Financial Times erkent SEAT als Europese voortrekker in digitale transformatie

Financial Times erkent SEAT als Europese voortrekker in digitale transformatie

Een studie van de Financial Times erkent SEAT als voortrekker op het vlak van digitale transformatie. Het prestigieuze Britse dagblad selecteerde samen met Google, Nesta en The Innovation Foundation 100 organisaties, mensen en ondernemingen uit 4.000 inzendingen die aan de top van de digitale transformatie staan in Europa, een sleutelfactor voor economische groei, het scheppen van banen en het toetreden tot nieuwe markten. Bij de erkenning van SEAT verwees de Financial Times naar het open innovatieprogramma van de onderneming in de vlaggenschipfabriek in Martorell, dat helpt bij het aanpakken van de digitale productie-uitdagingen.

Luca de Meo, voorzitter van SEAT, zei dat “digitalisering een strategische prioriteit is. SEAT is een van de bedrijven die het meest in onderzoek en ontwikkeling investeert in Spanje. Het heeft zijn inspanningen toegespitst op de ontwikkeling van nieuwe technologieën om de productiviteit te verhogen en zijn activiteiten te diversifiëren. Wij doen er alles aan om een referentie te worden inzake toekomstige mobiliteit. Dat wij door de Financial Times geselecteerd werden als een van de 100 Europese voortrekkers op het vlak van digitale transformatie, is een belangrijke erkenning voor de inspanningen die het bedrijf en het volledige team leveren.”

 

Industry 4.0, de sleutel tot de digitalisering van SEAT

SEAT heeft een ambitieus transformatieproces in gang gezet, waarbij alle productieactiviteiten met de meest disruptieve technologieën op de markt aangepast worden aan de digitale omgeving. De Spaanse autofabrikant ontwikkelt en gebruikt digitale tools en oplossingen die gericht zijn op de productie van voertuigen en die de onderneming in staat stellen om efficiënter, flexibeler en soepeler te worden. Zo wordt door de implementatie van artificiële intelligentie, het gebruik van samenwerkende robots evenals virtuele realiteit en big data in de fabriek van Martorell het ontwerp en de productie van de voertuigen ingrijpend veranderd.

Verder beschikt SEAT over een biomechanisch laboratorium dat zich onderscheidt door zijn bijdrage aan de ontwikkeling van ergonomischere werkstations. Deze voorziening, de enige in Spanje, is uitgerust met meer dan 20 camera's die de kenmerken van het skeletspierstelsel van de arbeiders in 3D verwerken. Het doel is om aandoeningen als gevolg van het productieproces te voorkomen en de revalidatie bij letsels te verbeteren. Daarnaast heeft SEAT opleidingsprogramma's geïmplementeerd met behulp van een innovatieve methode die de industriële transformatie op een eenvoudige, interactieve en digitale manier uitlegt. Sinds de start van het programma hebben meer dan 2.500 werknemers de opleidingen gevolgd.

 

De toekomst van de mobiliteit ontwerpen

In het kader van de Easy Mobility-strategie heeft SEAT zich tot doel gesteld een portefeuille van producten en diensten uit te bouwen om aan klanten nieuwe stedelijke mobiliteitsoplossingen aan te bieden. In dit verband heeft SEAT in 2017 Metropolis:Lab Barcelona gecreëerd, een kenniscentrum dat gewijd is aan het onderzoek en de ontwikkeling van nieuwe stedelijke mobiliteitsoplossingen en dat geïntegreerd is in het IT Lab-netwerk van de Volkswagen-groep. Dit jaar heeft de onderneming XMOBA gelanceerd voor het testen en op de markt brengen van mobiliteitsdiensten. Daarnaast heeft SEAT Respiro overgenomen, een bedrijf dat baanbrekende carsharingdiensten per uur aanbiedt in Spanje.

Tijdens het Smart City Expo World Congress, stelde SEAT zijn nieuwste ontwikkelingen voor, die zijn wereldwijde transitie naar een slimmere en duurzamere mobiliteit zullen helpen bevorderen. Tot de initiatieven die SEAT Metropolis:Lab ontwikkeld heeft, behoren onder meer ridesharing en Bus On Demand, dat XMOBA in 2019 zal uitrollen als proefproject. Andere nieuwigheden waren onder meer de evolutie van de conceptcar SEAT Cristobal, die nu uitgerust is met 5G-technologie, het nieuwe maatschappelijk verantwoorde navigatieproject in samenwerking met Waze en het stadsbestuur van Barcelona, en het eerste voertuig van het merk in zijn stedelijke micromobiliteitsstrategie, de SEAT eXS powered by Segway.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen. In 2017 boekte SEAT een bedrijfswinst na belastingen van 281 miljoen euro en verkocht het merk wereldwijd 470.000 wagens.

De SEAT-groep stelt meer dan 14.700 personen te werk in zijn drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de succesvolle Ibiza, Leon en Arona worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.


D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.  

Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  

Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy