Haal maximaal voordeel uit uw autolampen

Haal maximaal voordeel uit uw autolampen

Onze klok werd intussen alweer een uur terug gezet. Vele mensen zullen de komende weken het werk-woontraject afleggen na zonsondergang. Ondanks het feit dat er ‘s nachts minder verkeer is, gebeurt 30 procent van de ongevallen in Europa wanneer het donker is. Als de zichtbaarheid slecht is, is het belangrijk te weten hoe uw autolampen werken. Maite París, verantwoordelijk voor koplampen bij SEAT, legt uit hoe u ze doeltreffend gebruikt.

 

- Geen enkele reden om je grootlichten niet te gebruiken. Het gebruik wordt alleen toegestaan op snelwegen bij weinig zichtbaarheid “hoewel vele bestuurders ze niet gebruiken omdat ze bang zijn tegenliggers te verblinden. Hier is de High Beam Assist handig”, legt Maite uit. Het systeem detecteert de aanwezigheid van voertuigen in beide richtingen en switcht automatisch terug naar de dimlichten. Zo zorgt het voor extra comfort en veiligheid.

- Zes maanden duisternis. Zo leven de mensen in de stad Rjukan in Noorwegen. Van september tot maart hebben ze geen zonlicht. Daar zijn dimlichten 24 uur per dag verplicht. In landen als België daarentegen worden dimlichten alleen ‘s nachts gebruikt of overdag bij geringe zichtbaarheid, bijvoorbeeld in een tunnel of bij hevige regen. Ze zijn ook verplicht als u in een wisselstrook rijdt. In deze situaties maakt de optie ‘Auto’ “het rijden comfortabeler omdat ze automatisch de dimlichten activeert”, verzekert de ingenieur.

- Leds, sneller en veiliger. Met de ingebruikname van ledlampen “sparen we niet alleen op verbruik en winnen we niet alleen aan comfort, maar we verhogen ook de veiligheid”, licht Maite toe. Deze verlichting lijkt meer op daglicht dan een halogeenlamp. Ze reageert ook 150 milliseconden sneller dan een gloeilamp wat betekent dat de ledlamp van een remlicht het licht, bij een snelheid van 120 km/u, vijf meter vroeger activeert. Bovendien werd led ontworpen om de hele levensduur van het voertuig mee te gaan zonder vervangen te worden.

- Wanneer mistlichten ontsteken? Een vaak voorkomende fout is dat bestuurders de achtermistlichten aanschakelen overdag bij lichte regen. De expert wijst erop dat “ze alleen mogen gebruikt worden in situaties van geringe zichtbaarheid zoals hevige regenval of dikke mist.” Onjuist gebruik zou andere bestuurders kunnen verblinden. Als uw wagen vooraan is uitgerust met mistlampen, kunt u deze ontsteken bij geringe zichtbaarheid zoals hevige of zeer hevige regen, mist, sneeuw of stof en rookwolken, en ook op smalle bochtige wegen.”

- Het meest subtiele licht van allemaal. Hoewel er geen verbod is op de binnenverlichting, “kunt u ze maar beter niet te lang aan houden, zodat u zich volledig op de rijbaan kunt concentreren”, vertelt Maite. Zij vergelijkt het met naar de bioscoop gaan: om ons te kunnen concentreren op de film, moet het rondom ons zo donker mogelijk zijn.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy