Brussels Motor Show: SEAT gaat voor verleidelijke productmix en opvallende commerciële acties

Dinsdag 9 januari 2018 — Op het komende salon van Brussel zet SEAT in op drie speerpunten voor zijn gamma: de gloednieuwe Arona, het ruimste CNG-aanbod in de markt en de bijzonder exclusieve Leon CUPRA R. Tegelijkertijd pakt het merk uit met opvallende acties die vooral jonge bestuurders zullen bekoren.

Arona zet offensief verder

De jongste telg uit de SEAT-familie geeft het grootste productoffensief in de geschiedenis van het merk concreet vorm met een verleidelijke mix van een compact formaat en alle typische voordelen van een crossover die zich ook buiten de gebaande paden thuisvoelt. De Arona voelt zich immers net zo goed thuis in de stad als (ver) daarbuiten. Dat zelfvertrouwen dankt hij niet in geringe mate aan zijn geavanceerde technologie op het vlak van veiligheid en connectiviteit. Met mogelijkheden als Front Assist, Hill Hold, vermoeidheidsdetectie, Blind Spot Detection, Full Link en een infotainmentsysteem met 8”-aanraakscherm hoeft hij zijn rechtstreekse rivalen en crossovers uit hogere segmenten niets te benijden.

En het zou geen SEAT zijn mocht hij die verpersoonlijkingsmogelijkheden niet doortrekken naar zijn koetswerk. Met maar liefst 68 mogelijke kleurcombinaties kan iedereen een unieke Arona volgens zijn persoonlijke smaak samenstellen.

Commercieel gezien stapt SEAT met de Arona het snelst groeiende marktsegment in Europa binnen, goed voor 1,3 miljoen verkochte voertuigen in 2016. Opnieuw met het nodige zelfvertrouwen, want tijdens de strenge Euro NCAP-veiligheidstests behaalde de Arona – net als de Ateca, Leon en Ibiza – een topscore van vijf sterren met een bijzonder hoge score voor de bescherming van volwassen inzittenden en voetgangers. Dat de gezaghebbende Autovista Group tot slot, de Arona de beste restwaarde in zijn categorie toekende, sterkt het merk in zijn ambities naar professionele klanten toe.

CNG als hoeksteen in de ambities

Met de Mii, Ibiza, Leon en binnenkort ook de Arona, zal SEAT binnen afzienbare tijd over het meest uitgebreide CNG-gamma op onze markt beschikken. Het is al lang geen geheim meer dat aardgas een schone en efficiënte brandstof is die helpt in het terugdringen van het broeikaseffect. De cijfers spreken voor zich:

- 25 % minder CO2 dan een benzinemotor

- 75 % minder NOx dan een dieselmotor

- dubbel zoveel energetisch vermogen als LPG

- 22 % lagere kilometerkostprijs dan LPG

Bovendien is aardgas als brandstof, door het toenemende aantal CNG-tankstations over heel het land, ongetwijfeld de makkelijkste manier om nu al over te schakelen op een milieuvriendelijke aandrijving. Een overschakeling die bovendien geen enkele praktische beperking oplegt qua rijbereik of veelzijdigheid. Kortom, SEAT is er vast van overtuigd dat CNG een hoeksteen zal worden in zijn verdere groei-ambities van het merk.

In samenwerking met DATS24 biedt SEAT overigens van 1 januari 2018 tot en met 1 maart 2018  10.000 km gratis CNG bij de aankoop van één van de SEAT-modellen met CNG motor.

SEAT Leon CUPRA R: indrukwekkende cijfers

Naast de CNG-modellen pakt ook de Leon CUPRA R uit met indrukwekkende cijfers, zij het van een heel ander allooi. 799: het aantal exemplaren dat er van deze beperkte reeks gebouwd zal worden. 310: het aantal paarden onder de motorkap van de manuele CUPRA R (300 indien DSG). 100 %: de hoeveelheid koppel die het VAQ-sperdifferentieel naar één van de voorwielen kan sturen. 19: de velgmaat van de jongste CUPRA R. 12,5 %: de toename in downforce door zijn aangepast koetswerk. 5,7: het aantal seconden voor de sprint naar 100 km/u.

Algemeen genomen mag je dus gerust stellen dat de vijfde generatie van dit model op alle vlakken een versnelling hoger schakelt. Qua prestaties, maar ook qua rijdynamiek en uitrusting. Met zijn sperdifferentieel dat tot 100 % van het beschikbare koppel naar een van de aangedreven voorwielen kan sturen, biedt de jongste Leon CUPRA R zelfs in de scherpste bochtencombinaties de ultieme grip. Zijn rijervaring is er een die lichtvoetigheid, rijdynamiek, veiligheid en blind vertrouwen met elkaar verzoent. Met dank aan de Brembo-remmen, de aangepaste ophanging en het nieuwe uitlaatsysteem.

Maar ook qua uitrusting en aankleding zet de Leon CUPRA R de toon. De CUPRA-modus in het SEAT Drive Profile-systeem, exclusief ontworpen 19-duimsvelgen, de unieke koetswerktint Matt Pirineos Grey en zijn koperkleurige accenten laten er geen twijfel over bestaan dat dit een buitengewoon exclusieve sportieveling is.

Arona Urban Trip en cursus defensief rijden

Verder doet SEAT op het komende salon van Brussel zijn reputatie van ‘jong’ merk alle eer aan. Tijdens het salon lanceert het merk immers de Arona Urban Trip: een markant initiatief waarmee het merk op zoek gaat naar ‘independent thinkers’ waar SEAT gedurende tien dagen mee op pad wil gaan. Kandidaat-deelnemers moeten in een Arona op de SEAT-stand die uitgerust is met een camera hun eigen sollicitatievideo opnemen om kans te maken op 1 van de vier plaatsen in een SEAT Arona waarmee ze op roadtrip door Europa gaan. Vanuit Brussel brengt deze trip de deelnemers naar de steden Keulen, Stuttgart, Lyon en Marseille. Daar zullen ze telkens de ‘urban’ kant van de stad ontdekken en er uitgebreid over berichten op social media. De uiteindelijke eindbestemming is Barcelona, waar ze het Primavera Sound Festival zullen meepikken.

Minstens even interessant is dat SEAT een gratis cursus defensief rijden schenkt aan iedereen van minder dan 30 jaar oud die een nieuwe SEAT koopt. Het merk sloot voor deze actie een drieledig partnership met VAB, Auto-école Bara en Auto-école Georges. VAB zal alle Vlaamse, jonge SEAT-kopers een vervolmakingstraining geven, in Luik doet Auto-école Georges dat. De rest van Wallonië wordt afgedekt door Auto-école Bara. Met deze actie wil SEAT actief bijdragen tot de veiligheid van jonge bestuurders en hun aanleren hoe ze op een verantwoorde en veilige manier met hun nieuwe wagen kunnen omgaan.

Dat het binnen de Volkswagen Groep net SEAT is dat met deze twee initiatieven uitpakt, hoeft niet te verbazen. Het Spaanse merk heeft van alle merken uit de groep het jongste doelpubliek en zorgt op die manier voor een grote instroom aan jongeren binnen de Volkswagen Groep.

Succesvol 2017

Het productoffensief dat SEAT in 2016 opstartte met de lancering van de Ateca is niet alleen het meest ambitieuze programma ooit in de geschiedenis van het merk, het stuwt de SEAT-verkoopcijfers ook naar ongeziene hoogtes. Zo verkocht het merk van januari tot november van 2017 al 435.500 voertuigen. Dat zijn er 26.500 meer dan over heel 2016 en maar liefst 56.000 meer als we year-to-date tellen. Met een wereldwijde omzetstijging van 14,7 % is SEAT dan ook een van de snelst groeiende merken in Europa. Deze omzetstijging heeft als gevolg dat SEAT in zeven van de twaalf belangrijkste markten recordresultaten neerzette. Gerangschikt per land kende het merk een groei van 14,8 % in Duitsland, met in totaal 94.900 verkochte voertuigen; 18,3 % in het Verenigd Koninkrijk (52.300), 13,4 % in Turkije (19.400), 16,5 % in Oostenrijk (16.600), 33,7 % in Zwitserland (9.400), 5,8 % in Israël (8.300) en 5,2 % in Tsjechië (7.800). Bovendien blijft Spanje na Duitsland de op één na grootste markt van het merk met 88.400 voertuigleveringen, wat 21,3 % meer is dan in 2016.

Vooruitblik 2018

Het is voor SEAT een erkenning van formaat dat een van zijn modellen voor het eerst in de geschiedenis van het merk de shortlist heeft gehaald van de prestigieuze Car of the Year-award. Het gaat om de vijfde generatie van de Ibiza, die het voor deze award zal opnemen tegen een keur van concurrenten. De winnaar wordt bekendgemaakt op 8 maart 2018, ter gelegenheid van het 88ste internationale autosalon van Genève.

Het aanbod van diezelfde Ibiza werd recent overigens uitgebreid met twee vermogenversies (80 en 95 pk) van hetzelfde 1.6 TDI-motorblok. Deze geavanceerde nieuwe 1.6 voldoet haalt in beide varianten erg lage CO2-waarden en voldoet dan ook aan de Euro 6-uitstootnormen. Door hun royale koppelwaarden vanaf lage toerentallen zijn deze nieuwe diesels bij uitstek geschikt voor veelrijders die een soepele en zuinige diesel naar waarde weten te schatten.

Tot slot zet SEAT haar grootste productoffensief ooit ook in 2018 verder. Het begon in 2016 met de Ateca en werd dit jaar verdergezet met de Leon, Ibiza en de nieuwe Arona-crossover. In de loop van 2018 zal SEAT dit offensief vervolledigen met een derde SUV, die plaats zal bieden aan maximaal 7 inzittenden.

Praktische informatie:

Het 96ste Auto/Moto salon van Brussel vindt plaats van 12 tot 21 januari 2018 voor het grote publiek en telt drie ‘nocturnes’. Op 12, 15 en 19 januari 2018 is het salon dus open tot 22u00 in plaats van 19u00. De persdag voor dit salon staat gepland voor woensdag 10 januari 2018.

De SEAT-stand op het salon beslaat een oppervlakte van 854 m2 en is terug te vinden in Paleis 11 (stand 11.07). De lijst met tentoongestelde modellen omvat Ibiza, Arona, Leon, Leon ST, Leon CUPRA R en Ateca.

Dries De Weert D'Ieteren NV