De nieuwe SUV van SEAT zal Alboran, Aranda, Avila of Tarraco gedoopt worden.

Alboran, Aranda, Avila of Tarraco. Een van deze vier Spaanse plaatsnamen wordt de naam van de nieuwe SUV van SEAT, die vanaf 2018 te koop zal zijn. SEAT-voorzitter Luca de Meo kondigde dit nieuws vandaag aan tijdens zijn toespraak op het autosalon van Frankfurt, dat vandaag zijn deuren opende voor de pers.

Vanaf vandaag tot 25 september aanstaande kan iedereen die voor zijn favoriete kandidaat wil stemmen, zijn keuze maken via de webpagina's seat.com/seekingname en seat.es/buscanombre. De plaatsnaam die de meeste stemmen krijgt, wint.

De vier overgebleven namen haalden de op een na laatste fase van het initiatief om de grote SUV van SEAT, de derde na de Ateca en de Arona, een naam te geven. In deze fase moest het merk verschillende focusgroepen organiseren in zijn belangrijkste markten en tests uitvoeren in de landen waar het bedrijf actief is, om de vier finalisten te kiezen uit de negen eerder genomineerde namen.

Tijdens zijn presentatie op het autosalon van Frankfurt sprak SEAT-voorzitter Luca de Meo over de vier genomineerde namen en de uitstekende respons die het initiatief kreeg. Hij wees erop dat “Albora, Aranda, Avila en Tarraco voldoen aan alle noodzakelijke vereisten om weer een van de symbolen van SEAT te worden. Het project was een duidelijk succes, en we willen nogmaals de meer dan 133.000 fans in 106 landen bedanken die aan het initiatief hebben meegewerkt. Nu blijft alleen nog de slotfase over, en we nodigen iedereen uit om te stemmen.”

 

De vier finalisten

Alboran: de Zee van Alborán is het meest westelijke deel van de Middellandse Zee. Ze is een belangrijke motor van de waterkringloop van de westelijke Middellandse Zee. Je vindt er de grootste soortenrijkdom in de Europese zeeën.

Aranda: een stad met meer dan 32.000 inwoners in de provincie Burgos, gelegen in de regio Castilië en León. Het is de hoofdstad van de comarca Ribera del Duero, die bekend is voor zijn wijnproductie.

Avila: een stad in de regio Castilië en León. Ze ligt op 1.131 meter boven de zeespiegel en is daarmee de hoogste provinciehoofdstad in Spanje. De muur die de oude binnenstad omwalt, is een symbool van de stad.

Tarraco: dit is de naam van een van de belangrijkste vroegere Romeinse steden van Hispania. Vandaag is ze bekend als Tarragona. Haar archeologische resten werden in 2000 uitgeroepen tot werelderfgoed van de UNESCO.

Het initiatief #SEATseekingName, dat op 1 juni jongstleden van start ging, ontving in totaal 133.332 voorstellen van SEAT-liefhebbers uit 106 landen, die 10.130 verschillende Spaanse plaatsnamen voordroegen volgens de richtlijnen die het merk had bepaald. De selectie werd voortgezet volgens een streng proces, waarbij rekening gehouden werd met taalkundige en wettelijke criteria. Bovendien moest ervoor gezorgd worden dat de namen overeenstemden met de waarden van het merk en de productkenmerken van de nieuwe SUV van SEAT. 

Na de selectie van de finalisten zal de naam van de nieuwe SUV van SEAT bekendgemaakt worden vóór 15 oktober aanstaande. Voor het eerst in de geschiedenis van het merk zal de naam van een van zijn modellen door het publiek gekozen worden. Deze naam zal het lijstje aanvullen van de 13 andere Spaanse steden die sinds 1982 (met de Ronda) hun naam aan modellen van SEAT gegeven hebben.

De nieuwe Arona, de CUPRA R en Amazon Alexa, blikvangers van SEAT op het autosalon van Frankfurt

In het kader van het autosalon van Frankfurt heeft SEAT vandaag ook aangekondigd dat het als eerste Europese automerk de interactieve spraakdienst Amazon Alexa, die ontwikkeld werd door de Amerikaanse e-commercereus Amazon, in zijn voertuigen zal integreren. De spraakgestuurde interactieve dienst zal aan het einde van dit jaar verkrijgbaar zijn in de Leon en de Ateca, maar in 2018 ook in de Ibiza, de Arona en de grote SUV.

Als wereldpremière stelde SEAT in Frankfurt ook de nieuwe crossover van het merk, de SEAT Arona, voor. Daarnaast werden nog twee grote blikvangers in de kijker gezet: de exclusieve Leon CUPRA R, een 'limited edition' van de krachtigste auto van het merk, waarvan maar 799 exemplaren op de markt zullen komen wanneer hij eind 2017 verkrijgbaar wordt; en de nieuwe Ibiza 1.0 TGI, de met CNG aangedreven versie van de bestseller van SEAT.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2018 liet SEAT een nettowinst van 294 miljoen euro optekenen, verkocht het 517.600 auto’s en haalde het een recordomzet van bijna 10 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en, binnenkort, de Mii electric in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy