De kunst van het verleiden

De kunst van het verleiden

  • Alejandro Mesonero-Romanos, directeur design bij SEAT, onthult de verleidelijke troeven van de nieuwe Leon tijdens een unieke reis door de meest confidentiële afdeling van het merk, het SEAT Design Center

Opnames zijn ten strengste verboden. In het SEAT Design Center is alles vertrouwelijk, dus worden mobiele telefoons en camera’s aan de ingang ingezameld. Vandaag wordt echter een uitzondering gemaakt. In een exclusieve video leidt Alejandro Mesonero-Romanos, directeur design, ons door de meest confidentiële afdeling van het merk. Dit zijn de hoogtepunten.

Onmiddellijke aantrekkingskracht. Dat was het doel van het team dat de proporties van de nieuwe Leon moest bedenken en vormgeven, proporties die zijn présence versterken, zowel wanneer hij stilstaat als wanneer hij rijdt. “We hebben de geest van de vorige generaties van de Leon met succes kunnen bewaren, maar hebben er een nieuwe interpretatie aan gegeven. Wat de proporties betreft, is de motorkap langer en lager om te eindigen in een uitgesproken verticale frontpartij. De expressieve neus straalt kracht en vastberadenheid uit. De driedimensionale verbinding tussen de koplampen en het radiatorrooster geeft hem een stoerdere uitstraling met meer karakter”, vertelt Alejandro.

Sportiviteit, elegantie en eenvoud in zijn DNA. Het nieuwe model pakt uit met een aantal verschillen, maar het blijft een Leon. “Hij behoudt de ziel van een auto met een duidelijk sportief karakter, gecombineerd met een genereuze dosis elegantie en eenvoud”, aldus Mesonero-Romanos.

Knus interieur, zoals een cocon. Het interieur van de nieuwe Leon is nog innovatiever. “We hebben hard gewerkt aan een unieke digitale beleving voor de bestuurder en de passagiers”, legt hij uit. De cockpit is ontworpen om perfect ergonomisch te zijn. Het strakke, golvende dashboard maakt het geheel luchtig en aantrekkelijk.

De weg uitlichten. “De lichten verdienen een speciale vermelding”, benadrukt Mesonero-Romanos. “De technologie en het design maken ze extreem effectief en van ver herkenbaar.” De full-ledtechnologie verbetert het zicht en de doorlopende achterlichten geven de auto meer uitstraling en maken hem zeer goed zichtbaar voor andere bestuurders.

In het interieur creëert de ledtechnologie een meer omsluitende sfeer. Een lichtboog loopt over het voorste deel van de cockpit en gaat verder in de deuren. “Het is een fascinerende mix van design en functionaliteit. De leds scheppen niet alleen sfeer, ze hebben ook andere functies, zoals de richtingaanwijzers, het noodremlicht en, wanneer de deur wordt geopend, de detectie van langs achteren naderende voertuigen. En we mogen zeker de adembenemende welkomstlichten niet vergeten”, verzekert hij. De zijspiegels op auto’s met de full-ledoptie omvatten welkomstlichten die de bestuurder en passagiers begroeten door het woord ‘Hola’ op de grond te projecteren wanneer de auto wordt geactiveerd.

Van intuïtie naar succes. “Bij design begint alle werk met een eenvoudig idee, een intuïtie, maar dan moeten we dat idee dieper uitwerken, die intuïtie hier en daar temperen, om er een geslaagde auto van te maken”, legt hij uit. “We hadden een heel helder idee van de uitstraling die de nieuwe Leon moest hebben. Hij moest karakter hebben, maar niet noodzakelijk agressie uitstralen.” Het team van het SEAT Design Center vond de perfecte manier om een stoer front te combineren met strakke lijnen en een heel onderscheidende achterkant.

Contacteer ons
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2018 liet SEAT een nettowinst van 294 miljoen euro optekenen, verkocht het 517.600 auto’s en haalde het een recordomzet van bijna 10 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en, binnenkort, de Mii electric in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy