Aigües de Barcelona, CaixaBank, Naturgy, SEAT en Telefónica slaan de handen in elkaar

Aigües de Barcelona, CaixaBank, Naturgy, SEAT en Telefónica slaan de handen in elkaar

  • Start4big is geboren: het eerste digitale, open en multisectoriële initiatief ondersteund door vijf grote Europese bedrijven op zoek naar internationale start-ups die zich in de maturiteitsfase bevinden om disruptieve proefprojecten te ontwikkelen met het oog op een betere klantenervaring
  • Het programma zal om de zes maanden vier uitdagingen lanceren – drie multisectoriële en één sectoroverschrijdende – met betrekking tot domeinen als robotica, blockchain of big data
  • De oproep voor start-ups blijft open tot 22 februari 2019. Zodra de proefprojecten geanalyseerd zijn, zal een jury van experts op het vlak van innovatie en digitale transformatie begin juni de deelnemerslijst bekendmaken
 

Aigües de Barcelona, CaixaBank, Naturgy, SEAT en Telefónica hebben de handen in elkaar geslagen om het eerste Europese initiatief te lanceren dat ondersteund wordt door vijf grote bedrijven met als doel innovatie te bevorderen en het binnenlandse en internationale bedrijvennetwerk te versterken. Het initiatief kreeg de naam Start4big: een digitaal, open en multisectorieel project dat nationale en internationale start-ups opspoort die disruptieve oplossingen ontwikkelen en uiteenlopende uitdagingen aangaan om de ervaring van klanten te verbeteren en in het algemeen het dagelijkse leven te vergemakkelijken.

Start4big zal elk jaar in totaal acht uitdagingen lanceren, opgesplitst in twee edities, zogenoemde Innovation Waves, en gericht op start-ups die zich al in een gevorderde maturiteitsfase bevinden. Elke editie duurt zes maanden en omvat vier uitdagingen: drie multisectoriële, waarin de start-ups zullen samenwerken met twee of meer partners van Start4big, en één sectoroverschrijdende uitdaging die een impact kan hebben op alle betrokken partners. De uitdagingen zullen betrekking hebben op domeinen als cyberveiligheid, artificiële intelligentie, robotica, blockchain en big data, en zullen een positieve impact hebben op bedrijven en consumenten wereldwijd doordat ze het dagelijkse leven vergemakkelijken.

Onze partnerbedrijven zijn samen actief in meer dan tachtig landen, en stellen gezamenlijk zo’n 200.000 mensen tewerk. De deelnemende start-ups hebben het voorrecht om samen met deze bedrijven prototypes te ontwikkelen en te testen in echte omgevingen. Op die manier krijgen ze toegang tot distributiekanalen en een grote klantenportefeuille van meer dan 380 miljoen mensen over de hele wereld, en bereiken ze internationale positionering en zichtbaarheid.

Bij elke uitdaging worden ze ondersteund door experts van de innovatieafdelingen van elke Start4big-partner, die hen toegang zullen geven tot gegevens, infrastructuren, middelen, technische ondersteuning en technologie.

Start4big zal geen fysiek hoofdkantoor hebben omdat gebruikgemaakt wordt van de infrastructuur van de verschillende partners, maar het initiatief krijgt wel een technisch bureau in Barcelona. Daarnaast zullen twee comités (een strategisch en een operationeel comité), samengesteld uit vertegenwoordigers van de vijf partnerbedrijven, verantwoordelijk zijn voor de besluitvorming.

Start4big creëert synergieën tussen strategische sectoren en belangrijke spelers in het innovatieve ecosysteem. Daardoor ontstaat er een wereldwijde innovatiegemeenschap en een maturiteit die ongezien is voor Spanje, gevormd door ondernemers, vernieuwers, experts, investeerders en belangrijke spelers in het ecosysteem. Het programma is zo opgezet dat het volledig aansluit op de doelstellingen van Horizon 2020, een programma dat door de Europese Commissie gelanceerd werd om synergieën te creëren tussen start-ups en grote ondernemingen om op die manier het concurrentievermogen van veelbelovende bedrijven in Europa te vergroten en het Europese innovatievermogen te verbeteren.

 

De eerste Innovation Wave

Tijdens de voorstelling van het project in het Movistar Centre in Barcelona, werden de vier uitdagingen aangekondigd, die deel zullen uitmaken van de eerste Innovation Wave. Deze uitdagingen zullen zich toespitsen op:

  • Het helpen beheersen en beheren van thuisconsumptie door gebruikers (sectoroverschrijdende uitdaging).
  • Het verbeteren van de klantenervaring en/of het verminderen van de kosten van de diensten en producten die betrokken zijn bij onlinetransacties (multisectoriële uitdaging).
  • Het aanbieden van nieuwe diensten door communicatie tussen verschillende apparaten, voertuigen en/of infrastructuren (multisectoriële uitdaging).
  • Het realtime traceren van de activiteiten van klanten om hun ervaring te personaliseren (multisectoriële uitdaging).

Van nu tot en met 22 februari 2019 kunnen start-ups die aan een van de uitdagingen willen deelnemen, zich inschrijven op de website van Start4big. Zodra de oproep afgelopen is, zal een jury van externe experts in nieuwe technologieën, investeerders en belangrijke spelers in het innovatie-ecosysteem, die verbonden zijn aan universiteiten en toonaangevende bedrijven, de projecten analyseren en evalueren. Een groep van interne experts van de partnerbedrijven zal vervolgens op zijn geurt de voorstellen analyseren om de uiteindelijke deelnemers te selecteren. De volledige deelnemerslijst wordt op 11 juni 2019 bekendgemaakt.

De geselecteerde proefprojecten zullen vanaf 18 juni gedurende zes maanden ontwikkeld worden. Er is geen specifiek aantal deelnemers voor elk van de uitdagingen.

 
Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy