Automotive News Europe roept Luca de Meo uit tot CEO van het Jaar

SEAT-voorzitter Luca de Meo werd door het tijdschrift Automotive News Europe met de Eurostars Award tot CEO van het jaar uitgeroepen in de categorie Autodivisie. Dit is een erkenning voor zijn ambtsperiode aan het roer van SEAT, toen het merk opnieuw winstgevend werd. De award wordt uitgereikt op 11 september en valt samen met de viering van het autosalon van Frankfurt.

Luca de Meo heeft meer dan 25 jaar ervaring in de automobielsector en is sinds november 2015 de voorzitter van SEAT. Onder zijn leiding ondergaat de onderneming met de lancering van vier nieuwe modellen (Ateca, Leon, Ibiza en Arona) op 18 maanden tijd het grootste productoffensief in de geschiedenis van het merk. Deze assortimentsuitbreiding en -vernieuwing verhogen de omzet van 2017 met meer dan 13 % en zetten SEAT op de kaart als één van de snelst groeiende merken in Europa. Na in 2016 de beste financiële resultaten in haar geschiedenis te hebben behaald, is bovendien het bedrijfsresultaat van de onderneming in de eerste helft van dit jaar met 40,9 % gegroeid.

Toen hij van de award in kennis werd gesteld, reageerde de SEAT-voorzitter: “Ik ben erg dankbaar. Het is een eer om deze onderscheiding van zo'n prestigieus blad als Automotive News Europe te mogen ontvangen en aan de lijst van uitstekende automobielleiders die deze erkenning in de afgelopen jaren hebben gekregen te worden toegevoegd.” Luca de Meo, die in 2007 al dezelfde prijs ontving en in 2014 ook in de categorie Sales- & Marketingvoorzitter, benadrukt dat “de huidige award werd mogelijk gemaakt dankzij het geweldige team van SEAT. De resultaten die we beginnen te bereiken zijn het resultaat van onze gezamenlijke inspanningen om het merk daar te krijgen waar het verdient te zijn.”

Automotive News, een wereldspeler op het vlak van bedrijfsinformatie in de automobielindustrie, richtte zijn Europese divisie op in 1996. Twee jaar later, in 1998, begon hij de Eurostars Awards te presenteren om de meest relevante Europese leiders van het moment in de automobielsector te erkennen.

ICT-award

Eerder deze week mocht Luca de Meo al de award van 2017 voor het bevorderen van ICT in de Spaanse handel van AMETIC in ontvangst nemen. AMETIC is de multisectorale vereniging van elektronica-, informatie- en communicatietechnologie-, telecommunicatie- en digitale inhoudsbedrijven. Deze award wordt door de Raad van Bestuur van AMETIC uitgereikt aan Spaanse bedrijven die in hun activiteiten uitblinken in de integratie van informatie- en communicatietechnologieën. Luca de Meo bedankte AMETIC voor hun award: “SEAT streeft er als merk naar om de maatstaf te zijn voor wat betreft geconnecteerde auto- en mobiliteitsdiensten. Deze erkenning moedigt ons aan om de digitale transformatie die we in onze producten en processen ondernemen te bevorderen.”

Over Luca de Meo

Luca de Meo werd in 1967 geboren in Milaan, waar hij later zijn diploma in de Bedrijfskunde aan de Università Commerciale Luigi Bocconi zou behalen. Zijn thesis over bedrijfsethiek was het eerste proefschrift omtrent dit onderwerp in Italië. Na zijn carrière te zijn gestart bij Renault en vervolgens Toyota en de Fiat-groep, waar hij aan het hoofd van de merken Lancia, Fiat, Alfa Romeo en Abarth stond, sloot hij zich in 2009 aan bij de Volkswagen-groep als marketingdirecteur van zowel het merk, als de groep. In 2013 wijdde Harvard University een casestudie aan zijn werk als marketingdirecteur bij de Volkswagen-groep.

Dankzij zijn opmerkelijke carrière, ontving Luca de Meo de eretitel ‘commendatore’ door de Orde van Verdienste van de Republiek Italië, één van de hoogste nationale onderscheidingen. Naast SEAT staat hij momenteel eveneens aan het hoofd van het SEAT Metropolis: Lab Barcelona en is hij lid van de Raad van Bestuur bij Ducati.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen. In 2017 boekte SEAT een bedrijfswinst na belastingen van 281 miljoen euro en verkocht het merk wereldwijd 470.000 wagens.

De SEAT-groep stelt meer dan 14.700 personen te werk in zijn drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de succesvolle Ibiza, Leon en Arona worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.


D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.  

Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  

Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy