Haal maximaal voordeel uit uw autolampen

Haal maximaal voordeel uit uw autolampen

Onze klok werd intussen alweer een uur terug gezet. Vele mensen zullen de komende weken het werk-woontraject afleggen na zonsondergang. Ondanks het feit dat er ‘s nachts minder verkeer is, gebeurt 30 procent van de ongevallen in Europa wanneer het donker is. Als de zichtbaarheid slecht is, is het belangrijk te weten hoe uw autolampen werken. Maite París, verantwoordelijk voor koplampen bij SEAT, legt uit hoe u ze doeltreffend gebruikt.

 

- Geen enkele reden om je grootlichten niet te gebruiken. Het gebruik wordt alleen toegestaan op snelwegen bij weinig zichtbaarheid “hoewel vele bestuurders ze niet gebruiken omdat ze bang zijn tegenliggers te verblinden. Hier is de High Beam Assist handig”, legt Maite uit. Het systeem detecteert de aanwezigheid van voertuigen in beide richtingen en switcht automatisch terug naar de dimlichten. Zo zorgt het voor extra comfort en veiligheid.

- Zes maanden duisternis. Zo leven de mensen in de stad Rjukan in Noorwegen. Van september tot maart hebben ze geen zonlicht. Daar zijn dimlichten 24 uur per dag verplicht. In landen als België daarentegen worden dimlichten alleen ‘s nachts gebruikt of overdag bij geringe zichtbaarheid, bijvoorbeeld in een tunnel of bij hevige regen. Ze zijn ook verplicht als u in een wisselstrook rijdt. In deze situaties maakt de optie ‘Auto’ “het rijden comfortabeler omdat ze automatisch de dimlichten activeert”, verzekert de ingenieur.

- Leds, sneller en veiliger. Met de ingebruikname van ledlampen “sparen we niet alleen op verbruik en winnen we niet alleen aan comfort, maar we verhogen ook de veiligheid”, licht Maite toe. Deze verlichting lijkt meer op daglicht dan een halogeenlamp. Ze reageert ook 150 milliseconden sneller dan een gloeilamp wat betekent dat de ledlamp van een remlicht het licht, bij een snelheid van 120 km/u, vijf meter vroeger activeert. Bovendien werd led ontworpen om de hele levensduur van het voertuig mee te gaan zonder vervangen te worden.

- Wanneer mistlichten ontsteken? Een vaak voorkomende fout is dat bestuurders de achtermistlichten aanschakelen overdag bij lichte regen. De expert wijst erop dat “ze alleen mogen gebruikt worden in situaties van geringe zichtbaarheid zoals hevige regenval of dikke mist.” Onjuist gebruik zou andere bestuurders kunnen verblinden. Als uw wagen vooraan is uitgerust met mistlampen, kunt u deze ontsteken bij geringe zichtbaarheid zoals hevige of zeer hevige regen, mist, sneeuw of stof en rookwolken, en ook op smalle bochtige wegen.”

- Het meest subtiele licht van allemaal. Hoewel er geen verbod is op de binnenverlichting, “kunt u ze maar beter niet te lang aan houden, zodat u zich volledig op de rijbaan kunt concentreren”, vertelt Maite. Zij vergelijkt het met naar de bioscoop gaan: om ons te kunnen concentreren op de film, moet het rondom ons zo donker mogelijk zijn.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2017 liet SEAT een nettowinst van 281 miljoen euro optekenen, verkocht het bijna 470.000 auto’s en haalde het een recordomzet van meer dan 9,5 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy