De nieuwe SEAT Arona: modern en stedelijk karakter

SEAT zet SUV-offensief voort

De nieuwe SEAT Arona is er! De nieuwste creatie van SEAT werd voor het eerst aan de wereld getoond tijdens een media-evenement in Barcelona in aanwezigheid van 250 internationale journalisten. In september maakt de nieuwe SEAT Arona zijn publieke debuut op het internationale autosalon van Frankfurt.

De nieuwe SEAT Arona is na de opgewaardeerde Leon en de nieuwe Ibiza de derde nieuwe release van het Spaanse merk in 2017. Dit is nog een toevoeging aan het SEAT-gamma in zijn grootste productoffensief ooit, waartoe ook de Ateca behoort en de grote SUV die in 2018 zal uitkomen. De nieuwe SEAT Arona past netjes in het SUV-gamma als het jongere broertje in de familie en combineert op een opmerkelijke en slimme manier de voordelen van zijn compacte afmetingen in de stad met zijn crossover-elementen op het platteland. De SEAT Arona is zowel elegant, ruim, praktisch en comfortabel tijdens de traditionele werkweek als avontuurlijk, robuust, sportief en efficiënt in het weekend. Dit alles in combinatie met toegepaste veiligheids- en connectiviteitstechnologie, die normaal alleen bekend is uit de hogere marktsegmenten, en het ongetwijfeld aantrekkelijke en kenmerkende design van SEAT. Om nog maar te zwijgen over de grote hoeveelheid aanpassingsmogelijkheden of de dynamiek van zijn sport-DNA en de finesse van het Spaanse merk. De Arona, die exclusief wordt vervaardigd in Martorell – de fabriek met het grootste productievolume in Spanje – zal het merk versterken en de verkoopaantallen doen toenemen en zo een belangrijke rol spelen voor SEAT.

“Wij bij SEAT zijn erg hardnekkig. Met ons grootste productoffensief ooit zal SEAT – tegen de tijd dat de grote SUV op de markt komt – tweeënhalf jaar lang iedere zes maanden gemiddeld één nieuwe wagen gelanceerd hebben. SEAT heeft in totaal 900 miljoen euro aan investeringen en R&D-uitgaven aan de Ibiza en de Arona gespendeerd. Deze investeringen maken deel uit van de totale investering van 3,3 miljard euro in de periode van 2015 tot 2019”, zegt Luca de Meo, voorzitter van SEAT. “De commerciële lancering van de nieuwe Ibiza vindt deze maand plaats, terwijl de Arona op het autosalon van Frankfurt zal worden voorgesteld.”

De nieuwe SEAT Arona is het eerste model van SEAT in het A0 compacte crossover-segment dat sinds 2015 verviervoudigd is. 

In plaats van zich te beperken tot een specifieke categorie, is de Arona een voorbeeld van veelzijdigheid. Dankzij zijn compacte grootte en het gevoel van veiligheid en controle die de hoge rijpositie en het moderne design bieden, is hij perfect voor alledaagse stadsritten. Al schrikt hij er evenmin voor terug om zich van zijn plezierige en avontuurlijke kant te tonen. Met de toegevoegde waarde van zijn gedurfde crossover-look is de Arona veel meer dan zomaar een wagen.

De nieuwe SEAT Arona is ontworpen voor bestuurders die op zoek zijn naar een gevoel van opwinding, aanzien en functionaliteit. Mensen die weten dat leeftijd slechts een getal  is en geen levensopvatting. Dit is een auto die bij hun levensstijl past, zowel in de stad als op het platteland functioneert, rijk is aan technologie en comfortabel, ruim, veilig, dynamisch, aanpasbaar en universeel is. Het is een auto die het in- en uitstappen vergemakkelijkt. En alsof dat nog niet genoeg is, kun je er zonder moeite eenvoudig je bagage in kwijt.

Altijd klaar voor avontuur

Wat passieve veiligheid betreft, presteert de nieuwe SEAT Arona op het hoogste niveau in een omgeving die tegenwoordig veel veeleisender is. “We zijn er zeker van dat de nieuwe SEAT Arona op het gebied van dynamisch rijgedrag, comfort, veiligheid en de allernieuwste technologie het perfecte antwoord is op de huidige eisen van onze klanten.  Opnieuw vestigen we een nieuwe standaard in het segment”, zegt Dr. Matthias Rabe, uitvoerend vicevoorzitter voor onderzoek en ontwikkeling.

De nieuwe SEAT Arona beschikt over alle rijbijstands- en infotainmentsystemen die van andere SEAT-modellen gekend zijn, zoals Front Assist, adaptieve snelheidsregelaar met Stop&Go en DSG-versnellingsbak, Hill Hold Control, vermoeidheidsherkenning, regen- en koplampsensoren, anti-multicrashremfunctie, Keyless Entry ontgrendelings- en startsysteem, een nauwkeurige en hoogwaardige achteruitrijcamera, een premium 8-duims aanraakscherm met zwarte panelen en een draadloze lader met gsm-signaalversterker. De Arona biedt ook een optionele Rear Traffic Alert, Blind Spot Detection en het Park Assistance System dat zowel bij parallel- als dwarsparkeren werkt.

Afmetingen

De SEAT Arona is 4.318 mm lang, 79 mm langer dan de nieuwe Ibiza. Het echte verschil zit hem echter in de hoogte, aangezien de Arona 99 mm hoger is. Als gevolg hiervan biedt de nieuwe SEAT Arona niet alleen een hogere bodemvrijheid voor offroad avonturen, maar ook meer hoofdruimte voor- en achterin en vooral een grotere koffer met een capaciteit van 400 liter. Een ander belangrijk kenmerk is het 52 mm hogere zitvlak van de bestuurderszetel dat twee voordelen heeft: ten eerste een hogere rijpositie voor een beter zicht op het verkeer; en ten tweede wordt in- en uitstappen makkelijker. Ook de passagierszetels zijn 62 mm hoger. Voorin is de hoofdruimte 37 mm hoger en achterin 33 mm. De ophanging stijgt 15 mm en de voorruit is iets verticaler dan in de Ibiza om voor een ruimer interieur te zorgen.

MQB A0-platform

Dé sleutel voor de grote verbetering op het vlak van ruimtelijkheid en dynamisch rijgedrag is de nieuwste technologie van de Volkswagen-groep, het MQB-platform (Modularer Querbaukasten). Het MQB A0-platform zorgt voor een hogere productieflexibiliteit, een robuustere uitvoering en verscheidene modellen met verschillende koetswerktypes binnen hetzelfde segment. Ook zijn binnen hetzelfde basisplatform verschillende wielbasisconfiguraties mogelijk. SEAT's investeringen en R&D-uitgaven in de afgelopen jaren werden gedeeltelijk besteed aan de aanpassing van Lijn 1 in de Martorell-fabriek aan het nieuwe MQB A0-platform, waardoor SEAT als eerste binnen de Volkswagen-groep deze technologie kan gebruiken.

Volledig geconnecteerd en met een unieke stijl

Wat connectiviteit betreft, beschikt de Arona over Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink. Op het vlak van geluid is de nieuwe SEAT Arona dan weer uitgerust met de optionele BeatsAudio met 6 hoogwaardige luidsprekers, een 300 W 8-kanaalsversterker en een subwoofer in de koffer.

Net zoals de Leon, Ateca en Ibiza biedt de nieuwe SEAT Arona Reference-, Style-, FR- en Xcellence-versies. Ook de tweekleurige (rood en wit) ledinterieurverlichting en klimaatregeling met twee zones en een Air Care-filter zijn voor de Arona beschikbaar, terwijl de driehoekige koplampen met hun aantrekkelijke kleur en uitstekende helderheid de nieuwe Arona meteen herkenbaar maken. Aan de achterkant verschaffen de lichtblokken (ook led) extra visuele breedte dankzij hun dubbele achterlichten. De FR-versie bevat een dubbele ophanging en de SEAT Drive Profile met vier modi: Normal, Sport, Eco en Individual Om het proces om de nieuwe SEAT Arona uit te rusten te vereenvoudigen worden de optionele uitrustingen in pakketten gegroepeerd.

Veelzijdigheid zonder enig compromis

De Arona biedt de sensaties die de bestuurders ooit in de driedeursversie zochten in combinatie met het ruimtevoordeel dat door het koetswerk van een gezinsauto wordt aangeboden en de verbeterde capaciteit die door zijn hogere frame wordt mogelijk gemaakt. De Arona deelt ook functies met de Ateca. Hij is immers diens jongere broertje binnen het SUV-assortiment, terwijl we op de komst van het grootste familielid wachten: de grote SUV die voor 2018 gepland staat. De robuuste voorkant van de Arona volgt dezelfde structuur als die van de Ateca, met een driedimensionale look die meer uitgesproken is zonder agressief te zijn. Bovendien zorgt ook de nummerplaat op de kofferklep voor een robuuster bumperdesign en een visuele verhoging van de auto.

SEAT-designdirecteur Alejandro Mesonero zegt: “We wilden de nieuwe SEAT Arona het unieke gevoel van een crossover geven, een stevige auto voor het dagelijks leven, voor de stedelijke jungle. Daarom is hij zo sterk beschermd in de bumpers, de wielkasten en de donkergekleurde rubberen zijlijsten evenals de dakdrager en de aluminiumachtige bescherming onderaan de bumpers.” Dit alles doet hem sterker en groter ogen. Ook de wielen met een diameter van 665 mm helpen de auto hoger te maken.

De nieuwe SEAT Arona is erg expressief. Naast de dakdrager doen ook de dakelementen aan de esthetiek van terreinwagens denken. Hij heeft veel aspecten gemeen met de nieuwe designtaal die in de recente SEAT-auto’s terug te vinden is. Deze auto heeft ongetwijfeld een eigen persoonlijkheid. Dat wordt duidelijk in zijn interieur, dat niet alleen opvalt door zijn horizontale proporties die de afmetingen van de auto benadrukken en vergroten en zo voor een nog groter gevoel van ruimte binnenin zorgen, maar ook door zijn verhoogde verfijning. Er werd speciale aandacht besteed aan de details om de aan de nieuwe SEAT Arona gemaakte verbeteringen op het vlak van waargenomen kwaliteit te onderstrepen.

Ook het High Console Concept doet de console meer opvallen, wat de veiligheid en ergonomie ten goede komt, aangezien ieder element zo gepositioneerd is dat de bestuurder nauwelijks zijn ogen van de weg moet halen tijdens het rijden. Vooral de bestuurderszetel heeft aandacht gekregen, aangezien alle instrumenten naar de bestuurder gericht zijn. Alles bevindt zich binnen handbereik, wat voor eenvoudige aanpassingen en een verhoogde veiligheid zorgt. De zetels zijn comfortabeler en zorgen voor een groter beschermingsgevoel terwijl ze de inzittenden veiliger op hun plaats houden. De stoffen, tinten en kleuren zijn exclusief voor de nieuwe SEAT Arona waarvan de interieurkleuren en -afwerkingen verschillende aanpassingsmogelijkheden bieden. Zo is de console bijvoorbeeld in dezelfde kleur als het instrumentenbord afgewerkt.

In dit opzicht is de mogelijkheid om de Arona aan te passen erg belangrijk. Er is een trend bij klanten die vragen om hun voertuig zelf te individualiseren. Op het vlak van kleur is de Arona in tweeën verdeeld: het onderste deel van het koetswerk enerzijds; en het dak en de A- en C-stijlen anderzijds. Aan het kleurenpalet voor het koetswerk werd de kleur Eclipse Orange toegevoegd. Het dak kan zowel in het grijs, zwart, oranje of in dezelfde kleur als het koetswerk worden geleverd. Er zijn 68 mogelijke kleurencombinaties. Op de C-stijlen is de in het plaatmetaal gegraveerde X-tekening prominent aanwezig om de crossover-look van de Arona te benadrukken. Terwijl elk model in de SEAT-serie een dynamisch, veelzijdig, technologisch en sportief karakter heeft, behoudt de Arona al deze eigenschappen, maar heeft hij een ruimer interieur en een breder scala aan toepassingsmogelijkheden.

De perfecte metgezel

Tegenwoordig ligt sterkte in efficiëntie en betrouwbaarheid. Alle beschikbare motoren in de nieuwe SEAT Arona hebben een directe inspuiting en een turbocompressor en zijn voorzien van een automatisch stop-startsysteem. Er is keuze uit drie verschillende benzinemotoren met allen een motorblok in aluminium. De eerste is de 3-cilinder 95 pk 1.0 TSI-motor die gekoppeld is aan een manuele 5-versnellingsbak. Vervolgens hebben we dezelfde motor, maar in een 115 pk-versie die met een manuele zesversnellingsbak of de DSG-zevenversnellingsbak met dubbele koppeling geleverd wordt. De derde is de nieuwe viercilinder 150 pk TSI-motor met actieve cilinderuitschakeling, die exclusief is voor de FR-versie en verbonden is met een manuele zesversnellingsbak. Wat de dieselopties betreft is de efficiënte en betrouwbare 1.6 TDI met 95 en 115 pk beschikbaar. De 95 pk-versie kan aan een manuele vijfversnellingsbak of aan de DSG-zevenversnellingsbak worden gekoppeld en de 115 pk-versie aan een zesversnellingsbak. Tot slot zal midden 2018 de 90 pk 1.0 TSI-motor, aangedreven door gecomprimeerd aardgas (CNG) zijn weg naar het Arona-gamma vinden. Daarmee is SEAT de eerste constructeur die in deze klasse van compacte crossovers een motor van dit type aanbiedt. Voor bepaalde overzeese markten zal ook een 110 pk 1.6 MPI-motor met een handmatige en automatische versnellingsbak worden aangeboden.

De verkoop van SEAT stijgt gestaag. Tussen januari en mei leverde SEAT wereldwijd 201.300 voertuigen, een stijging van 13,9 % ten opzichte van dezelfde periode in 2016. In het eerste kwartaal van dit jaar steeg de omzet van SEAT met 20,2 %, goed voor een record van 2.487 miljard euro. Vorig jaar behaalde de onderneming haar grootste bedrijfswinst in haar bestaansgeschiedenis. In de eerste drie maanden van 2017 bedroeg het bedrijfsresultaat van SEAT 56 miljoen euro, 4,1 % meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.seat.be.


D'Ieteren Group

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.
Meer informatie over de Groep D'Ieteren.


D'Ieteren

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan.

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV. Alle rechten voorbehouden. Wettelijke bepalingen