Het DNA van de SEAT SUV’s

Het DNA van de SEAT SUV’s

  • Gedurende de voorbije drie decennia heeft SEAT via de ontwikkeling van conceptcars zijn eigen weg bereid naar de SUV-markt
  • Van het strandachtige Marbella-concept naar het geconnecteerde concept 20V20: deze modellen inspireren de huidige reeks
  • Een grotere bodemvrijheid, compact design en innovatieve technologie zijn hun gemeenschappelijke kenmerken

Ateca, Arona en Tarraco. Het zijn de drie SUV’s in het huidige gamma van SEAT dat in 2016 het licht zag. Toch gaat hun oorsprong veel verder. Al meer dan drie decennia hebben verscheidene conceptcars de weg geplaveid voor de SUV’s van vandaag. “Solide sportproporties, fronten met een opvallende persoonlijkheid en aandacht voor elk detail in combinatie met de recentste technologische vooruitgang zijn de overeenkomsten met het huidige gamma”, aldus Xavier Villanueva, koetswerkdesigner bij SEAT.

SEAT Marbella Playa Concept. 1991. Nirvana kwam uit met zijn hit ‘Smells like teen spirit’ in hetzelfde jaar dat SEAT op het autosalon van Frankfurt de Marbella Playa Concept voorstelde. Het was een opvallende designoefening in de vorm van een pick-up, ideaal voor de vrijetijdsbeleving in de natuur. Hoger en met een verschillend radiatorrooster vergeleken met de Marbella, beschikte het ook over een motor van 40 pk en de styling van een 4x4.

Salsa Emoción. 2000. De Australische zwemmer Ian Thorpe wint vijf medailles op de Olympische Spelen in Sidney terwijl SEAT werkt aan een conceptcar om de 25ste verjaardag van zijn Technisch Centrum te vieren. Het model heeft een grotere bodemvrijheid: 310 mm in offroad-modus, een kenmerk dat de toekomstige richting van de SUV-architectuur zal aangeven. “Het model schermde voor het eerst met laterale spanningslijnen die later op de IBX zouden evolueren om meer te lijken op die van de SEAT Arona”, legt Xavier Villanueva uit. Het model werd voorgesteld op het autosalon van Parijs. Met zijn motor van 250 pk kon hij alle soorten ondergrond aan. De wendbaarheid van de crossovers van vandaag was eigenlijk al te zien op de Salsa Emoción die was uitgerust met drie rijmodi (Off Road, Sport en Street) in een systeem met de naam Multi Driving Concept.

Tribu. 2007. Steve Jobs stelt zijn eerste iPhone voor, SEAT stelt de Tribu tentoon op het autosalon van Genève in een jasje dat voor het eerst elk SUV-kenmerk bevat: offroadstyling, een ruime bodemvrijheid en een compact silhouet. In navolging van de Salsa Emoción wordt ook de Tribu uitgerust met drie rijmodi (Urban, Sport en Freerun). Hij combineert zijn 4x4-vaardigheden met een stedelijk karakter.

IBX. 2011. Een vrijwel onbekende fotografie-app, genaamd Instagram, maakt zijn debuut (meer dan 1 miljard gebruikers vandaag). Datzelfde jaar stelt SEAT de IBX in Genève voor. Een wagen die de SUV-architectuur gebaseerd op de Tribu doortrekt maar met meer uitgesproken lijnen. “Het hoge front, het compacte passagiersgedeelte, strakke oppervlakken en assertief kijkende koplampen zijn enkele trekken die terug te vinden zijn op de Ateca en de Arona”, verzekert Xavier. Bovendien is de IBX ook uitgerust met toptechnologie, inclusief ledverlichting en een elektrische hydride motor.

20v20. 2015. Toen in alle bioscopen ter wereld de première van ‘Star Wars: the force awakens’ liep, stelde SEAT zijn laatste SUV-conceptcar voor voorafgaand aan de lancering van zijn eerste seriemodel: de Ateca. De 20V20 voor het eerst getoond in Genève gaat prat op een sportief gesneden design met een aparte SUV-persoonlijkheid, hoewel zijn belangrijkste karaktertrek een essentiële bijdrage was aan de wagens van vandaag: connectiviteit. De basis was de Personal Drive, een aanraakdevice in de vorm van een muntstuk dat werkte als een mobiel navigatiesysteem en afstandsbediening voor het activeren van de klimaatregeling.

Altea Freetrack en Leon Cross Sport. Dit zijn de twee andere concepten die mee de weg naar de SUV’s hielpen effenen. De Altea Freetrack die in 2007 voor het eerst wordt tentoongesteld op het autosalon in Genève is het summum van het Multi Drive-concept. Aan de andere kant combineert de Leon Cross Sport die in 2015 in Frankfurt wordt voorgesteld, de prestaties van een compacte sportwagen met de wendbaarheid van een wagen met vierwielaandrijving.

Van concept naar rijklaar. Al deze concepten creëerden het DNA van de SEAT Ateca, Arona en Tarraco. Ook al kan elk model bogen op zijn eigen persoonlijkheid, toch delen ze alle drie het design made in Barcelona. Het resultaat is een booming segment in Europa dat voor meer dan 40% van de verkoop van het merk telt.

Contacteer ons
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy