De nieuwe Leon ST CUPRA

De nieuwe Leon ST CUPRA

De perfecte sportwagen voor iedere dag: de nieuwe SEAT Leon ST CUPRA

Vrijdag 6 februari 2015 —  

- SEAT combineert prestaties en functionaliteit op geheel eigen wijze

- Keuze tussen twee vermogensversies: 195 kW (265 pk) en 206 kW (280 pk)

- Precies rijplezier dankzij sperdifferentieel, progressieve stuurinrichting en adaptieve onderstelregeling DCC

- Exclusieve uitrusting, talrijke personaliseringsmogelijkheden

SEAT stelt de perfecte wagen voor om tegelijk te genieten van het dagelijkse leven en van topprestaties: de nieuwe SEAT Leon ST CUPRA combineert op unieke wijze een immens prestatiepotentieel met stijl en praktische bruikbaarheid. De Leon ST CUPRA 280 beschikt over een laadvolume van 1.470 l maar accelereert tegelijk van 0 tot 100 km/u in slechts 6,0 s – zo snel kan veelzijdigheid zijn. Een verbluffend design, specifieke uitrustingselementen en een uitstekende kwaliteit maken van de SEAT Leon ST CUPRA een wel heel bijzondere wagen. Zoals typisch voor SEAT onderscheidt hij zich uiteraard ook met zijn uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.

 

In de Europese gespecialiseerde pers kwam de CUPRA consequent als winnaar uit verschillende tests. Zijn design en weggedrag worden alom geprezen. De nieuwe Leon ST CUPRA voegt daaraan nog een extra dimensie toe, de ruimte van een break. Voor werk en gezin, voor sport en vrije tijd, door zijn veelzijdige karakter is de Leon ST CUPRA de perfecte sportwagen voor iedere dag.

 

"De nieuwe SEAT Leon ST CUPRA vult ons gamma sportieve modellen perfect aan. De CUPRA is een ultraperformante wagen die zijn expressieve dynamiek combineert met ontspannen comfort op lange ritten en een overtuigend kwaliteitsniveau", verklaart Jürgen Stackmann, voorzitter van de raad van bestuur van SEAT S.A. "De Leon ST CUPRA illustreert als geen ander de typische waarden van ons merk. Wij zijn bijzonder trots op de technische expertise en de kwaliteit waarvoor hij symbool staat."

 

Achter het enorme prestatiepotentieel schuilt een waaier aan hightechoplossingen. De voornaamste is de nieuw ontwikkelde 2.0 TSI-motor met dubbele injectie en variabele klepsturing. Afhankelijk van de versie levert hij 195 kW (265 pk) of 206 kW (280 pk). De adaptieve onderstelregeling DCC, het sperdifferentieel op de voortrein, de progressieve stuurinrichting, het CUPRA Drive Profile of de standaard 'full led'-koplampen zijn nog meer voorbeelden van ultramoderne technologie.

 

"De nieuwe Leon ST CUPRA is een rasechte SEAT: emoties en prestaties, design en dynamiek zorgen kilometer na kilometer voor rijplezier. Ultramoderne technologie komt tot uiting in uiterste precisie, maar ook in zijn overtuigende energetische efficiëntie", beklemtoont dr. Matthias Rabe, directeur onderzoek en ontwikkeling. "We hebben veel aandacht besteed aan alle details, om te garanderen dat ook de breakversie van de Leon CUPRA evenveel rijplezier en dezelfde rijdynamiek biedt, met bovendien een flinke dosis extra praktisch gebruiksgemak."

 

De eerste CUPRA-generatie verscheen in 1996 op de weg met de Ibiza CUPRA, sindsdien groeiden de CUPRA-modellen uit tot de iconen van het merk. Met de lancering van de nieuwe modelgeneratie werd de Leon CUPRA voor het eerst ook als driedeurs aangeboden, nu komt daar ook de break ST bij.

 

Aandrijving – topprestaties standaard

 

CUPRA staat voor vermogen, prestaties, rijdynamiek, en de nieuwe SEAT Leon ST CUPRA maakt die belofte helemaal waar. De Leon CUPRA ST 280, het topmodel in de reeks, spurt in combinatie met de optionele DSG-versnellingsbak in slechts 6,0 s vanuit stilstand naar 100 km/u, de handgeschakelde versie doet er 6,1 s over. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, een formaliteit. Het maximumkoppel van 350 Nm, beschikbaar over een breed bereik van 1.700 tot 5.600 t/min., garandeert krachtige acceleraties in alle omstandigheden. De Leon ST CUPRA met 195 kW (265 pk) en een maximumkoppel van eveneens 350 Nm is nauwelijks een fractie langzamer: in dit geval bedraagt de acceleratietijd van 0 tot 100 km/u met manuele versnellingsbak 6,2 s en 6,1 s met de DSG.

 

Ondanks dat potentieel is de nieuwe Leon ST CUPRA verrassend zuinig. Zo bedraagt het normverbruik van beide vermogensvarianten nauwelijks 6,6 l/100 km met DSG en 6,7 l/100 km met manuele versnellingsbak. Dat resulteert in een CO2-uitstoot van respectievelijk 154 en 157 g/km.

 

Hoogtechnologische motorcomponenten

 

Als een echte sportmotor reageert de 2.0 TSI spontaan op iedere beweging van het gaspedaal en klimt hij gretig in de toeren, begeleid door een volle en krachtige sound, die door een geluidsactuator wordt versterkt en gemoduleerd. De nieuw ontwikkelde krachtbron met een bijzonder snel aanslaande turbo is een waar hightechpakket met innoverende kenmerken: Het systeem van dubbele injectie zorgt ervoor dat de directe benzine-inspuiting bij deellast wordt aangevuld door een (indirecte) injectie in het inlaatspruitstuk. Het optimale samenspel van beide injecties verlaagt het verbruik en de uitstoot. De cilinders worden steeds optimaal gevuld: de nokkenassen zijn verstelbaar, aan uitlaatzijde regelt het 'valve lift'-systeem ook de kleplichting. Het uitlaatspruitstuk is in de cilinderkop geïntegreerd en wordt mee geregeld door het intelligente thermomanagement. Een nieuwsoortige coating van de aluminium zuigers en de lagers minimaliseert de wrijving. Het stop-startsysteem en de recuperatie van remenergie ronden het pakket efficiëntiemaatregelen van de CUPRA af.

 

Hightech onderstel voor precisie en dynamiek

 

CUPRA staat van oudsher voor uitstekende dynamiek, precieze handling en opwindende sportiviteit. De nieuwe Leon ST CUPRA legt ook op dat vlak de lat gevoelig hoger, en wel in alle opzichten. Dankzij standaard technologieën zoals de adaptieve onderstelregeling DCC (Dynamic Chassis Control), het sperdifferentieel tussen de voorwielen en de progressieve stuurinrichting zet de nieuwe Leon ST CUPRA op circuit aanzienlijk snellere rondetijden neer dan zijn reeds zeer goede voorganger. Tegelijk is hij merkbaar meer ontspannen te rijden en verrast hij ook op lange ritten met een uitmuntend comfort. Het specifieke CUPRA-remsysteem, herkenbaar aan de rood gelakte remzadels, zorgt voor betrouwbare remprestaties.

 

Het prestatiepotentieel van de Leon ST CUPRA kan nog verder verhoogd worden met een sportpack, dat grotere Brembo-remklauwen, specifieke velgen en speciale banden omvat.

 

Dynamic Chassis Control DCC

 

Doorslaggevende elementen voor de rijdynamiek van een wagen zijn een gering gewicht en een stijve structuur. De consequente lichtgewichtconstructie van de nieuwe Leon-familie blijft ook bij de ST CUPRA niet onopgemerkt. De speciaal voor de CUPRA geperfectioneerde adaptieve onderstelregeling DCC werkt in de nieuwste generatie nog gevoeliger en sneller en past de karakteristiek van het onderstel in milliseconden aan de omstandigheden aan. En aan de wensen van de bestuurder: via het CUPRA Drive Pofile kan het rijgedrag verregaand gepersonaliseerd worden.

 

Sperdifferentieel tussen de voorwielen

 

Het nieuwe sperdifferentieel tussen de voorwielen verbetert de trekkracht en de rijdynamiek van de voorwielaangedreven Leon ST CUPRA gevoelig. Het systeem maakt gebruik van lamellenpakketten die hydraulisch bediend en elektronisch gestuurd worden. Het maximale sperkoppel bedraagt 1.600 Nm, in extreme situaties kan de volledige aandrijfkracht naar één wiel gestuurd worden. Het sperdifferentieel is in alle rijdynamieksystemen, zoals het ESP of het EDS, geïntegreerd. Het zorgt niet alleen voor een betere tractie, maar elimineert ook de koppeleffecten op het stuurgedrag. Door zijn fijngevoelige regeling heeft het overigens geen negatieve invloed op het stuurgevoel.

 

Progressieve stuurinrichting

 

De eveneens standaard progressieve stuurinrichting verbetert de pittige handling van de nieuwe Leon ST CUPRA. De bestuurder ervaart een precies en ontspannen stuurgevoel, maar heeft, vooral bij het parkeren of manoeuvreren aan lage snelheid, minder stuuromwentelingen nodig. De stuurinrichting van de nieuwe Leon ST CUPRA werkt immers met een progressieve overbrengingsverhouding dankzij de variabele vertanding van de tandheugel.

 

Het elektronische stabiliteitsprogramma ESP werd specifiek voor de CUPRA verder ontwikkeld en maakt een zeer sportieve rijstijl in alle veiligheid mogelijk. Bij extreme situaties, bijvoorbeeld op circuit, kan het echter ook in twee stappen uitgeschakeld worden. De eerste stap schakelt de tractiecontrole uit en brengt het ESP in 'Sport'-modus, die grotere gierhoeken mogelijk maakt. De tweede stap schakelt het ESP volledig uit.

 

CUPRA Drive Profile

 

Met het CUPRA Drive Profile kan de karakteristiek van de nieuwe Leon ST CUPRA over een breed bereik aan de persoonlijke voorkeuren van de bestuurder worden aangepast. Behalve aan de Comfort- en Sport-modus besteedden de ingenieurs in Martorell bijzondere aandacht aan de CUPRA-modus. Deze setting wordt gekenmerkt door een bijzonder gevoelige respons van het gaspedaal, de meest sportieve werking van de DSG-versnellingsbak en een geluidsactuator die de volle klank van de turbomotor bijkomend versterkt. Ook de adaptieve onderstelregeling DCC, de progressieve stuurinrichting en het sperdifferentieel tussen de voorwielen werken nu in hun sportiefste stand.

 

Krachtig design rijk aan emoties

 

Het emotierijke design is een van de grote troeven van de Leon. Voor de nieuwe CUPRA werd het consequent verder ontwikkeld. Het langgerekte silhouet van de ST past perfect bij de grote specifieke wielen. De nieuwe voorzijde met grote luchtinlaten en 'full led'-koplampen zorgt voor een krachtige uitstraling, net zoals de achterbumper met diffusorlook en twee geïntegreerde ovalen uitlaatpijpen. De lichtmetalen wielen hebben een exclusief design en beklemtonen net als de rood gelakte remzadels en de donker getinte zijruiten en achterruit het unieke karakter van de CUPRA.

 

Highlights in het interieur zijn het uniek vormgegeven CUPRA-sportstuur met schakelpeddels voor de optionele DSG-versnellingsbak en de top-sportzetels in zwart alcantara met witte stiksels. Naar keuze is ook een volledige lederbekleding in zwart beschikbaar, eveneens met witte naden. Als optie zijn ook kuipzetels met extreem goede zijdelingse steun leverbaar. De pedalen en drempellijsten zijn in aluminium afgewerkt.

 

De ST CUPRA 280 onderscheidt zich aan de buitenzijde door zijn unieke 19-duimsvelgen met titaniumafwerking, een 'Aerodynamic'-pack met een dakrandspoiler achteraan, CUPRA-opschriften op de remzadels en zwart gelakte buitenspiegelbehuizingen. Ook de decoratieve elementen in de cockpit zijn afgewerkt in glanzend zwart of in klassiek chroom.

 

Exclusieve en individuele uitrusting

 

De Leon ST CUPRA toont zijn positie als topmodel in het SEAT-gamma ook in zijn omvangrijke uitrusting. Tot de standaardelementen op technologisch vlak behoren de progressieve stuurinrichting, de adaptieve onderstelregeling, het sperdifferentieel vooraan, het CUPRA Drive Profile, het ultraperformante remsysteem en de 18-duimsvelgen (CUPRA ST 280: 19 duim).

 

Ook standaard zijn de 'full led'-koplampen en ledachterlichten. Behalve hun expressieve design hebben de ledkoplampen talrijke andere voordelen: ze verlichten de rijbaan met een kleurtemperatuur van 5.300 Kelvin, quasi gelijk aan die van daglicht, waardoor ze de ogen minder vermoeien. Op het vlak van efficiëntie schitteren de leds met een minimaal energieverbruik, het dimlicht verbruikt per eenheid slechts 20 watt.

 

De top-sportzetels in alcantara, het CUPRA-stuur of het Media System Plus met een groot aanraakkleurenscherm van 6,5 duim zijn standaard, bovenop de omvangrijke basisuitrusting die van de Leon FR werd overgenomen. Een bijzonder element in het interieur van de CUPRA is de sfeerverlichting. Leds in de deurpanelen beklemtonen de contouren van het interieurdesign en zorgen zo voor een extra hoogwaardige uitstraling. Tegelijk creëert de sfeerverlichting een aangenaam ruimtegevoel en zorgt ze ervoor dat de inzittenden ook in het donker makkelijk alles terugvinden. De kleur van de leds kan via het CUPRA Drive Profile aangepast worden: in de CUPRA-modus zijn ze rood, anders wit.

 

Dankzij de opties 'White Line', 'Black Line' en 'Orange Line' kan de Leon ST CUPRA nog verder gepersonaliseerd worden. In dat geval worden de omlijsting van het radiatorrooster, de buitenspiegelbehuizingen en bepaalde delen van de tweekleurige lichtmetalen velgen in wit, zwart of Cup Racer oranje gelakt.

 

Leon ST CUPRA 3/4 back
Leon ST CUPRA 3/5 front