De nieuwe SEAT Ibiza wint de Red Dot Award voor Product Design 2017

De nieuwe SEAT Ibiza wint de Red Dot Award voor Product Design 2017

SEAT Ibiza: bekroond design

De nieuwe Ibiza biedt hoogstwaarschijnlijk het beste design dat SEAT ooit heeft gecreëerd in het A0-segment. De uitdaging om dertig jaar geschiedenis en het belang van dit model voor het Spaanse merk eer toe te brengen werd met glans gerealiseerd. De nieuwe Ibiza heeft immers niet alleen de drie voor SEAT kenmerkende lijnen, maar ook elementen die het design naar een hoger niveau tillen en een grote stap voorwaarts betekenen in de expressie van het merkdesign. Een onmiskenbaar bewijs daarvan is de Red Dot Award: Product Design 2017, waarmee de nieuwe SEAT Ibiza net bekroond werd.

De Red Dot Award is sinds 1954 een van de meest prestigieuze designonderscheidingen wereldwijd en geeft internationale erkenning aan kwaliteit en innovatie. De categorie Product Design is bovendien de belangrijkste van allemaal. De Red Dot Award: Product Design-jury bestaat uit 40 specialisten van overal ter wereld; ze mogen geen deel uitmaken van enige industriële productieonderneming en mogen niet deelnemen aan de stemming voor producten waarbij ze zelf betrokken zijn. Op die manier worden belangenconflicten vermeden en zijn maximale onpartijdigheid en neutraliteit gegarandeerd.

De nieuwe SEAT Ibiza schittert in het bijzonder met zijn dynamische karakter en rijkwaliteiten, zijn indrukwekkende stabiliteit en betrouwbaarheid op de weg, zijn enorme verbetering op het vlak van interieurkwaliteit, zijn buitengewoon veilige en eenvoudig te gebruiken technologie, zijn hogere comfort... allemaal elementen die dankzij zijn boeiende design al bij de eerste aanblik tot uiting komen.

“Met de Ibiza bereikt de nieuwe SEAT-designtaal die we in 2012 lanceerden een hoogtepunt en komt ze tot volwassenheid”, vertelt SEAT-designdirecteur Alejandro Mesonero-Romanos.

De nieuwe SEAT Ibiza is meteen als echte SEAT herkenbaar aan zijn driehoekige full-ledkoplampen en de typische signatuur van de dagrijlichten, maar ook aan het prominent aanwezige logo in het radiatorrooster, visueel versterkt door de twee karakterlijnen op de motorkap en de smalle uitsparing in de chroomlijst. Het X-vormige ontwerp creëert een grote dynamiek en een ongelooflijke visuele stabiliteit.

De korte overhangen, de positie van de vier wielen dicht bij de hoeken van de auto, de lange wielbasis, de vensterlijn die niet alleen het sportieve, solide en dynamische karakter maar ook de grootte en breedte van de auto beklemtoont... teveel om op te noemen. “We gaven de auto prachtige proporties en legden de focus op volumes en oppervlakken om een indrukwekkend driedimensionaal effect te creëren dat zelfs de meest kritische toeschouwer weet te overtuigen”, voegt Alejandro Mesonero-Romanos eraan toe. Het koetswerk van de nieuwe SEAT Ibiza is enerzijds een voorbeeld van perfecte verhoudingen, een sterk karakter en een pittige look, en anderzijds biedt het een frisse en jonge uitstraling met maturiteit en evenwicht.

“De plastische vormgeving en expressieve verschijning komen tot uiting in alle details van het exterieur- en interieurdesign”, aldus Mesonero-Romanos. Het koetswerk schittert door de vakkundige combinatie van scherpe lijnen en zachte vlakken. De dubbele zijdelingse blisters, typisch voor het SEAT-design, creëren extra diepte, terwijl achteraan de lichtblokken doorlopen tot op de flanken en samen met de achterste blisters een uniek design en uitstekende aerodynamische prestaties opleveren. De krachtige en heldere lijnen van de koffer en de bumper versterken de indruk van breedte en resulteren in een brede, massieve look. De reflectoren achteraan brengen de auto visueel dichter bij de grond. De verschillende uitrustingsniveaus onderscheiden zich in de details: zo krijgt de FR extra karakter dankzij de schijnbaar dubbele uitlaat aan weerskanten van de achterbumper, terwijl chroomelementen het geavanceerde en verfijnde karakter van de Ibiza XCellence beklemtonen.

Het interieur biedt perfecte verhoudingen en een verbeterd gevoel van ruimte en comfort. Een nauwgezette materiaalselectie zorgt voor een elegante en hoogwaardige uitstraling, de precieze en technische lijnen zorgen voor spanning en lichtheid, het resultaat oogt jong en dynamisch. Horizontale lijnen domineren het interieur, terwijl de intelligente lay-out van de verschillende functionele elementen de ergonomie en veiligheid ten goede komt. Alle instrumenten en bedieningselementen zijn zo hoog mogelijk rond de bestuurder gegroepeerd, zodat die de aandacht steeds op de weg kan houden.

De hoog geplaatste schakelpook maakt het bijvoorbeeld mogelijk om eenvoudig en vlot te schakelen. Een extreme aandacht voor de details zorgt dat de Ibiza bijzonder dicht aanleunt bij modellen uit het hogere segment. Het aanbod omvat talrijke personaliseringsmogelijkheden, zoals ledsfeerverlichting en geavanceerde technologische oplossingen, waaronder een 8”-touchscreen of het Full Link-systeem voor maximale connectiviteit. Een Air Care-filter beschermt de inzittenden tegen allerlei allergenen en creëert een zuivere omgeving, ongeacht de omstandigheden.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy