Het SEAT Prototype Development Centre viert ‘10 jaar innovatie stimuleren’

Dit jaar viert het SEAT Prototype Development Centre (CPD) zijn tiende verjaardag en deze mijlpaal wordt herdacht met een event waarop alle professionals die er werken, aanwezig zullen zijn. Dit unieke centrum is een baanbrekende faciliteit in Spanje en is wereldwijd de eerste in zijn soort die tot de Volkswagen-groep behoort. Het CPD, gelegen in het hart van de Martorell-fabriek, is de schakel tussen R&D en productie, waar het merk de ontwikkelings- en industrialiseringsstadia van zijn voertuigen combineert en waar virtualiteit werkelijkheid wordt. Sinds zijn inhuldiging in 2007 heeft de onderneming er 430 miljoen euro in geïnvesteerd voor de lancering van nieuwe SEAT-modellen. Het centrum beschikt over een oppervlakte van 19.000 m² aan moderne faciliteiten en stelt bijna 300 ingenieurs en gespecialiseerde technici tewerk.

Een van de belangrijkste doelstellingen van het Prototype Development Centre bestaat erin de marktintroductietijd van nieuwe modellen in te korten en de procesefficiëntie en het beheer van de middelen te optimaliseren. Een duidelijk voorbeeld hiervan is het gebruik van virtual reality in de beginfase van de voertuigontwikkeling, wat de productie van het aantal fysieke prototypes met 30 % heeft verminderd.

Daaromtrent benadrukte dr. Andreas Tostmann, SEAT-voorzitter voor productie, dat “het Prototype Development Centre een vooruitstrevende faciliteit is en een duidelijk voorbeeld van SEAT’s toewijding tot Industry 4.0. We werken al meer dan 10 jaar met virtual reality en passen het toe op prototypes en productieprocessen.” Dr. Tostmann voegde daaraan toe dat “het CPD zich richt op productieprocessen en dat het mensen uit verschillende afdelingen van de onderneming aanmoedigt zich daarop toe te leggen. Tegelijkertijd is het een belangrijke factor voor het aanbrengen van verbeteringen, waardoor we nieuwe projecten kunnen optimaliseren voordat ze worden gemaakt, en voor het verminderen van de kosten en de doorlooptijd die nodig zijn voor het vervaardigen van prototypes.”

Prestaties op hoog peil

In de afgelopen 10 jaar heeft het CPD 150 modellen geproduceerd om de levensvatbaarheid van het design te verbeteren, 2.000 test-prototypen en 4.000 auto’s voor product- en procesoptimalisatie. Er werden eveneens 12.000 verbeteringen geïntroduceerd, die bijdragen tot een hogere kwaliteit. In het CPD begint het werk in de vroegste stadia van een nieuw project. Reeds drie jaar vóór een productlancering ontwikkelt het centrum de eerste prototypes voor test en preproductie door nieuwe technologieën zoals virtual reality te implementeren en door massaproductieprocessen te simuleren.

Tot dusver ontwikkelde het CPD al de prototypes en preproductiemodellen voor twee generaties van de Ibiza, de Leon, de Toledo, de Mii, de Alhambra en meer recent de Ateca en de Arona. Het centrum heeft eveneens bijgedragen tot de ontwikkeling van Audi-modellen zoals de Q3 en de A1. Momenteel werkt het CPD aan de voorbereiding van zes nieuwe projecten die in de toekomst op de markt zullen komen.

Constant toekomstgerichte benadering

Het CPD stimuleert innovatie net zoals SEAT zich toelegt op het digitaliseren van de industrie. Een goed voorbeeld hiervan is additieve productie, een nieuwe productiemethode waarbij materialen laag per laag nauwkeurig worden aangebracht. Het implementeren van deze technologie reduceert tussenliggende processen en maakt het mogelijk om onderdelen tot 75 % sneller te vervaardigen. Daarnaast werkt het centrum aan toekomstige projecten, zoals het maximaliseren van virtual reality bij het ontwerpen van prototypen.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy