Eikenbomen, kreekjes en het internet of things

Eikenbomen, kreekjes en het internet of things

  • Geholpen door een drone doen het internet of things (in het Engels IoT) en de geconnecteerde wagen hun intrede in landelijke gebieden en bezorgen ze bestuurders predictieve informatie
  • In 5 milliseconden komt de bestuurder te weten of er een obstakel de weg belemmert
  • Met de toekomstige implementatie van 5G-technologie aan het stuur kan het risico op ongevallen met 69% worden verminderd.

Robledillo de la Jara is een bergdorpje op 80 km van Madrid, dat 90 inwoners telt. Het landschap bestaat uit eiken- en dennenbomen, steenarenden, en nu ook uit drones en IoT-technologie. SEAT, Telefónica, DGT, Ficosa en Aeorum zijn bezig met de uitrol van een pilootproject waarbij een drone en een geconnecteerde wagen fietsers en obstakels op de weg kunnen detecteren. Dankzij cellulaire mobiele connectiviteit dat de hoofdkenmerken van het toekomstige 5G-netwerk bezit, streeft SEAT ernaar om bestuurders te voorzien van een ‘zesde zintuig’ om zo ongevallen te kunnen vermijden.

Van aan de grond de open lucht in. 5G en realtimecommunicatie tussen voertuigen behoorde tot vandaag tot de stedelijke omgeving waar SEAT en Telefónica de eerste fase van het project uitrolden met geïntegreerde devices in de infrastructuur zoals camera’s, lichtsignalen en infraroodsensoren. “We hebben kunnen vaststellen dat de wagen kan communiceren met zijn omgeving in de stad, en nu ook in landelijke gebieden. In deze piloottest doen we een beroep op een drone die de informatie naar een cellulair netwerk stuurt die ze vervolgens doorstuurt naar het voertuig waarin de bestuurder de informatie weergegeven krijgt op zijn dashboard”, zegt César de Marco, hoofd van 5G Connected Car bij SEAT.

30 keer sneller dan het menselijke oog. Mensen hebben ongeveer 150 milliseconden nodig om te reageren op een aanraking, op wat ze zien of ruiken. Met de toekomstige 5G-connectiviteit is de reactietijd tussen het ogenblik waarom het obstakel wordt gedetecteerd tot wanneer de informatie aan de wagen wordt kenbaar gemaakt slechts 5 milliseconden. “Dankzij de cellulaire technologie die al 5G-kenmerken heeft, kunnen we een heel lage latentie bereiken en de aanwezigheid van fietsers of voertuigen op de weg realtime detecteren”, legt César uit. Zo werkt het systeem:

  • De camera van de drone maakt een beeld, bijvoorbeeld van een fietser die op de weg fietst.
  • De drone stuurt het beeld realtime naar een MEC-server (Multi-Access Edge Computing).
  • De MEC-server is uitgerust met een artificiële zichtsoftware die het beeld analyseert en bepaalt of het op de weg om een fiets of een ander obstakel gaat.
  • Zodra de data is geanalyseerd, wordt er een alarm gestuurd naar het geconnecteerde voertuig, dat ook op het dashboard verschijnt.

Levensreddende technologie. “Ons streefdoel is technologie inzetten ten voordele van veiligheid op de weg”, voegt César toe. Bij meer dan de helft van alle dodelijke ongevallen zijn de meest kwetsbare weggebruikers betrokken: fietsers, voetgangers en motorrijders. In Europa sterven er elk jaar 2.100 fietsers en raken er 250.000 anderen gewond. “Drones zullen gebieden overschouwen waar de zichtbaarheid slecht is of die slecht toegankelijk zijn”, besluit César. Volgens de internationale 5G Automotive Association (5GAA) kan met de toekomstige implementatie van 5G het risico op ongevallen met 69% verminderen.

Contacteer ons
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy