Klant is koning

Product Clinics

  • Wij hebben deelgenomen aan een ‘Product Clinic’ - een workshop waarbij 300 tot 500 potentiële klanten een model in zijn ontwikkelingsfase evalueren
  • De deelnemers beoordelen het interieur en exterieur van een voertuig door analyse van zijn comfort, ruimte, design en zelfs het geluid van de deuren

 

Een man opent de achterdeur van een wagen. Vervolgens sluit hij de deur en luistert naar het geluid ervan. Hij opent en sluit ze opnieuw en herhaalt de handeling nog tweemaal. Tevreden maakt hij een notitie op zijn digitale tablet. Ondertussen zit er een vrouw in de bestuurderszetel. Ze zet de dimlichten aan en stapt uit de wagen. Ze wandelt naar de voorkant en onderzoekt de koplamp. Ook zij maakt een notitie op haar tablet. Dan stapt ze opnieuw de wagen in en zet het grootlicht aan. Ze stapt weer uit en onderzoekt het licht alvorens nieuwe notities te maken.

 

Dit zijn slechts enkele van de acties die deelnemers uitvoeren tijdens een ‘Product Clinic’. Het gaat hier om potentiële klanten die het interieur en exterieur beoordelen van een model in zijn ontwikkelingsfase, twee jaar voor de lancering. De bedoeling van de workshop is om “aspecten te identificeren die verbeterd kunnen worden in een stadium waarin we nog tijd hebben om aanpassingen door te voeren”, verduidelijkt Enrique Pastor, verantwoordelijke Product Strategy and Market Research bij SEAT.

 

300 tot 500 mensen, ingedeeld in kleine groepen, nemen deel aan de workshops. Enkelen van hen besteden speciale aandacht aan de texturen: “het voelt zacht aan”, zegt een vrouw die haar handen over het stuur laat glijden. Naast haar zit een man die de geur van de lederen bekleding opsnuift om te bepalen hoe ze ruikt. Een andere deelnemer zit achteraan in de wagen om de beenruimte te beoordelen terwijl een vierde persoon de stevigheid van de zitting test. Nog een vijfde persoon staat achter de wagen om de koffer te inspecteren: “Wat een ruimte”, mompelt hij in zichzelf. Alle deelnemers wandelen rond en vinken doorlopend op hun tablet delen van het onderzoek af terwijl ze als experts de wagen onderzoeken.

 

In de drie jaar voor de lancering van een nieuw model vinden drie workshops plaats. De eerste workshop test de uitvoerbaarheid van het concept, de tweede focust op het product en de laatste is voornamelijk gewijd aan de commerciële positionering. Elke workshop is enorm nuttig en in verschillende gevallen zijn de aangebrachte wijzigingen op een model het resultaat van waarnemingen door potentiële klanten. Enrique Pastor geeft een voorbeeld: “Op een model dat we binnenkort lanceren, bleek de rijpositie te laag, dus namen we de nodige maatregelen om ze te verhogen”. En hij vervolgt: “Als de eindresultaten zeer slecht zijn, kan de lancering van een model geannuleerd worden. Dat gebeurde echter nog nooit bij SEAT!”

Contacteer ons
Cathy Octaef Promotion & PR Manager, D'Ieteren SA - SEAT Import
Cathy Octaef Promotion & PR Manager, D'Ieteren SA - SEAT Import
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen. In 2017 boekte SEAT een bedrijfswinst na belastingen van 281 miljoen euro en verkocht het merk wereldwijd 470.000 wagens.

De SEAT-groep stelt meer dan 14.700 personen te werk in zijn drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de succesvolle Ibiza, Leon en Arona worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.


D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.  

Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  

Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy