Negen namen in de halve finale voor de nieuwe SUV van SEAT

Uit meer dan 10.000 verschillende voorstellen

Het #SEATseekingName-initiatief genereerde negen voorstellen die werden geselecteerd om de toekomstige derde SUV van het merk, die in 2018 op de markt komt, te benoemen. De negen Spaanse plaatsnamen die uit 10.130 ingeleverde voorstellen werden weerhouden en op 12 september kans maken op een finaleplaats, zijn:

Abrera -- Alboran -- Aran -- Aranda -- Avila -- Donosti -- Tarifa -- Tarraco -- Teide

De negen voorstellen die de halve finale haalden, hebben succesvol drie verschillende door SEAT gedefinieerde ronden doorstaan, op dewelke nauwlettend werd toegezien door bedrijfsdeskundigen, een extern naambureau en een industriële en intellectuele eigendomsbureau:

Merkwaarden en productkenmerken. Aanvankelijk werden namen geselecteerd die passen bij de merkwaarden en de kenmerken van de nieuwe grote SUV, SEAT's derde na de Ateca en de Arona.

Taalkundige criteria. Daarna ondergingen de namen een zorgvuldige taalkundige verificatie om te verzekeren dat ze in verschillende talen gemakkelijk uit te spreken zijn en met positieve connotaties worden geassocieerd. Deskundigen van een naambureau werkten mee aan deze analyse.

Juridische criteria. Tenslotte werd de rechtsgeldigheid van de namen internationaal geverifieerd om te voorkomen dat de namen bijvoorbeeld al door andere merken waren geregistreerd in de markten waar SEAT actief is. Aan dit derde en laatste stadium heeft ook een industriële en intellectuele eigendomsexpert meegewerkt.

Vanaf nu gaat SEAT in zijn belangrijkste markten verschillende focusgroepen organiseren en testen uitvoeren in de verschillende landen waar hij zijn voertuigen verkoopt om uit de negen weerhouden namen minstens drie finalisten te selecteren.

Gezien de enorme reactie op het project, verklaart SEAT-voorzitter Luca de Meo: “De cijfers spreken voor zich. We zijn erg tevreden over de resultaten van dit initiatief: het is erin geslaagd om meer dan 130.000 mensen uit 106 landen voor zich te winnen en het merk opnieuw met de Spaanse samenleving en fans over de hele wereld te verbinden. We willen dan ook iedereen bedanken voor hun deelname. Het moment waarop we allemaal de naam van de nieuwe SUV van SEAT zullen kennen is nabij.”

Op 12 september zal het merk de namen van de finalisten onthullen tijdens een persconferentie op het autosalon van Frankfurt. Vanaf die dag tot en met 25 september zal iedereen die voor zijn favoriete naam wenst te stemmen hiertoe de kans krijgen via seat.com/seekingname en seat.es/buscanombre. De naam die de meeste stemmen vergaart, is de winnaar. SEAT zal de naam van de nieuwe SUV vóór 15 oktober bekend maken.

Op deze manier zal voor de eerste keer in de geschiedenis van het merk de naam van een van zijn modellen door publieke stemming gekozen worden. De derde SUV van SEAT zal de traditie om zijn modellen naar Spaanse plaatsnamen te vernoemen verderzetten. Een traditie die in 1982 startte met de Ronda en tot vandaag werd verdergezet met de meest recente Arona, die op 26 juni in Barcelona werd gepresenteerd.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2017 liet SEAT een nettowinst van 281 miljoen euro optekenen, verkocht het bijna 470.000 auto’s en haalde het een recordomzet van meer dan 9,5 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy