De verkoopcijfers van SEAT schieten naar hun hoogste niveau sinds 2001

De eerste helft van het jaar eindigt met een toename van 13,7 %

Vrijdag 14 juli 2017 — SEAT sloot de eerste helft van 2017 af met zijn beste commerciële resultaat sinds 2001. De wereldwijde verkoop van het merk groeide 13,7 % ten opzichte van dezelfde periode in 2016 en bereikte een totaal van 246.500 voertuigen (2016: 216.800), bijna 30.000 auto’s meer. In juni verkocht SEAT 45.200 wagens, een toename van 12,6 % ten opzichte van dezelfde maand in 2016 (40.100).

Wayne Griffiths, vicevoorzitter voor marketing en sales bij SEAT, benadrukt: “In de eerste helft van 2017 behaalden we de hoogste verkoopscijfers in 16 jaar. Onze omzet blijft dubbelcijferig groeien en we hebben ons gevestigd als een van de snelst groeiende merken in Europa. In de meeste markten is onze groei gebaseerd op solide resultaten. Zij beginnen de eerste effecten te vertonen van het grootste productoffensief dat we in 2016 met de Ateca startten en begin dit jaar voortzetten met de vernieuwde Leon. We zijn ervan overtuigd dat we deze positieve ontwikkeling met de nieuwe Ibiza en de nieuwe Arona kunnen verderzetten.”

De omzet van SEAT steeg in de eerste helft van het jaar dankzij zijn uitstekende resultaten in de belangrijkste Europese landen, die allen dubbelcijferige vooruitgang boekten. Spanje nam de leiding met 54.100 verkochte wagens (+21,2 %), gevolgd door Duitsland op de tweede plaats met 48.600 geleverde wagens (+10,2 %) en het Verenigd Koninkrijk op de derde plaats (29.500; +20,5 %). Ook Frankrijk (13.300; +18,2 %) en Italië (10.500; +14,6 %) behoren tot de landen die hun omzet met meer dan 10 % hebben verhoogd.

Verder leverden ook Oostenrijk en Zwitserland, twee andere West-Europese markten, een zeer positieve bijdrage aan de verkoop van SEAT. In Oostenrijk steeg de verkoop met 23,1 % (totaal: 9.500 wagens), terwijl SEAT in Zwitserland een uitstekende groei van 52,3 % bereikte (totaal: 5.300 wagens). In beide landen neemt SEAT een plaats in tussen de tien bestverkopende merken. Deze verkoopboost is ook in andere wereldregio’s te zien. Mexico is de vijfde grootste markt van SEAT (12.900; +6,4 %); Turkije de zesde (11.300; +0,5 %); Polen de negende (6.000; +22;3 %) en Israël sluit de top tien af (5.500; +5,4 %).

SEAT begon de eerste helft van 2017 met de facelift van de Leon, het bestverkochte model van het merk, die in januari in het straatbeeld verscheen. In het kader van het grootste productoffensief in de geschiedenis van SEAT werd in de eerste jaarhelft ook de vijfde generatie van de Ibiza gepresenteerd, die zich nu volop in de lanceringsfase bevindt. Verder werd de FR-uitvoering aan de Ateca toegevoegd en vond op 26 juni het internationale debuut van de nieuwe compacte crossover Arona plaats, die in het laatste jaarkwartaal in de verkoop gaat. In 2018 wordt het SUV-assortiment van het merk aangevuld met een derde wagen met maximaal zeven zitplaatsen, die vlak boven de Ateca wordt gepositioneerd.

Dries De Weert D'Ieteren NV