Het SEAT Prototype Development Centre viert ‘10 jaar innovatie stimuleren’

Dit jaar viert het SEAT Prototype Development Centre (CPD) zijn tiende verjaardag en deze mijlpaal wordt herdacht met een event waarop alle professionals die er werken, aanwezig zullen zijn. Dit unieke centrum is een baanbrekende faciliteit in Spanje en is wereldwijd de eerste in zijn soort die tot de Volkswagen-groep behoort. Het CPD, gelegen in het hart van de Martorell-fabriek, is de schakel tussen R&D en productie, waar het merk de ontwikkelings- en industrialiseringsstadia van zijn voertuigen combineert en waar virtualiteit werkelijkheid wordt. Sinds zijn inhuldiging in 2007 heeft de onderneming er 430 miljoen euro in geïnvesteerd voor de lancering van nieuwe SEAT-modellen. Het centrum beschikt over een oppervlakte van 19.000 m² aan moderne faciliteiten en stelt bijna 300 ingenieurs en gespecialiseerde technici tewerk.

Een van de belangrijkste doelstellingen van het Prototype Development Centre bestaat erin de marktintroductietijd van nieuwe modellen in te korten en de procesefficiëntie en het beheer van de middelen te optimaliseren. Een duidelijk voorbeeld hiervan is het gebruik van virtual reality in de beginfase van de voertuigontwikkeling, wat de productie van het aantal fysieke prototypes met 30 % heeft verminderd.

Daaromtrent benadrukte dr. Andreas Tostmann, SEAT-voorzitter voor productie, dat “het Prototype Development Centre een vooruitstrevende faciliteit is en een duidelijk voorbeeld van SEAT’s toewijding tot Industry 4.0. We werken al meer dan 10 jaar met virtual reality en passen het toe op prototypes en productieprocessen.” Dr. Tostmann voegde daaraan toe dat “het CPD zich richt op productieprocessen en dat het mensen uit verschillende afdelingen van de onderneming aanmoedigt zich daarop toe te leggen. Tegelijkertijd is het een belangrijke factor voor het aanbrengen van verbeteringen, waardoor we nieuwe projecten kunnen optimaliseren voordat ze worden gemaakt, en voor het verminderen van de kosten en de doorlooptijd die nodig zijn voor het vervaardigen van prototypes.”

Prestaties op hoog peil

In de afgelopen 10 jaar heeft het CPD 150 modellen geproduceerd om de levensvatbaarheid van het design te verbeteren, 2.000 test-prototypen en 4.000 auto’s voor product- en procesoptimalisatie. Er werden eveneens 12.000 verbeteringen geïntroduceerd, die bijdragen tot een hogere kwaliteit. In het CPD begint het werk in de vroegste stadia van een nieuw project. Reeds drie jaar vóór een productlancering ontwikkelt het centrum de eerste prototypes voor test en preproductie door nieuwe technologieën zoals virtual reality te implementeren en door massaproductieprocessen te simuleren.

Tot dusver ontwikkelde het CPD al de prototypes en preproductiemodellen voor twee generaties van de Ibiza, de Leon, de Toledo, de Mii, de Alhambra en meer recent de Ateca en de Arona. Het centrum heeft eveneens bijgedragen tot de ontwikkeling van Audi-modellen zoals de Q3 en de A1. Momenteel werkt het CPD aan de voorbereiding van zes nieuwe projecten die in de toekomst op de markt zullen komen.

Constant toekomstgerichte benadering

Het CPD stimuleert innovatie net zoals SEAT zich toelegt op het digitaliseren van de industrie. Een goed voorbeeld hiervan is additieve productie, een nieuwe productiemethode waarbij materialen laag per laag nauwkeurig worden aangebracht. Het implementeren van deze technologie reduceert tussenliggende processen en maakt het mogelijk om onderdelen tot 75 % sneller te vervaardigen. Daarnaast werkt het centrum aan toekomstige projecten, zoals het maximaliseren van virtual reality bij het ontwerpen van prototypen.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen. In 2017 boekte SEAT een bedrijfswinst na belastingen van 281 miljoen euro en verkocht het merk wereldwijd 470.000 wagens.

De SEAT-groep stelt meer dan 14.700 personen te werk in zijn drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de succesvolle Ibiza, Leon en Arona worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.


D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.  

Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  

Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy