De nieuwe CUPRA Ateca: de meest eigentijdse interpretatie van sportiviteit

De nieuwe CUPRA Ateca: de meest eigentijdse interpretatie van sportiviteit

Vrijdag 9 november 2018 —

CUPRA is de ultieme expressie van uniekheid, verfijning en prestaties en de CUPRA Ateca vat de merkwaarden perfect samen. Deze wagen is ontstaan uit de passie van ingenieurs en ontwerpers en werd ontwikkeld voor mensen die belang hechten aan een zuivere look.

De CUPRA Ateca is een SUV die de geboorte van een nieuw merk aankondigt en is het ideale lanceringsmodel voor het merk CUPRA, een uniek model in zijn segment en perfect afgestemd op de behoeften van zijn kopers.

De CUPRA Ateca getuigt van een opvallende koetswerklijn, een stijlvol interieur en toegankelijke prestaties, die hij dankt aan een krachtige technische toolkit die alle essentiële technologische ingrediënten verenigt om zijn doelstellingen te behalen, zonder de bestaansreden van de auto nodeloos complex of onduidelijk te maken.

“SUV’s winnen nog steeds massaal aan populariteit maar er is geen enkele auto zoals de CUPRA Ateca op de markt. Daarom zijn we er rotsvast van overtuigd dat hij een succes zal worden en de eerste fundamenten voor het merk zal leggen door de merkwaarden uniekheid, verfijning en prestaties perfect uit te dragen”, aldus Wayne Griffiths, Vicepresident Sales en Marketing. “Bovendien zijn we erg optimistisch over zijn potentieel om nieuwe klanten aan te trekken die een unieke wagen op de kruising tussen massa- en prestigemodellen zoeken."

Het kloppende hart en de ziel van de CUPRA Ateca is een van de meest hoogtechnologische motoren op de markt: de 2.0 TSI, een rechtstreeks ingespoten viercilinder-turbobenzinemotor die een opmerkelijk vermogen (300 pk) en koppel (400 Nm) levert. In combinatie met zijn soepelere, nauwkeurigere DSG 7-versnellingsbak en 4Drive-vierwielaandrijving ademt de CUPRA Ateca een en al zelfvertrouwen, cool en zelfzekerheid.

De opzwepende prestaties van de CUPRA Ateca worden bovendien in de verf gezet door zijn adembenemende koetswerkdesign. Vooraan kreeg het bovenste deel van het radiatorrooster een honingraatmotief met het nieuwe CUPRA-logo in het midden. Glanzend zwarte details zijn alomtegenwoordig en achteraan zitten vier uitlaatpijpen tegen de rand van de diffuser. Ook de exclusieve lichtmetalen negentienduimsvelgen met diamanteffect versterken de elegante look van de SUV.

Aandrijving
De essentie van elke CUPRA is zijn vermogen, prestaties en rijgemak. Om aan die vereisten te voldoen, schuilt onder de motorkap van de Ateca een van de meest geavanceerde viercilinder-benzinemotoren op de markt.

De 1.984 cm³ grote, rechtstreeks ingespoten turbomotor heeft een boring en slag van 82,5 respectievelijk 92,8 mm en haalt een compressieverhouding van 9,3:1. Daaruit puurt hij een indrukwekkend vermogen van 300 pk tussen 5.300 en 6.500 t/min en een monsterkoppel van 400 Nm tussen 2.000 en 5.200 t/min, genoeg om de CUPRA Ateca een topsnelheid van 247 km/u te geven.

Door die krachtige motor ook nog eens aan een laag gewicht te paren – hij zet nauwelijks 1.540 kilogram op de weegschaal – heeft de CUPRA Ateca genoeg aan 5,2 seconden voor de sprint van 0 naar 100 km/u.

Dat indrukwekkende acceleratiecijfer is mede te danken aan de integratie van de nieuw ontwikkelde DSG 7-versnellingsbak, die werd ontworpen om een sportiever rijgevoel aan snellere, soepelere en nauwkeurigere schakelovergangen te koppelen. Bovendien beschikt de CUPRA Ateca over een ‘Launch Control’-functie voor nog straffere acceleraties vanuit stilstand.

“De CUPRA Ateca staat garant voor uitmuntende rijprestaties en een maximale wendbaarheid dankzij zijn lage zwaartepunt, zijn onderstel met DCC, zijn optionele Brembo-remmen en zijn sportieve, 300 pk en 400 Nm sterke motor, gekoppeld aan de DSG 7-versnellingsbak en de 4Drive-vierwielaandrijving”, verklaarde Dr. Matthias Rabe, Executive Vicepresident voor Research en Development bij SEAT. “Hij evenaart de prestaties van prestigemodellen en heeft geen concurrenten in zijn prijsklasse.”

Dankzij de vier uitlaten achteraan gaan de mechanische prestaties van de CUPRA Ateca hand in hand met een krachtige soundtrack, die de ervaring van de bestuurder nog versterkt.

Maar de ontwikkeling draaide niet alleen rond absolute prestaties. De CUPRA Ateca omvat ook technologieën om de efficiëntie te verhogen, zodat de SUV zich ook in het dagelijkse verkeer opwerpt als een aangename auto.

Daartoe werd de zevenversnellingsbak aangepast om uitmuntende prestaties aan een laag brandstofverbruik te koppelen terwijl de 2.0 TSI-motor is gekoppeld aan een nieuw ontworpen benzineroetfilter om aan de jongste emissienormen te voldoen.

Deze ontwikkelingen beperken de koolstofuitstoot en het verbruik van de CUPRA Ateca tot 192 – 201 g/km en 7,4 – 8,9 l/100 km over de WLTP-cyclus.

Onderstel
Om het vermogen van de motor in goede banen te leiden en om te zetten in bruikbare prestaties, doet de CUPRA Ateca een beroep op een onderstel dat zich aanpast aan diverse vereisten.

De CUPRA Ateca kan namelijk schermen met een onafhankelijke voorwielophanging met MacPherson-veerpoten en een multilinkophanging achteraan. Bovendien heeft hij recht op een adaptieve ophanging, Dynamic Chassis Control gedoopt, die zich aanpast aan de behoeften van de bestuurder en die het enorme potentieel van de CUPRA Ateca op het asfalt overbrengt.

En er is meer, want de CUPRA Ateca is ook uitgerust met de 4Drive-vierwielaandrijving, een van de snelste, meest geavanceerde 4x4-systemen ter wereld. De 4Drive-vierwielaandrijving analyseert de staat van het wegdek in realtime en houdt rekening met de snelheid van de auto, de snelheid van elk wiel, de positie van het stuur en de rijstijl of rijmodus om het vermogen op elk moment snel en progressief te verdelen over de juiste wielen. Het 4Drive-systeem werd ontwikkeld om het rijgemak van de CUPRA Ateca in alle omstandigheden te verzekeren.

Het werd perfect afgestemd op de verschillende modi: Comfort, Sport, Individual, Snow, Off-Road en natuurlijk CUPRA.

Wanneer de bestuurder de CUPRA-modus selecteert in het rijprofiel, hoort hij de motor onmiddellijk reageren met een geraffineerde en toch natuurlijke uitlaatklank en voelt hij hoe het adaptieve ‘Dynamic Chassis Control’-systeem zich aanpast om de auto een sportiever rijgedrag te geven. Ook de andere modi hebben een merkbare invloed op het karakter van de CUPRA Ateca.

Gezien het enorme prestatiepotentieel hebben de ingenieurs ook het remsysteem van de CUPRA Ateca opgewaardeerd. Zo beschikt de SUV voortaan over grotere schijfremmen voor- en achteraan (respectievelijk 340 en 310 mm), waardoor ze de bestuurder meer vertrouwen inboezemen. Het optionele Performance Pack voegt er nog prestatiegerichte, zwarte 18-duimsremmen van Brembo aan toe.

Dankzij deze ondersteltechnologieën en de progressieve stuurinrichting garandeert de CUPRA Ateca niet alleen een superieur rijgedrag maar ook een intuïtieve samenwerking tussen auto en bestuurder.

Koetswerkdesign
De CUPRA Ateca kan bogen op een opvallende koetswerklijn, die hem onmiddellijk herkenbaar maakt als een uiterst performant model. Hij ademt een en al vertrouwen en laat geen twijfel bestaan over het feit dat dit de meest dynamische variant in het gamma is.

Vooraan kreeg het bovenste deel van het radiatorrooster een honingraatmotief binnenin met het nieuwe CUPRA-logo in het midden om zijn afkomst te bevestigen. Het onderste deel van het radiatorrooster is getooid met de naam ‘CUPRA’, een subtiele toets in mat aluminium, net boven de exclusief ontworpen bumper.

De sterk gebeitelde voorkant van de CUPRA Ateca loopt door in de specifieke ‘full led’-koplampen, die niet alleen een indrukwekkende lichtopbrengst bieden maar ook de brede, gespierde en vastberaden look van de SUV versterken. Zodra u de deuren ontgrendelt, verlichten ledlampjes in de buitenspiegels de zone rond de drempels en projecteren ze het CUPRA-logo en -opschrift op de grond.

“De CUPRA Ateca is de ultieme evolutie van de Ateca en combineert elk aspect van onze designtaal met de dynamische troeven die een ultraperformante wagen nodig heeft, van zijn dominante voorkant over de vloeiende lijn op de flanken tot de sterk gebeitelde achterkant”, vertelde Alejandro Mesonero-Romanos, Director of Design.

De glanzend zwarte details van de CUPRA Ateca vormen een thema dat in het hele koetswerk terugkomt: de dakrails, de buitenspiegels, de ruitframes, de zijdelingse beschermstrips, de velgen, het radiatorrooster, de diffusers voor- en achteraan en de spoilers rond de achterruit plukken stuk voor stuk de vruchten van deze techniek.

De zwarte remklauwen, de sportieve achterbumper, het koperkleurige CUPRA-logo op de achterklep, de vier uitlaatpijpen op de rand van de achterdiffuser en de exclusieve lichtmetalen 19-duimsvelgen met diamanteffect en CUPRA-logo onderstrepen het sportieve en elegante karakter van deze unieke en dynamische SUV.

En welke van de zes koetswerkkleuren de klant ook kiest – Energy Blue, Velvet Red, Brilliant Silver, Rodium Grey, Magic Black of Nevada White – het uitzonderlijke prestatiepotentieel van deze CUPRA is steeds onmiskenbaar.

Nog voor men de deur opent, wordt de exclusieve persoonlijkheid van de CUPRA Ateca duidelijk dankzij de welkomstverlichting die de naam en het logo van CUPRA op de grond projecteert.

Interieurdesign
Zodra men plaatsneemt, valt op dat het interieur van de CUPRA Ateca bestuurdergerichtheid, comfort en raffinement hoog in het vaandel draagt en overheerst de indruk van een wagen ontworpen om aan de hoogste prestatiedoelstellingen te voldoen en toch een maximaal comfort te verzekeren voor zijn inzittenden.

Het CUPRA-logo werd gebosseleerd op de vloermatten en de sleutel en verschijnt op het aanraakscherm van het multimediasysteem wanneer de motor wordt gestart.

De deurpanelen zijn bekleed met Alcantara® en de naam CUPRA licht op een aluminium plaatje op de deurdrempels. Ook de sportstoelen werden bekleed met Alcantara®, in zwart met koperkleurige stiknaden en met een koolstofvezeleffect op de zijkanten.

Vanuit zijn behaaglijke stoel ziet de bestuurder dat de koperkleurige stiknaden ook doorlopen op het sportieve lederen stuurwiel, dat net als de versnellingspookknop een gebosseleerd CUPRA-logo omvat in het midden. De pedalen zijn afgewerkt met aluminium om bij te dragen tot het gevoel een uiterst bijzondere wagen te besturen.

Terwijl de blik van de bestuurder verder door het interieur dwaalt, wordt het gevoel van prestige doorgetrokken naar de verluchtingsroosters van de airconditioning, die als optie zilver of zwart kunnen worden gelakt, alsook naar de middenconsole die de rijmoduskiezer en de versnellingspook bevat.

Recht voor de bestuurder bevindt zich de digitale cockpit, die alle informatie bijzonder helder weergeeft dankzij het scherpe hogeresolutiescherm, dat wordt aangevuld met het 8”-aanraakscherm van het navigatiesysteem ‘plus’. Beide schermen dragen niet alleen bij tot de technologisch geavanceerde uitrusting, maar ook tot het ultieme raffinement.

Infotainment en connectiviteit
De CUPRA Ateca vult de hoogste wegprestaties aan met een onovertroffen infotainment en connectiviteit en biedt de nieuwste generatie van Full Link (Apple CarPlay en Android Auto) en de SEAT DriveApp, evenals de meest geavanceerde digitale schermen in dit segment.

De standaarduitrusting van de CUPRA Ateca staat in het teken van drie basisprincipes: technologie, design en veiligheid. Dat is ook de reden waarom systemen zoals het sleutelvrije instap- en startsysteem, de draadloze lader, de signaalbooster voor mobiele telefoons, de 360°-camera met bovenaanzicht, het 8”-aanraakscherm met het navigatiesysteem ‘plus’, de digitale cockpit en de parkeerassistent allemaal standaard zijn.

De digitale instrumenten met hoge pixeldichtheid in de digitale cockpit verzekeren niet alleen een hoger niveau van functionaliteit, maar laten de bestuurder ook alle relevante informatie zien, van klassieke analoge wijzerplaten zoals de snelheidsmeter en toerenteller tot volledige kleurenkaarten en navigatieaanwijzingen in een meer geconcentreerde weergave.

Daarnaast wordt het moderne en veelzijdige design ook naadloos geïntegreerd in het globale interieurdesign van de CUPRA Ateca. De overgangen tussen de beschikbare gegevens op het TFT-scherm van 133 dpi met een resolutie van 1.280 x 480 pixels verlopen erg vloeiend dankzij de vernieuwingsfrequentie van 75 Hz.

Speciaal voor de CUPRA Ateca werd ook een exclusieve sportweergave geïntegreerd in de digitale cockpit, zodat de toerenteller beter tot zijn recht komt in het meer emotieve scherm.

De digitale cockpit wordt ook naar een hoger niveau getild door het 8”-aanraakscherm, dat niet alleen dagdagelijkse functies zoals navigatie-informatie en entertainment weergeeft, maar ook belangrijke informatie zoals de olietemperatuur en de G-krachten kan weergeven bij een enthousiastere rijstijl.

Met het connectiviteitsprogramma SEAT Full Link en DriveApp introduceert de CUPRA Ateca een uitgebreide functionaliteit van de smartphones van de klanten in het interieur van de ultraperformante SUV. De inhoud wordt overgenomen op het scherm van de auto zodat klanten hun apps en informatie op een veilige manier kunnen gebruiken, die de bestuurder veel minder afleidt en hem aanzet om zijn blik op de weg te houden.

Samenvatting
De CUPRA werpt zich op als de ultieme, moderne interpretatie van hoe een prestatiegerichte wagen er moet uitzien, en met de lancering van de CUPRA Ateca heeft het merk zich toegelegd op de elementen die intrinsiek verbonden zijn met deze klasse van auto’s. De Ateca is een iconische en krachtige wagen maar toont zich ook toegankelijk en praktisch.

In een segment gedomineerd door prestigemerken zal de CUPRA Ateca een revolutie teweegbrengen door klanten een wagen aan te bieden die zich niet louter concentreert op maximale circuitprestaties. Hij stelt de betrokkenheid van de bestuurder centraal en bevestigt zo zijn eigentijdse kijk op prestaties.

Met zijn geavanceerde 2.0 TSI-motor, zijn indrukwekkende prestaties, zijn lage zwaartepunt en zijn geavanceerde onderstel werpt de CUPRA Ateca zich op als een van de meest dynamische wagens in zijn segment.

Het opvallende koetswerkdesign benadrukt de sportiviteit en het dynamisme van de CUPRA Ateca en ademt een en al zelfvertrouwen en zelfzekerheid, van het dominante radiatorrooster tot de gesofistikeerde vormgeving van de achterkant.

Het interieur heeft de ‘look en feel’ van een uiterst performante wagen, afkomstig van een van de bekendste namen op het vlak van prestatiegerichte modellen. Dat uit zich niet alleen in de materialen en kwalitatieve afwerking maar ook in de integratie van hypergeavanceerde technologieën.

De performante en kwalitatieve uitstraling kan nog worden aangevuld met de optionele zwarte 18-duimsremmen van Brembo en de buitenspiegelkappen in koolstofvezelmotief. De exclusieve kuipstoelen van CUPRA worden eind 2018 verkrijgbaar.

Er bestaat momenteel geen enkel ander merk zoals CUPRA en de Ateca is de eerste telg van een nieuw ras, ontwikkeld door mensen die dezelfde waarden, ambitie en passie voor maximale prestaties delen.

De CUPRA Ateca komt eind 2018 op de markt en om zijn introductie op passende wijze te vieren, ontvangen de eerste zevenduizend klanten een welkomstgeschenk als aandenken aan hun toetreding tot de CUPRA-stam. Elke persoon krijgt een CUPRA Member Box gemaakt van echte koolstofvezel en gebosseleerd met een koperen CUPRA-logo. Daarin vinden klanten een hoogwaardige CUPRA-sleutelcover en een CUPRA-armband in koolstofvezel. Een teken van onze waardering en een aandenken aan hun CUPRA-bezitservaring.

Technische gegevens
 

  

                                                       2.0 TSI 300 pk DSG 7 4Drive                                              

MOTOR                                                                                                         

Cilinders/kleppen (totaal)

4-cil. - 16v

Cilinderinhoud (cm³)

1.984

Boring en slag (mm)

82,5 x 92,8

Compressieverhouding

9,3

Maximumvermogen (kW/pk @ t/min)

221/300 @ 5.300-6.500

Max. koppel (Nm @ t/min)

400 @ 2.000-5.200

Brandstoftoevoer

TSI – directe brandstofinjectie

Ontsteking

Elektronisch gestuurde ontsteking

Brandstoftype

RON 98

Emissienorm

EURO 6

Wisselstroomgenerator (A)

110-180

Accu (Ah)

59-68/320-380

 

PRESTATIES

Topsnelheid (km/u)

247

Acceleratie 0-100 km/u (sec.)

5,2

 

TOTALE UITSTOOT

CO2 gemengde cyclus NEDC / WLTP-bereik (g/km)                               168/192 - 201

 

BRANDSTOFVERBRUIK

Gemengde cyclus NEDC / WLTP-bereik (l/100 km)                                7,4/8,5 - 8,9

 

TRANSMISSIE

Transmissietype:

DSG 7-versnellingsbak met Start/Stop

I

3,400

II

2,750

III

1,767

IV

0,925

V

0,705

VI

0,755

VII

0,635

R

2,750

Eindverhouding

4,813 (1) 3,667 (2)

 

CHASSIS

Ophanging vooraan

Onafhankelijke McPherson-ophanging - schroefveren - hydraulische schokdempers

Ophanging achteraan

Multilink-achteras, schroefveren en hydraulische schokdempers

Stuurinrichting

Progressieve stuurinrichting

Draaicirkel (m)

10,8

Remsysteem

Dubbel hydraulisch circuit en diagonaal gescheiden remsysteem met rembekrachtiging

Remtype voor/achter

Geventileerde schijfremmen vooraan en volle schijfremmen achteraan

Remmen vooraan (mm)

340 x 30

Remmen achteraan (mm)

310 x 22

Velgen (")

19”

Banden

245/40 R19

 

LAY-OUT

Koetswerktype

A-SUV

Lengte/breedte/hoogte (mm)

4.376/1.841/1.611

Wielbasis (mm)

2.631

Spoorbreedte voor/achter (mm)

1.573/1.547

Bagagevolume (l)

485

Inhoud brandstoftank (l)

55

 

GEWICHT

Rijklaar met bestuurder (kg)

1.615

Maximaal toegelaten massa (kg)

2.150

CUPRA Ateca

Dries De Weert D'Ieteren NV