Ekström zet kilowattuurkracht naar zijn hand
Elektrische racetouringwagen
- Mattias Ekström, CUPRA-ambassadeur en officiële piloot van de e-Racer, test voor het eerst op het circuit van Montmeló
- Zo levert de Zweedse autocoureur zijn bijdrage aan de ontwikkeling van de allereerste zuiver elektrische racewagen
- Rijden zonder versnellingsbak en met een veel stillere motor zijn de grootste uitdagingen voor een racekampioen
Met meer dan 25 jaar ervaring in verschillende competities voor touringwagens, rally en karting is hij een van de meest veelzijdige racers ter wereld. Nu zal hij een van de grootste uitdagingen van zijn carrière aangaan: als officiële bestuurder deelnemen aan de ontwikkeling van de CUPRA e-Racer. Hij werkt nauw samen met het team van ingenieurs en technici om de eerste zuiver elektrische racewagen ter wereld te finetunen en in 2020 mee te dingen in het nieuwe ETCR-raceformat. Op het circuit van Montmeló in Barcelona is alles in gereedheid gebracht voor Mattias Ekström om de racewagen te testen op het wegdek. We spreken met hem af in de pits om zijn reacties te peilen.
Wat verwacht je van deze eerste test?
Waar ik echt naar uitkijk is om alle kracht van de wagen te benutten en te beheersen. De grootste uitdaging bestaat er volgens mij uit om te rijden zonder versnellingsbak en zonder het motorengebrul als referentie om bijvoorbeeld te weten hoe snel ik mijn bochten moet nemen.
Wat was uw eerste indruk?
Het voelde echt goed aan, vooral toen ik er na de trage bochten alles uithaalde op het circuit. Ik heb echt genoten van de eerste ronde. De tweede ging ook goed hoewel ik stilaan merkte dat ik de achterbanden op de proef stelde. Ik heb nog wat tijd nodig om te wennen aan het geluid van de motor. Hij is heel wat stiller dan alle andere waarmee ik al gereden heb en ik ben een heel emotionele piloot. In elke ronde moet ik bovendien veel aandacht besteden aan het energiebeheer. Dat is essentieel bij een elektrische racewagen, bijna net zo belangrijk als de snelheid.
Hoe voelt het om betrokken te worden bij de ontwikkeling van de allereerste zuiver elektrische racewagen?
Ik hoop dat ik het CUPRA-team kan helpen met mijn expertise en met deze stuurervaring om er een snellere maar tegelijk ook sterkere en wendbaardere wagen van te maken. Zodra we wedstrijden beginnen te rijden met de CUPRA e-Racer moeten we ons concentreren op de overwinning en dat doen waarop we ons hebben voorbereid.
Hoe denk je dat het racen met de e-Racer in de ETCR-races zal verlopen?
Winnen betekent alles voor me. Ook met de CUPRA e-Racer zoals met alle andere wagens waarmee ik al heb geracet. Mijn droom is dus om te winnen en kampioen te worden. Ik wil CUPRA wereldwijd op het podium van de motorsport brengen.
Twee kampioenen en hun statistieken
CUPRA e-Racer:
- Bereikt een topsnelheid van 270 km/u
- Sprint van 0 tot 100 km/u in 3,2 seconden en van 0 tot 200 km/u in 8,2 seconden
- Zijn batterij van 450 kg is even krachtig als 9.000 mobieletelefoonbatterijen die tegelijkertijd worden geconnecteerd
- Zijn vier motoren gecombineerd halen 12.000 toeren vergeleken met de 6.500 bij een benzine aangedreven racewagen, en dat met één enkele versnelling.
- Hij levert 300 kW constant vermogen met pieken tot 500 kW
Mattias Ekström:
- Kampioen FIA World Rally Cross in 2016
- Twee keer winnaar van de Deutsche Tourenwagen Masters met een totaal van 25 overwinningen in deze competitie
- Drievoudig winnaar van de Race of Champions
- 25 jaar race-ervaring in karting, rally en touringwagenwedstrijden