Hittegolf? Vijf fouten die mensen maken bij het gebruik van de airconditioning

Hittegolf? Vijf fouten die mensen maken bij het gebruik van de airconditioning

Het is al lang vervlogen tijd dat mensen ‘s morgens vroeg in de ochtend van wal staken om te vermijden dat ze in de blakende zon moesten rijden. En ook met de ramen naar beneden over de snelweg rijden om te vermijden dat de temperatuur in het interieur al te hoog oploopt, is verleden tijd. In de jaren 80 was airconditioning echter nog geen standaarduitrusting. Het ontwikkelen van een luchtkoelsysteem voor een auto duur drie jaar. Tijdens die ontwikkelingstijd wordt de geometrie van de ventilatieleidingen en -monden in 3D bestudeerd en worden virtuele simulaties uitgevoerd om te voorspellen hoe de lucht in de auto zal circuleren. Toch maken mensen vaak nog op een verkeerde manier gebruik van de airconditioning. Dit zijn de vijf meest gebruikelijke fouten en een paar tips om het beste uit de airconditioning te halen:

1) De airconditioning op volle kracht laten blazen van zodra men is ingestapt. In de zomer kan de temperatuur in het interieur van een auto die in de zon geparkeerd staat oplopen tot 60 graden Celsius. Met een paar eenvoudige tips kan die temperatuur op zowat een half uur tijd worden teruggebracht tot 25 graden. Een van de meest voorkomende fouten is de airconditioning uit volle kracht te laten blazen. “Zet de deuren een minuut open en laat de ramen naar beneden voor u de airconditioning inschakelt”, is de eerste aanbeveling van Ángel Suárez, ingenieur van het SEAT Technical Centre. Met deze eenvoudige ingreep kan men “de temperatuur van het interieur op natuurlijke doen dalen”. Van zodra de auto geventileerd is, kan men instappen, de ramen en deuren sluiten en de airconditioning inschakelen.

2) De luchtrecyclagestand niet ingeschakeld houden. Nog zo’n klassieke fout die veel mensen maken omdat met ingeschakelde luchtrecyclage “de ramen beslaan”. Suárez echter beveelt aan om de Auto-optie in te schakelen zodat “het systeem de luchtstoom zelf gelijkwaardig en efficiënt kan regelen”.

3) De airconditioning ‘s morgens niet inschakelen om het nog ‘frisjes’ is. Afhankelijk van waar men zich in Europa bevindt, kunnen zomerochtenden aan de frisse kant zijn. Toch is het een goed idee om ook dan “de airconditioning van de auto in te schakelen, zelfs met een vrij hoog gekozen temperatuur’. Zo vermijdt men dat de ruiten beslaan op het ogenblik dat de buitentemperatuur langzaam begint te stijgen.

4) Slecht afgestelde ventilatiemonden. “Zet de airconditioning aan, ik voel niets”, hoe vaak komt die opmerking niet van de passagiers tijdens een warme zomer? Volgens de SEAT-expert is dit meestal “niet het gevolg van een slecht gekozen temperatuur, maar wel van de manier waarop de luchtstroom in de auto geregeld is.” Om een gelijkmatige verdeling van de luchtstroom te bekomen, “moeten de ventilatiemonden naar boven wijzen en niet gericht zijn op het aangezicht van de mensen”. Met deze eenvoudige ingreep “stroomt de lucht doorheen het volledige interieur van de auto en bereikt het iedere passagier op stelselmatige wijze”.

5) Nalaten om het systeem correct te onderhouden. Net als de olie, de banden of de remvloeistof vereist ook het airconditioningsysteem van een auto een specifiek onderhoud. Het is aanbevolen om de filters om de 15.000 tot 20.000 kilometer te vervangen “om een verlies aan blaassnelheid en -intensiteit tegen te gaan”, voegt Ángel Suárez toe.

Het is belangrijk om de gevolgen van hitte tijdens het rijden in de zomer niet te onderschatten. Volgens de SEAT-expert kan een binnentemperatuur van 35°C ervoor zorgen dat de bestuurder 20% trager reageert dan bij 25°C. Dat effect is dan ook vergelijkbaar met het rijden met een alcoholpercentage van 0,5 promille. Het is daarom belangrijk om het passagierscompartiment fris te houden en goed te ventileren.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2018 liet SEAT een nettowinst van 294 miljoen euro optekenen, verkocht het 517.600 auto’s en haalde het een recordomzet van bijna 10 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en, binnenkort, de Mii electric in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy