De perfecte choreografie 2.300 keer per dag

De perfecte choreografie 2.300 keer per dag

  • Elke 40 seconden een wagen afleveren vereist precieze coördinatie: de assemblageonderdelen moeten op het juiste moment voorradig zijn
  • Elk voertuig verschilt van het voertuig ervoor of dat erna. Het varieert qua kleur, motorisatie, rijhulpsystemen en zelfs aan welke kant het stuur moet zitten
  • De deuren worden op de assembleerlijn van het koetswerk verwijderd en pas na 1,4 km opnieuw bevestigd

Misschien is deze choreografie minder bekend maar toch wordt die zo’n 2.300 keer per dag in de fabriek van SEAT in Martorell uitgevoerd met elk voertuig dat just in time volgens de specificaties van de klant wordt gebouwd. Dit is het ‘arrangement’ van de bewegingen in de choreografie van de fabriek.

De schepper: alles begint wanneer een klant zijn wagen samenstelt als hij tot de aankoop ervan overgaat en een bestelling plaatst in een concessie in de meer dan 80 landen waar SEAT actief is. Duizenden klantenbestellingen komen dagelijks binnen in de fabriek van Martorell. Ze variëren qua model, motorisatie, kleur, van rijhulppack naar uitrusting tot bekleding ... “We bekijken de capaciteit van de leveranciers en de fabriek en stellen een schema op van de wagens die de volgende vier weken zullen worden geassembleerd, en de nodige onderdelen worden aangeschaft. Deze planning gaat tot in de kleinste details naarmate de datum nadert, zodat we er zeker van zijn dat we over alle nodige stukken beschikken en dat de productie sluitend is”, legt Juan Vivas, hoofd Inkomende Onderdelen, uit.

De compositie: wanneer het voertuig het persatelier verlaat wordt het koetswerk geassembleerd in het koetswerkatelier. Er wordt ook een chip toegevoegd. Die bevat het DNA van de wagen met informatie over het model, de uitrusting en alle onderdelen waaruit de wagen bestaat. Vanaf dat moment krijgen alle componenten een volgorde opdat ze just in time zullen binnenkomen.

Vlekkeloos ritme: de assemblage gaat verder in de verf- en assembleerateliers waar de wagen meer dan 2 km aflegt in verschillende niveaus. De onderdelen komen exact op het moment toe waarop ze nodig zijn in de afdeling waar ze moeten worden bevestigd of in de wagen geplaatst. Zo kunnen ze consecutief in elkaar worden gezet. Bijvoorbeeld eerst een rode Leon FR met het stuur aan de rechterkant gevolgd door een blauwe Leon ST met het stuur aan de linkerkant uitgerust met een zonnedak. “Een van de dingen die de bezoekers van de fabriek heel verrassend vinden is dat we geen reeksen van dezelfde wagen produceren, maar dat elke wagen verschilt van die ervoor en die erna. Door het just in time-systeem en onze flexibiliteit kunnen we ons te allen tijde aanpassen aan de wensen van de klant”, licht Juan toe.

De bewegingen: om de assemblage van alle onderdelen te vergemakkelijken worden de deuren van het koetswerk gescheiden en volgen ze gedurende 1,4 km een apart opgezet spoor. Geleidelijk aan beginnen de wagens vorm te krijgen: 2 km bedrading, het dashboard, stuurwiel, de versnellingspook, motor ... 6.000 onderdelen gaan er in elke wagen wat resulteert in meer dan 16 miljoen onderdelen voor alle wagens die er worden gemaakt.

De uitvoerders: 6.600 medewerkers hebben als opdracht ervoor te zorgen dat de wagens probleemloos en perfect synchroon de assemblagelijn volgen. Deze opgeleide arbeiders voeren hun werk met zo’n vaardigheid uit die in toenemende mate ergonomisch en doeltreffend is. “De arbeiders werken niet altijd aan hetzelfde werkstation. Elke twee uur wisselen ze, zodat ze niet continu dezelfde bewegingen herhalen. Bovendien wordt hun werk bestudeerd door het Biomechanische Lab van SEAT om het ergonomischer te maken en dus gemakkelijker”, zegt Luis Ródenas, supervisor van assembleeratelier 10.

De compositie van de choreografie

  • 7 uur in de assemblageateliers
  • 6.600 medewerkers die wagens bouwen in Martorell
  • 2.000 fabrieksrobots
  • 6.000 onderdelen per auto
  • 4.600 km dagelijks afgelegde afstand op de assembleerlijn door alle wagens samen
  • 2.300 wagens die dagelijks van de band rollen in de fabriek van Martorell
Contacteer ons
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2018 liet SEAT een nettowinst van 294 miljoen euro optekenen, verkocht het 517.600 auto’s en haalde het een recordomzet van bijna 10 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en, binnenkort, de Mii electric in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy