CUPRA, een bijzonder merk

SEAT kondigde de lancering aan van CUPRA, een nieuw merk met een eigen identiteit dat binnen het grotere SEAT-geheel zal worden opgenomen. De bekendmaking gebeurde tijdens een exclusief evenement in Barcelona waar het eerste model van het nieuwe merk werd onthuld: de CUPRA Ateca.

CUPRA, dat altijd synoniem heeft gestaan voor de SEAT’s ultieme vorm van sportiviteit, is opgericht om autoliefhebbers over heel de wereld voor zich te winnen. CUPRA staat synoniem voor een unieke, verfijnde en prestatiegerichte aanpak. De tijd is rijp om een bijzonder merk voor bijzondere mensen te introduceren.

CUPRA staat op eigen benen. Het merk werd in het leven geroepen om samen met SEAT modellen te ontwikkelen en zelfstandig te groeien. Deze aanpak vertaalt zich in een eigen showroomoppervlakte in zowat 260 gespecialiseerde en geselecteerde SEAT-dealers over heel Europa.

“CUPRA is een enorme buitenkans voor SEAT, voor onze klanten en voor de autobranche”, zegt SEAT-voorzitter Luca de Meo. “Het volledige project ontstond als een droom van een groep mensen die op zoek waren naar een manier om een nieuwe groep van autoliefhebbers aan te spreken.”

Dit nieuwe merk zal op dezelfde manier als andere volledige dochterondernemingen van het merk (zoals SEAT Metropolis: Lab Barcelona), deel uitmaken van SEAT. Met deze oplossing wil de autobouwer zijn actieterrein uitbreiden en nieuwe modellen ontwikkelen die rendabel zijn en bijdragen tot de resultaatrekening van het merk.

SEAT is een van de snelst groeiende merken in Europa en dit is dan ook het uitgelezen moment voor de lancering. Bovendien zal CUPRA de volledige motorsport- en raceafdeling omvatten. Dit taak was tot nu toe weggelegd voor SEAT Sport dat rechtstreeks zal worden geïntegreerd in het nieuwe merk.

Het CUPRA-logo, dat voor een paar weken al werd onthuld, is geïnspireerd op de stammencultuur en weerspiegelt de waarden die het merk graag wil uitstralen: passie, precisie, vastberadenheid en moed.

Vicevoorzitter voor verkoop en marketing bij SEAT, Wayne Griffiths, benadrukte dat “het onze ambitie is voor CUPRA om de verkoop over de komende 4 tot 5 jaar te verdubbelen. Ons businessmodel hiervoor steunt op vier pijlers: distributie, partnerships, racerij en product.”

Sterke partnerships

Om zijn engagement op het vlak van vakmanschap, passie, kwaliteit en individualisering kracht bij te zetten is CUPRA partnerships aangegaan met kleine studio’s en workshops zoals L.G.R., TRAKATAN en FABIKE die exclusieve afgeleide producten in een beperkte oplage zullen vervaardigen.

Verder werkt CUPRA nog samen met DAINESE, NINCO en andere merken om zijn passie voor motorsport, technologie en innovatie te ondersteunen en te delen.

CUPRA Ateca, het eerste model van het merk

Iconisch en krachtig. De CUPRA Ateca is een SUV die een nieuw tijdperk inluidt. De perfecte auto om CUPRA te lanceren. Binnen zijn segment gaat het om een uniek model zoals dat tot hier toe enkel bij premiummerken werd aangeboden.

De CUPRA-naam heeft altijd synoniem gestaan voor een indrukwekkend evenwicht tussen rijplezier en dagdagelijks gebruiksgemak. Niet ieder merk kan uitpakken met de precisie en de sportiviteit van een CUPRA en, tegelijkertijd, bogen op een auto die gebruikt kan worden om de kinderen naar school te brengen, te gaan shoppen of met heel veel bagage op vakantie te trekken zonder aan rijkwaliteit in te boeten. De nieuwe CUPRA Ateca combineert een perfect elegant en dynamisch design met een ruim interieur en een grote koffer.

“De CUPRA Ateca is veelzijdig als geen ander. Met zijn 300 pk, 4Drive en nieuwe DSG-7-versnellingsbak vormt hij een uniek aanbod in dit segment. Hij is het beste voorbeeld van een evenwicht tussen sportiviteit, rijplezier en dagdagelijks gebruiksgemak”, zegt SEAT’s uitvoerend vicevoorzitter voor onderzoek en ontwikkeling Dr. Matthias Rabe.

De 2.0 TSI-motor van de nieuwe CUPRA Ateca levert 300 pk (221 kW). Het gaat om een van de technologisch meest geavanceerde motoren op de markt. Hij doet een beroep op een volledig nieuw ontworpen benzineroetfiltersysteem om te beantwoorden aan de jongste uitstootwetgeving. Deze motor kreeg een verbeterde, krachtigere sound mee en is bovendien gekoppeld aan een nieuw ontwikkelde DSG-7-versnellingsbak die speciaal werd afgestemd voor sportiever schakelwerk met snellere, zachtere en meer zuivere schakelbewegingen. De afstelling van de versnellingsbak werd zodanig gekozen dat uitstekende prestaties hier gecombineerd worden met een laag verbruik en dito uitstoot.

De CUPRA Ateca is standaard voorzien van het 4Drive-aandrijfsysteem: een van de veiligste en meest geavanceerde aandrijfsystemen ter wereld. Het 4Drive-systeem analyseert in realtime de rijomstandigheden, de snelheid van de auto, de snelheid van ieder wiel, de stuurhoek, de rijstijl of de rijmodus om op ieder moment snel en progressief het vermogen te kunnen afleveren aan de juiste wielen. Het 4Drive-systeem werd geoptimaliseerd om in alle rijmodi tot zijn recht te komen: Normal, Sport, Individual, Snow, Off-Road en, uiteraard, de CUPRA-modus. De keuze voor de CUPRA-modus in de rijprofielselectie vertaalt zich meteen in een scherper klinkende motor terwijl de set-up van de adaptieve ophanging (Dynamic Chassis Control) de auto een sportiever rijgedrag meegeeft.

Design: krachtig en met verbluffende exclusieve details

De CUPRA Ateca pakt uit met een verbluffende look. Zo krijgt zijn radiatorrooster met prominent CUPRA-logo een honingraatstructuur. De CUPRA-letters zijn uitgevoerd in mat aluminium en krijgen een plaats in het onderste gedeelte van de exclusief ontworpen bumper.

De zwart gelakte details zoals de dakrails, de buitenspiegels, de raamlijsten, de sierlijsten, de velgen, het radiatorrooster, de diffusors voor en achter, en de spoiler rond de achterruit vormen een duidelijk contrast met de rest van het koetswerk. Bijkomende features zoals de instapverlichting die de naam CUPRA en het logo op de grond projecteert, zetten het exclusieve karakter van de auto in de verf. De indrukwekkende zwarte remklauwen, de sportieve achterbumper, het koperkleurige CUPRA-logo op de koffer, de vier uitlaatpijpen die uit de achterste diffusor prijken, de exclusieve diamond cut lichtmetalen 19-duimsvelgen en het CUPRA-logo zetten de sportieve en elegante aard van deze unieke en dynamische SUV kracht bij. Er is keuze uit zes koetswerkkleuren: Energy Blue, Velvet Red, Brilliant Silver, Rodium Grey, Magic Black en Nevada White.

In het interieur krijgen de deurpanelen een alcantara®-afwerking. De deurdrempels zijn voorzien van een aluminium drempelbescherming met verlicht CUPRA-logo. Ook de stoelen zijn in alcantara® gehuld, zwart met grijze stiksels en een carboneffect voor de zijkanten. Diezelfde grijze stiksels zijn ook terug te vinden op het lederen sportstuur en de versnellingspook. De pedalen zijn afgewerkt in aluminium en zowel de ventilatiemonden van de klimaatregeling als de middenconsole kregen een glanzend zwarte afwerking. Het CUPRA-logo is ook terug te vinden op het stuurwiel, de vloermatten, de sleutel en het multimediatouchscreen dat de bestuurder welkom heet wanneer hij de motor start.

De standaarduitrusting van de CUPRA Ateca is gestoeld op drie basisprincipes: technologie, design en veiligheid. Daarom zijn systemen zoals het sleutelloos toegangs- en startsysteem, de draadloze lader, de gsm-signaalversterker, de 360°-camera met bovenaanzicht, het 8 duim groot touchscreen met navigatiesysteem plus, het Dynamic Chassis Control (adaptieve ophanging), het digitale dashboard en de Park Assist allemaal standaard.

De belangrijkste optiemogelijkheden zijn onder meer het Performance-pack met prestatiegerichte 18-duimsremmen van Brembo met zwart remzadel, het Carbon Fibre Exterior-pack met een achterspoiler en spiegelhoezen in koolstofvezel, het Carbon Fibre Interior-pack met een dashboard met koolstofvezelafwerking en een lederen binnenbekleding. Vanaf midden 2019 zullen exclusieve CUPRA-kuipstoelen beschikbaar zijn.

Met een laag zwaartepunt en een ophangingssysteem dat efficiëntie perfect koppelt aan een progressieve, directe en precieze stuurbekrachtiging kan de nieuwe CUPRA Ateca bogen op een uitzonderlijke rijdynamiek en een fantastische rijkwaliteit.

De CUPRA Ateca haalt een topsnelheid van 245 km/u en snelt in slechts 5,4 sconden van 0 naar 100 km/u.

Hoewel het SUV-segment trendy is en aan populariteit wint, bieden momenteel maar weinig modellen dezelfde combinatie van kwaliteiten als de CUPRA Ateca. En net dat is de reden waarom dit model de eerste pijler wordt van het merk en verder de kloof zal dichten tussen sportievere SEAT-modellen en de racerij zelf.

CUPRA TCR

De CUPRA TCR wordt de eerste racewagen van het merk. Hij zal tijdens het seizoen 2018 officieel deelnemen aan de TCR series. De nieuwe CUPRA TCR krijgt voor- en achteraan het nieuwe CUPRA-logo in de officiële en opvallende koperkleur. Ten opzichte van het normale CUPRA-model pakt hij verder nog uit met andere bumpers, een aangepast stuur, andere motorkap en speciale kuipstoelen. De software van zijn motorsturing werd volgens het technische reglement voor 2018 aangepast.

Toekomstige projecten

Voor dit exclusieve evenement maakte het nieuwe merk een designoefening voor een CUPRA Ibiza en CUPRA Arona, om de kracht van de nieuwe CUPRA-wereld concreet vorm te geven. Hoewel deze modellen nog niet bevestigd werden als onderdeel van het CUPRA-gamma, leggen ze als krachtige stijloefening het potentieel van het nieuwe merk bloot inzake design en technologie. Ze vertalen bovendien de CUPRA-kenmerken naar andere marktsegmenten.

SEAT Leon CUPRA R ST

Naast de getoonde CUPRA-modellen maakte ook een nieuw speciaal voertuig zijn publiek debuut: de SEAT Leon CUPRA R ST. Met de CUPRA R wordt een nieuwe telg toegevoegd aan de familie van geavanceerde, opvallende en prestatiegerichte modellen. De SEAT Leon CUPRA R ST is voorzien van koperkleurige details aan de binnen- en buitenzijde die helemaal in de lijn liggen van het opvallende design van de auto. Hij zal worden uitgerust met een 300 sterke 2.0 TSI-motor, de 4Drive-vierwielaandrijving, een DSG-versnellingsbak, maar ook stroomlijnelementen in koolstofvezel, een tot de verbeelding sprekende uitlaatsound, koperkleurige lichtmetalen velgen en krachtige remmen. Dit model zal tegen het einde van het jaar beschikbaar zijn en zal eveneens te zien zijn tijdens het internationale autosalon van Genève.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2018 liet SEAT een nettowinst van 294 miljoen euro optekenen, verkocht het 517.600 auto’s en haalde het een recordomzet van bijna 10 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en, binnenkort, de Mii electric in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy