Hittegolf? Vijf fouten die mensen maken bij het gebruik van de airconditioning

Hittegolf? Vijf fouten die mensen maken bij het gebruik van de airconditioning

Maandag 23 juli 2018 — Het is al lang vervlogen tijd dat mensen ‘s morgens vroeg in de ochtend van wal staken om te vermijden dat ze in de blakende zon moesten rijden. En ook met de ramen naar beneden over de snelweg rijden om te vermijden dat de temperatuur in het interieur al te hoog oploopt, is verleden tijd. In de jaren 80 was airconditioning echter nog geen standaarduitrusting. Het ontwikkelen van een luchtkoelsysteem voor een auto duur drie jaar. Tijdens die ontwikkelingstijd wordt de geometrie van de ventilatieleidingen en -monden in 3D bestudeerd en worden virtuele simulaties uitgevoerd om te voorspellen hoe de lucht in de auto zal circuleren. Toch maken mensen vaak nog op een verkeerde manier gebruik van de airconditioning. Dit zijn de vijf meest gebruikelijke fouten en een paar tips om het beste uit de airconditioning te halen:

1) De airconditioning op volle kracht laten blazen van zodra men is ingestapt. In de zomer kan de temperatuur in het interieur van een auto die in de zon geparkeerd staat oplopen tot 60 graden Celsius. Met een paar eenvoudige tips kan die temperatuur op zowat een half uur tijd worden teruggebracht tot 25 graden. Een van de meest voorkomende fouten is de airconditioning uit volle kracht te laten blazen. “Zet de deuren een minuut open en laat de ramen naar beneden voor u de airconditioning inschakelt”, is de eerste aanbeveling van Ángel Suárez, ingenieur van het SEAT Technical Centre. Met deze eenvoudige ingreep kan men “de temperatuur van het interieur op natuurlijke doen dalen”. Van zodra de auto geventileerd is, kan men instappen, de ramen en deuren sluiten en de airconditioning inschakelen.

2) De luchtrecyclagestand niet ingeschakeld houden. Nog zo’n klassieke fout die veel mensen maken omdat met ingeschakelde luchtrecyclage “de ramen beslaan”. Suárez echter beveelt aan om de Auto-optie in te schakelen zodat “het systeem de luchtstoom zelf gelijkwaardig en efficiënt kan regelen”.

3) De airconditioning ‘s morgens niet inschakelen om het nog ‘frisjes’ is. Afhankelijk van waar men zich in Europa bevindt, kunnen zomerochtenden aan de frisse kant zijn. Toch is het een goed idee om ook dan “de airconditioning van de auto in te schakelen, zelfs met een vrij hoog gekozen temperatuur’. Zo vermijdt men dat de ruiten beslaan op het ogenblik dat de buitentemperatuur langzaam begint te stijgen.

4) Slecht afgestelde ventilatiemonden. “Zet de airconditioning aan, ik voel niets”, hoe vaak komt die opmerking niet van de passagiers tijdens een warme zomer? Volgens de SEAT-expert is dit meestal “niet het gevolg van een slecht gekozen temperatuur, maar wel van de manier waarop de luchtstroom in de auto geregeld is.” Om een gelijkmatige verdeling van de luchtstroom te bekomen, “moeten de ventilatiemonden naar boven wijzen en niet gericht zijn op het aangezicht van de mensen”. Met deze eenvoudige ingreep “stroomt de lucht doorheen het volledige interieur van de auto en bereikt het iedere passagier op stelselmatige wijze”.

5) Nalaten om het systeem correct te onderhouden. Net als de olie, de banden of de remvloeistof vereist ook het airconditioningsysteem van een auto een specifiek onderhoud. Het is aanbevolen om de filters om de 15.000 tot 20.000 kilometer te vervangen “om een verlies aan blaassnelheid en -intensiteit tegen te gaan”, voegt Ángel Suárez toe.

Het is belangrijk om de gevolgen van hitte tijdens het rijden in de zomer niet te onderschatten. Volgens de SEAT-expert kan een binnentemperatuur van 35°C ervoor zorgen dat de bestuurder 20% trager reageert dan bij 25°C. Dat effect is dan ook vergelijkbaar met het rijden met een alcoholpercentage van 0,5 promille. Het is daarom belangrijk om het passagierscompartiment fris te houden en goed te ventileren.

Vijf typische fouten bij het gebruik van de airconditioning-HD.mp4

Dries De Weert D'Ieteren NV