Elektrische kart ontwikkeld door studenten van de SEAT-opleidingsschool valt in de prijzen

Elektrische kart ontwikkeld door studenten van de SEAT-opleidingsschool valt in de prijzen

Een team van studenten van de SEAT-opleidingsschool(*) ontwierp, ontwikkelde en bouwde een elektrische kart die recent bekroond werd in de categorie Industrie. Deze prijs voor tweedegraadsstudenten wordt uitgereikt door FP Emprèn, een organisatie die beroepsscholen in en om Barcelona bekroont. Bovendien nam het team het voorbije weekend deel aan de Kart Academy waar het de tweede plaats op het podium wist te bemachtigen.

De prijs in de categorie ‘Industrie’ bekroont tweedegraadsstudenten voor de creatie - onder begeleiding - van een elektrische kart. De deelnemende studenten zitten allemaal in hun tweede jaar van de opleidingscyclus tot onderhoudstechnicus voor machines en elektromechanische toestellen. Volgens de organisatie zelf is de prijs bedoeld als erkenning van een project dat de beste kwaliteit en verbeteringen aanbrengt voor de industriële sector, gebaseerd op criteria van coherentie, haalbaarheid, consistentie en toegevoegde waarde.

De gedegenheid van deze elektrische kart werd alvast bewezen tijdens de Kart Academy van het voorbije weekend. Daarin eindigde het team tweede in de eindrangschikking. Het wist de aandrijvingsproblemen die het kende tijdens de uithoudingsrace immers te compenseren met zijn prestaties in de andere onderdelen.

Volgens Laura Carnicero, die bij SEAT verantwoordelijk is voor opleiding en die aan het hoofd staat van de opleidingsschool “bewijst het succes van deze elektrische kart dat de school zijn leerlingen de nodige technologische vaardigheden aanleert voor de automobielindustrie van morgen. De school stimuleert de studenten om uit te groeien tot ondernemende en competitieve professionals.”

Het project werd geleid door drie studenten, maar was gestoeld op de samenwerking tussen de studenten die de eerder ontworpen onderdelen in de SEAT-fabrieken mochten produceren. De supervisie was tijdens het volledige proces in handen van de leerkrachten van de school die advies gaven over de technologische oplossingen die de leerlingen in hun kart konden implementeren.

De toekomst van de racerij is elektrisch

Studenten van de opleidingsschool bestuderen al in hun eerste jaar de technologie die de ruggengraat zal vormen van de racerij van morgen. Dat is ook de reden waarom ze een voertuig hebben ontwikkeld op alternatieve energie.

Nog voor ze hun elektrische karts het circuit in Montmeló opreden voor de Kart Academy-wedstrijd kregen de studenten de gelegenheid om hun finale checklist af te lopen in een speciaal daartoe voorbereide zone in de Barcelonese SEAT-fabriek.

De Kart Academy is een wedstrijd onder studententeams van automotive opleidingsinstellingen en scholen in Catalonië. Hun doelstelling bestaat erin om een zelf ontworpen kart te ontwikkelen, bouwen en ermee te racen. Hiervoor moeten ze samenwerken om hem aan de voorschriften te laten beantwoorden en moeten  ze ook de nodige financiële fondsen verzamelen om hem te kunnen bouwen.

Het project rond elektrische karts is een verder bewijs dat de leerkrachten van de opleidingsschool hun studenten niet alleen de juiste tools meegeven om bepaalde technieken aan te leren, maar dat ze hen ook aanmoedigen om een businessmodel uit te tekenen, een voertuig te lanceren en het klaar te stomen voor competitie.

Met deze elektrische kart eindigde het team tweede in de Kart Academy-wedstrijd. Hij meet 1,74 meter lang, is 1,36 meter breed, wordt aangedreven door een 5,5 kW sterke motor en is uitgerust met een 48V-batterij. Het wedstrijdprogramma omvatte rem-, acceleratie-, uithoudings- en slalomproeven en bracht teams van een dozijn opleidingscentra uit de automotive sector samen.

Verkeersveiligheid voor kinderen ... en meer

De eKid Car is een elektrisch prototype voor kinderen dat werd ontworpen en gebouwd door studenten van de school. Het is bedoeld voor opleidingen rond verkeersveiligheid. Het prototype, dat zich in de laatste fase van zijn ontwikkeling bevindt, zal, van zodra het helemaal klaar is, worden vertaald naar een hele vloot elektrische voertuigen die gebruikt kunnen worden voor de verkeersveiligheidsopvoeding van kinderen.

AGV Low Cost, zo heet een autonome, compacte elektrische trekker op batterijkracht die eveneens door de studenten werd gebouwd. Het doel van dit project is om zware kratten geladen met logistiek materiaal over een afgesloten circuit te kunnen laten vervoeren door middel van een systeem van zelfrijdende en autonoom opererende voertuigen. Het project vindt zijn oorsprong in de noden van het logistieke departement van SEAT.

Vanaf dit academiejaar (2018-2019) pakt het beroepsopleidingscentrum uit met een volledig nieuw opleidingsprogramma. De tweedegraadsberoepsopleidingen worden omgevormd tot een ruimere waaier aan gevorderde opleidingen. Deze zijn op maat gemaakt van en aangepast aan de noden die voortspruiten uit de transformatie van de industrie en de digitalisering. Terwijl de gemiddelde opleiding in Spanje ongeveer 2.000 uren telt, kiest de SEAT-opleidingsschool voor bijna 5.000 klasuren zodat er in ruime mate aandacht kan worden besteed aan de meest recente technologieën.

(*) meer informatie over de SEAT-Opleidingsschool in persbericht SE17-35N - Apprentice School in bijlage

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2017 liet SEAT een nettowinst van 281 miljoen euro optekenen, verkocht het bijna 470.000 auto’s en haalde het een recordomzet van meer dan 9,5 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy