Ambachtslui met millimeterprecisie

Ambachtslui met millimeterprecisie

  • Hoogopgeleide ambachtslui vervaardigen met hun handen de gietvormen die als basis dienen voor de verschillende onderdelen van SEAT-modellen
  • Makers van gietvormen voeren meer dan 2.000 controles uit om elke vorm van imperfectie uit te sluiten
  • Duaal leren is de sleutel om nieuwe generaties voor te bereiden en ervoor te zorgen dat deze ambachtsvaardigheden blijven bestaan

Hun handen creëren unieke stukken die echter niet worden tentoongesteld in een museum maar die dagelijks op straat kunnen worden bewonderd. Ze staan in voor het vormgeven van de mallen die de deuren en motorkappen van SEAT-modellen modelleren. In hun job is perfectie het streefdoel.

Eén enkele gietvorm voor duizenden creaties. Een deur van een wagen is pas perfect als die is vormgegeven in een onberispelijke gietvorm. Dit zijn unieke mallen die bijvoorbeeld alle voorste deuren van een model vormgeven. Als de gietvorm een onvolkomenheid vertoont, zal dit ook zo zijn voor al die wagens. De ambachtslui die gietvormen maken bij Audi Tooling Barcelona, het partnerbedrijf dat ze voor SEAT mag creëren, zorgen ervoor dat dit nooit gebeurt.

Een kracht van 2.550 ton gepolijst door ambachtshanden. Vooraleer men met de wagenproductie begint op de assembleerlijn, worden er meer dan 2.000 tests uitgevoerd om zelfs de allerkleinste onvolkomenheid op de gietvorm te corrigeren ook al kan die onmogelijk worden gemeten. José Barba maakt ze al meer dan 25 jaar. “Het is heel precies werk dat je leert door ervaring.” Om na te gaan of de gietvormen perfect zijn, stampt een pers van 2.550 ton het eerste deel eruit. Hier start het werk van de makers van de gietvormen dat in eerste instantie afhangt van hun ogen en hun specialistenhanden.

Licht is een waardevolle hulpbron. “We gebruiken onze zintuigen en ervaring bij de eerste controle. Maar naarmate we verdergaan moeten we andere methoden aanboren die ons zaken helpen detecteren die visueel niet opvallen”, legt José uit. Een lichttunnel met 5.000 lux/m2 is zijn beste hulpmiddel. Elke vervorming in het licht dat op de testonderdelen wordt geprojecteerd, wijst aan waar er correcties dienen te gebeuren. Zijn handen gaan opnieuw over de gietvorm en zijn job is pas gedaan als alles perfect is.

Stenen en leerlingen polijsten. José Barba’s werk beperkt zich niet tot het polijsten van de gietvormen. Met zijn expertise vormt hij ook toekomstige ambachtslui. De laatste vijf jaar werkt Audi Tooling Barcelona op basis van duaal leren. Het theoretische onderwijs wordt gecombineerd met praktijk om hun kennis en vaardigheden te delen met leerlingen in het laatste jaar van hun opleiding of universiteit. De 24-jarige Jorge García werkt al een jaar onder de vleugels van José. “Als je hier voor het eerst aankomt, weet je helemaal niets. Het werk is heel specifiek en je kunt het alleen aanleren met vele uren toewijding en een goede mentor. Het belangrijkste is de zin om te leren”, zegt Jorge.

Twee jaar om perfectie te bereiken. Hun toewijding aan iedere gietvorm maakt dat ze bijna twee jaar besteden aan elk onderdeel dat wordt getest en opnieuw getest na talloze processen van schuren en polijsten. Dit gaat zo door tot ze foutloze deuren afleveren. “Je werk zien nadat je er zoveel moeite in hebt gestoken geeft heel veel voldoening. Het vervult me met trots als ik op straat een model zie waarvan ik weet dat de onderdelen smetteloos zijn en het voortreffelijke resultaat deels voortkomt uit ons handwerk”, zegt José. Zijn leerling Jorge wordt binnenkort op zijn beurt mentor voor nieuwe studenten en zal weldra dezelfde voldoening ervaren als zijn eigen leraar wanneer hij ‘zijn’ modellen zal zien rondrijden op de weg.

Een snelle blik op de gietvormen

- Het zijn mallen die voor elk individueel onderdeel van een nieuwe wagen worden gemaakt.

- Gietvormen zijn er voor deuren, motorkappen, bumpers, kofferkleppen ...

- Gemiddeld zijn er 80 gietvormen nodig om het chassis van een model te maken.

- Elke gietvorm kan gebruikt worden om er tot 500.000 identieke onderdelen uit te maken.

Contacteer ons
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Dirk Steyvers PR & Content Manager SEAT & CUPRA, s.a. D'Ieteren n.v.
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2018 liet SEAT een nettowinst van 294 miljoen euro optekenen, verkocht het 517.600 auto’s en haalde het een recordomzet van bijna 10 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en, binnenkort, de Mii electric in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy