De ‘beschermengel’ SEAT Leon en de eerste app van Metropolis:Lab Barcelona in première op de Smart City Expo

Van 14 tot 16 november presenteert SEAT zijn meest recente doorbraken op het vlak van slimme mobiliteit tijdens het Smart City Expo World Congress 2017. De gepresenteerde ontwikkelingen zijn bedoeld om oplossingen te bieden voor alle vier pijlers van het stedelijk mobiliteitsplan van de stad Barcelona, dat streeft naar veilige, efficiënte, duurzame en rechtvaardige mobiliteit.

Op het gebied van veilige mobiliteit benadrukt SEAT de Leon Cristóbal-conceptauto, de veiligste wagen in de geschiedenis van het merk, toepasselijk vernoemd naar de patroonheilige van de bestuurders en reizigers (Sint Christoffel). Het is een ‘beschermengel’ die de meest geavanceerde veiligheidsfuncties in de auto samenbrengt, met het oog op het verminderen van de belangrijkste oorzaken van ongelukken die te wijten zijn aan menselijke fouten. Enkele van deze veiligheidsfuncties zijn de Drive Coach, die veiligheidswaarschuwingen uitzendt en de bestuurder helpt om zijn blik op de weg te houden, of de Black Box, die tijdens het rijden gegevens en afbeeldingen vastlegt die bij een ongeval naar de geselecteerde smartphone worden verzonden.

Bovendien zal SEAT Metropolis: Lab Barcelona de resultaten onthullen van het eerste project waaraan het sinds de oprichting van het Lab in april heeft gewerkt en dat tot doel heeft oplossingen voor efficiënte mobiliteit in de stad aan te reiken. Het project bestaat uit een app die gericht is op het verbeteren van de mobiliteit in Barcelona en waarvan de functies een indicatie bevatten van waar bouwwerkzaamheden worden uitgevoerd die van invloed kunnen zijn op het verkeer, of zwarte vlekken die de grootste concentratie van ongevallen in de stad aangeven.

Op het vlak van het verbeteren van duurzame mobiliteit zal ook een deel van de vloot van tien eMii-prototypen, die binnenkort beschikbaar zullen worden gesteld aan de werknemers van Metropolis: Lab Barcelona en Pier 01, tijdens het evenement worden toegelicht.

Met betrekking tot rechtvaardige mobiliteit wordt een innovatieve oplossing gepresenteerd door CARNET, het enige onderzoekscentrum voor stedelijke mobiliteit in Barcelona, opgericht door SEAT, Volkswagen Group Research en de Polytechnische Universiteit van Catalonië. Deze oplossing is het Virtual Mobility Lab, een simulatietool die de impact van slimme mobiliteitsprojecten in Barcelona analyseert en evalueert en waarmee resultaten kunnen worden geëxtrapoleerd alvorens een proefproject uit te voeren.

Autonomous Driving Challenge

Deze uitdaging, gericht op studenten met een technische opleiding in robotica en aangestuurd door CARNET, wil jong talent belonen en heeft als doel om deelnemers de mogelijkheid te bieden om volledig autonome rijfuncties te ontwikkelen.

Na maanden voorbereiding door studenten en organisatoren van het initiatief, zal tijdens de Smart City Expo een event plaatsvinden waaraan meer dan 50 studenten uit negen universiteiten deelnemen met een technische achtergrond in robotica. Het project streeft ernaar om een software te ontwikkelen die in staat is om via een gesloten circuit een schaalmodelauto zelfstandig aan te drijven.

Deze ontwikkeling kan worden toegepast op en geschaald naar realtime algoritmen voor autonoom rijden en biedt studenten de mogelijkheid om deel te nemen aan de creatie van dit toekomstige mobiliteitsconcept.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy