Hoe ontstaat het kleurenpalet van een wagen?

Design en creativiteit

  • De vorm, de grootte, het karakter en de doelgroep van een wagen zijn slechts enkele factoren die het kleurenpalet bepalen
  • Het kost drie jaar tijd, 100 tests en 1000 liter verf voor een nieuwe kleur op de markt komt
 

 

Pigmenten, aluminium en mica zijn de vereiste basisingrediënten om een kleur te creëren. Een combinatie van deze elementen resulteert in ontelbare verschillende tinten maar uiteindelijk worden slechts 12 kleuren behouden voor een wagen.

 

Alles wordt zorgvuldig gepland. Voordat er aan een nieuw model wordt gewerkt, doet het designteam kennis op over de essentiële kenmerken waarover de wagen moet beschikken. En daar horen ook de kleuren bij. De vorm en grootte van een wagen spelen bijvoorbeeld een rol: "Kleine wagens kunnen gelakt worden in heldere, meer uniforme kleuren, terwijl grotere wagens eerder neigen naar donkere metaaltinten", legt Jordi Font uit, verantwoordelijk voor het departement Color&Trim bij SEAT.

 

Een ander voorbeeld is het doelpubliek van het nieuwe model. "Heldere en gewaagde kleuren zijn meer geschikt voor jonge personen, terwijl oudere klanten eerder de voorkeur geven aan meer verfijnde kleuren." Een andere bepalende factor is het karakter dat de wagen moet uitstralen. "Voor een sportieve wagen kiezen we andere kleuren dan voor een SUV, die meer aardetinten vereist om de link met de natuur duidelijk te maken."

 

Het klimaat en de cultuur van een land spelen ook een belangrijke rol bij de keuze van kleuren die geschikt zijn voor de verschillende markten. Wit, zwart en grijs zijn echter drie tinten die het altijd goed doen. Het zijn de meest populaire kleuren in Europa, zoals blijkt uit studies doorheen de jaren.

 

Naast deze factoren is de keuze van een kleur volgens Font ook het resultaat van een "berekende gok", gebaseerd op verschillende studies en grondige analyses. Het Color&Trim-team moet drie jaar op voorhand voorspellingen doen, en als hulpmiddel bestuderen ze daarbij kleurentrends in mode en architectuur. Het verflabo wordt een ontmoetingsplaats tussen chemie en creativiteit, waar 100 tests en 1000 liter verf nodig zijn voor de lancering van een nieuwe kleur op de markt. Omdat de kleur een belangrijk punt vormt in de aankoopbeslissing van de klant, worden vele inspanningen geleverd voor een succesvolle voorspelling.

 

Van alle kleurkeuzes is er één die een speciale betekenis heeft - de kleur die volgens Font de "intentieverklaring" van het model vormt. In het geval van de SEAT Ateca werd daarvoor een oranje metaalkleur, Samoa Orange, gekozen. De inspiratie voor die kleur komt van de thuisstad van het merk: "Door zijn ligging aan de kust is Barcelona de ideale stad om een zonsopgang te zien. Die oranje gloed aan de horizon staat voor een magisch moment van de dag, en dat is precies het gevoel dat we wilden vastleggen."

 

Kleur is essentieel om "emotie" toe te voegen aan een wagen, omdat ze bepaalt hoe elke bestuurder "wil zijn en gezien wil worden". Jordi Font benadrukt dat "er evenveel kleuren als stijlen zijn", en besluit dat "kleuren uiteindelijk bestaan om die stijlen te beleven en te voelen".

Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2017 liet SEAT een nettowinst van 281 miljoen euro optekenen, verkocht het bijna 470.000 auto’s en haalde het een recordomzet van meer dan 9,5 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy