwaliteit en precisie tot uiting komen in een premium aanraakscherm van 8 duim met glazen paneel. Dit is de allereerste keer dat de SEAT Ibiza beschikt over een groot en functioneel geïntegreerd aanraakscherm van 8 duim, dat uitpakt met de beste technologie zonder afbreuk te doen aan de harmonie van het interieur.

Een van de meest opmerkelijke elementen in het interieur van het nieuwe model is de draadloze oplaadfunctie met versterking van het gsm-signaal. Op het vlak van connectiviteit is de nieuwe SEAT Ibiza de enige auto in zijn klasse die 100 % verbonden is dankzij drie opties:  Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink.  SEAT wil een voorloper zijn op het vlak van geconnecteerde auto's en de ontwikkeling van nieuwe mobiliteitsoplossingen waarbij de geconnecteerde auto de gebruikerservaring verbetert door ze eenvoudiger en flexibeler te maken. In een snel en drastisch veranderende omgeving is SEAT vastbesloten om de uitdagingen van de stedelijke infrastructuur, de verkeerssystemen en de voertuigen in steden aan te pakken door deze technologieën aan te bieden in de meeste van zijn voertuigen.

De nieuwe SEAT Ibiza biedt een audiosysteem in samenwerking met BeatsAudio, een energiek, emotioneel en opwindend merk dat de manier waarop mensen naar muziek luisteren, heeft veranderd. Het maakt gebruik van een digitale signaalprocessor (DSP), 7 hoogwaardige luidsprekers en een 8-kanaalsversterker van 300 W.

 

MQB A0-platform

De nieuwste technologie van de Volkswagen-groep, het MQB-platform (Modularer QuerBaukasten), maakt een grotere productieflexibiliteit en een robuuste implementatie mogelijk, omdat hetzelfde basisplatform kan dienen voor verschillende modellen, verschillende koetswerktypes binnen hetzelfde segment en verschillende wielbasisconfiguraties. SEAT's investeringen en R&D-uitgaven in de afgelopen jaren werden gedeeltelijk besteed aan de aanpassing van Lijn 1 in de Martorell-fabriek aan het nieuwe MQB A0-platform, waardoor SEAT als eerste binnen de Volkswagen-groep deze technologie kan gebruiken.

Het aantal onderdelen dat gebruikmaakt van warmvormtechnologie werd verhoogd. Dat helpt om het gewicht te beperken en de stijfheid te verhogen, en dus de prestaties te verbeteren en het verbruik te verlagen. Met name voor de nieuwe Ibiza staan 900 robots en meer dan 4.000 laspunten garant voor de robuustheid van het voertuig. Puntlassen in combinatie met lasertechnologie brengt onderdelen samen met een geweldig resultaat: een licht koetswerk met een extreme structuurstijfheid.

 

Design: de volgende stap in het DNA van SEAT

Zijn bestaansgeschiedenis van meer dan drie decennia en zijn belang als de belangrijkste pijler van het merk SEAT maakten van de vijfde generatie van de Ibiza een grote uitdaging op het vlak van design. Het nieuwe model moest fris en jong ogen, en toch volwassen en evenwichtig.  En zo weet de nieuwe SEAT Ibiza zich meteen te onderscheiden: met zijn perfecte proporties, zijn sterke persoonlijkheid en zijn levendige look. SEAT's karakteristieke stijlelementen werden niet alleen gehandhaafd, maar ook naar een hoger niveau getild, om een volgende stap te zetten in de evolutie van SEAT's design-DNA. Eén blik volstaat om aan te voelen wat de ontwerper beoogde bij de creatie van de nieuwe auto en om te zien dat dit het beste SEAT-ontwerp ooit is in de A0-categorie.

Vooraan maken de driehoekige full LED-koplampen en de iconische vorm van de dagrijlichten de nieuwe SEAT meteen herkenbaar. Het logo prijkt niet alleen trots op het radiatorrooster, maar wordt ook versterkt door de twee karakteristieke lijnen op de motorkap, met een kleine opening in de chroomlijst. Het X-vormige ontwerp creëert een grote dynamiek en een ongelooflijke visuele stabiliteit.

De voor- en achteroverhangen zijn zeer kort, zodat de vier wielen zich situeren op de vier uithoeken van de auto, waardoor de auto stabiel, dynamisch en sportief oogt. De langere wielbasis en de vorm van de ruiten accentueren de omvang van de nieuwe Ibiza, terwijl de kenmerkende dubbele SEAT-lijnen over de hele koetswerklengte de auto een meer expressieve, driedimensionale look verschaffen. Het koetswerk is prachtig gesculpteerd, met een combinatie van scherpe lijnen en gladde oppervlakken. Zijn nieuwe wielen, in maten tot 18 duim en met twee kleuren om uit te kiezen, geven het geheel een elegante touch.

Ook de achterzijde van de auto is typerend voor de Ibiza. Zijn achterlichten vloeien over in de flanken en interageren met de lijnen van de achterkant. Die vertonen de juiste verhoudingen binnen een uniek design en leveren fantastische aerodynamische prestaties. De karakterlijnen van de kofferklep en de bumper verlenen de auto een brede, bijna monolithische look, terwijl de achterste reflectoren de auto dichter bij de grond lijken te brengen. De uitrustingsversie FR pakt uit met details die zijn sportieve karakter benadrukken, zoals de uitlaatpijpen aan weerszijden van de achterbumper. De uitrustingsversie Xcellence krijgt chroomdetails die voor een geavanceerde en verfijnde uitstraling zorgen.

Voor het interieur werden dezelfde designstappen gevolgd als voor de SEAT Leon en Ateca, maar dit keer met een nieuwe visie voor zijn designtaal. Meer spanning, meer technische en precieze lijnen en lichtere verhoudingen werden toegevoegd, allemaal om een elegantere look en een hoogwaardiger kwaliteitsindruk te bereiken, terwijl dankzij de nieuwe materialen zijn jeugdige en dynamische karakter werd behouden. Structureel werd speciale nadruk gelegd op zijn horizontale verhoudingen bij het samenvoegen van zijn verschillende functionele zones, met inbegrip van de verhoogde console, om de ergonomische prestaties en de veiligheid van het interieur te verbeteren. Het doel was om perfecte proporties en een groter gevoel van ruimte en comfort te bereiken.

Alle bedieningselementen en instrumenten bevinden zich rond de bestuurder en zo hoog mogelijk, zodat de bestuurder zijn of haar ogen zo veel mogelijk op de weg kan houden. De startknop bevindt zich op dezelfde plaats als in de Leon en Ateca, links van de schakelpook. Ook die is zo hoog mogelijk geplaatst om het gebruiksgemak te bevorderen. Bij het analyseren van de topkwaliteit van elk detail van de nieuwe SEAT Ibiza kun je niet anders dan denken aan modellen in hogere categorieën: van de ontelbare personalisatiemogelijkheden tot de mogelijkheid om de kleur van het ledinterieurverlichting te kiezen, en - niet te vergeten - natuurlijk ook de technologie aan boord, zoals het 8"-aanraakscherm en de Full Link-connectiviteit. De luchtkwaliteit in het interieur wordt gegarandeerd door een Air Care-filter, die de inzittenden beschermt tegen alle mogelijke allergenen en zo een zuivere ruimte creëert.

Zijn opwindende design, zijn dynamische rijgedrag en zijn rijkwaliteit, het gevoel van ongelooflijke stabiliteit en betrouwbaarheid op de weg, zijn sterk verbeterde interieurkwaliteit, zijn ongelooflijk veilige en gebruiksvriendelijke technologie en zijn ruimere interieur, maken van de nieuwe SEAT Ibiza een echt aantrekkelijk model, en dat natuurlijk voor de beste prijs.

 

 

 

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 75 verschillende landen. In 2016 verkocht SEAT wereldwijd 410.200 wagens, dat is het beste resultaat sinds 2007.

 

De SEAT-groep stelt meer dan 14.000 personen te werk in zijn drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de succesvolle Ibiza en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.

 

SEAT beschikt eveneens over een Technical Center, een kenniscentrum met ca. 1.000 ­ingenieurs die de drijvende kracht vormen achter de innovaties van de grootste Spaanse investeerder in Onderzoek en Ontwikkeling. SEAT gebruikt vandaag al de nieuwste technologie op het vlak van connectiviteit in zijn voertuigen en werkt aan de globale digitalisering van de onderneming, ter ondersteuning van de mobiliteit van de toekomst.

New Ibiza Front
Veronique Martin D'Ieteren NV