Negen namen in de halve finale voor de nieuwe SUV van SEAT
Uit meer dan 10.000 verschillende voorstellen
Vrijdag 28 juli 2017 — Het #SEATseekingName-initiatief genereerde negen voorstellen die werden geselecteerd om de toekomstige derde SUV van het merk, die in 2018 op de markt komt, te benoemen. De negen Spaanse plaatsnamen die uit 10.130 ingeleverde voorstellen werden weerhouden en op 12 september kans maken op een finaleplaats, zijn:
Abrera -- Alboran -- Aran -- Aranda -- Avila -- Donosti -- Tarifa -- Tarraco -- Teide
De negen voorstellen die de halve finale haalden, hebben succesvol drie verschillende door SEAT gedefinieerde ronden doorstaan, op dewelke nauwlettend werd toegezien door bedrijfsdeskundigen, een extern naambureau en een industriële en intellectuele eigendomsbureau:
Merkwaarden en productkenmerken. Aanvankelijk werden namen geselecteerd die passen bij de merkwaarden en de kenmerken van de nieuwe grote SUV, SEAT's derde na de Ateca en de Arona.
Taalkundige criteria. Daarna ondergingen de namen een zorgvuldige taalkundige verificatie om te verzekeren dat ze in verschillende talen gemakkelijk uit te spreken zijn en met positieve connotaties worden geassocieerd. Deskundigen van een naambureau werkten mee aan deze analyse.
Juridische criteria. Tenslotte werd de rechtsgeldigheid van de namen internationaal geverifieerd om te voorkomen dat de namen bijvoorbeeld al door andere merken waren geregistreerd in de markten waar SEAT actief is. Aan dit derde en laatste stadium heeft ook een industriële en intellectuele eigendomsexpert meegewerkt.
Vanaf nu gaat SEAT in zijn belangrijkste markten verschillende focusgroepen organiseren en testen uitvoeren in de verschillende landen waar hij zijn voertuigen verkoopt om uit de negen weerhouden namen minstens drie finalisten te selecteren.
Gezien de enorme reactie op het project, verklaart SEAT-voorzitter Luca de Meo: “De cijfers spreken voor zich. We zijn erg tevreden over de resultaten van dit initiatief: het is erin geslaagd om meer dan 130.000 mensen uit 106 landen voor zich te winnen en het merk opnieuw met de Spaanse samenleving en fans over de hele wereld te verbinden. We willen dan ook iedereen bedanken voor hun deelname. Het moment waarop we allemaal de naam van de nieuwe SUV van SEAT zullen kennen is nabij.”
Op 12 september zal het merk de namen van de finalisten onthullen tijdens een persconferentie op het autosalon van Frankfurt. Vanaf die dag tot en met 25 september zal iedereen die voor zijn favoriete naam wenst te stemmen hiertoe de kans krijgen via seat.com/seekingname en seat.es/buscanombre. De naam die de meeste stemmen vergaart, is de winnaar. SEAT zal de naam van de nieuwe SUV vóór 15 oktober bekend maken.
Op deze manier zal voor de eerste keer in de geschiedenis van het merk de naam van een van zijn modellen door publieke stemming gekozen worden. De derde SUV van SEAT zal de traditie om zijn modellen naar Spaanse plaatsnamen te vernoemen verderzetten. Een traditie die in 1982 startte met de Ronda en tot vandaag werd verdergezet met de meest recente Arona, die op 26 juni in Barcelona werd gepresenteerd.