Ekström zet kilowattuurkracht naar zijn hand

Ekström zet kilowattuurkracht naar zijn hand

Elektrische racetouringwagen

  • Mattias Ekström, CUPRA-ambassadeur en officiële piloot van de e-Racer, test voor het eerst op het circuit van Montmeló
  • Zo levert de Zweedse autocoureur zijn bijdrage aan de ontwikkeling van de allereerste zuiver elektrische racewagen
  • Rijden zonder versnellingsbak en met een veel stillere motor zijn de grootste uitdagingen voor een racekampioen

Met meer dan 25 jaar ervaring in verschillende competities voor touringwagens, rally en karting is hij een van de meest veelzijdige racers ter wereld. Nu zal hij een van de grootste uitdagingen van zijn carrière aangaan: als officiële bestuurder deelnemen aan de ontwikkeling van de CUPRA e-Racer. Hij werkt nauw samen met het team van ingenieurs en technici om de eerste zuiver elektrische racewagen ter wereld te finetunen en in 2020 mee te dingen in het nieuwe ETCR-raceformat. Op het circuit van Montmeló in Barcelona is alles in gereedheid gebracht voor Mattias Ekström om de racewagen te testen op het wegdek. We spreken met hem af in de pits om zijn reacties te peilen.

Wat verwacht je van deze eerste test?

Waar ik echt naar uitkijk is om alle kracht van de wagen te benutten en te beheersen. De grootste uitdaging bestaat er volgens mij uit om te rijden zonder versnellingsbak en zonder het motorengebrul als referentie om bijvoorbeeld te weten hoe snel ik mijn bochten moet nemen.

Wat was uw eerste indruk?

Het voelde echt goed aan, vooral toen ik er na de trage bochten alles uithaalde op het circuit. Ik heb echt genoten van de eerste ronde. De tweede ging ook goed hoewel ik stilaan merkte dat ik de achterbanden op de proef stelde. Ik heb nog wat tijd nodig om te wennen aan het geluid van de motor. Hij is heel wat stiller dan alle andere waarmee ik al gereden heb en ik ben een heel emotionele piloot. In elke ronde moet ik bovendien veel aandacht besteden aan het energiebeheer. Dat is essentieel bij een elektrische racewagen, bijna net zo belangrijk als de snelheid. 

Hoe voelt het om betrokken te worden bij de ontwikkeling van de allereerste zuiver elektrische racewagen?

Ik hoop dat ik het CUPRA-team kan helpen met mijn expertise en met deze stuurervaring om er een snellere maar tegelijk ook sterkere en wendbaardere wagen van te maken. Zodra we wedstrijden beginnen te rijden met de CUPRA e-Racer moeten we ons concentreren op de overwinning en dat doen waarop we ons hebben voorbereid.

Hoe denk je dat het racen met de e-Racer in de ETCR-races zal verlopen?

Winnen betekent alles voor me. Ook met de CUPRA e-Racer zoals met alle andere wagens waarmee ik al heb geracet. Mijn droom is dus om te winnen en kampioen te worden. Ik wil CUPRA wereldwijd op het podium van de motorsport brengen.

 

Twee kampioenen en hun statistieken

CUPRA e-Racer:

  • Bereikt een topsnelheid van 270 km/u
  • Sprint van 0 tot 100 km/u in 3,2 seconden en van 0 tot 200 km/u in 8,2 seconden
  • Zijn batterij van 450 kg is even krachtig als 9.000 mobieletelefoonbatterijen die tegelijkertijd worden geconnecteerd
  • Zijn vier motoren gecombineerd halen 12.000 toeren vergeleken met de 6.500 bij een benzine aangedreven racewagen, en dat met één enkele versnelling.
  • Hij levert 300 kW constant vermogen met pieken tot 500 kW

Mattias Ekström:

  • Kampioen FIA World Rally Cross in 2016
  • Twee keer winnaar van de Deutsche Tourenwagen Masters met een totaal van 25 overwinningen in deze competitie
  • Drievoudig winnaar van de Race of Champions
  • 25 jaar race-ervaring in karting, rally en touringwagenwedstrijden
Contacteer ons
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy